رئیس گمرک : سامانه جامع در مسیر توسعه تجارت ، گسترده تر می شود

با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و با حذف کاغذ بازی‌های مرسوم شرایط برای یک سلامت اقتصادی در حوزه تجارت فراهم می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود کرباسیان، از گسترش سامانه جامع در مسیر توسعه تجارت خبر داد و تاکید کرد: سامانه جامع، گلوگاه‌های فساد را می‌بندد و از تولیدداخلی حمایت می‌کند.

وی گفت: اصلی ترین فعالیت گمرک اجرای کامل سامانه جامع گمرکی به بهترین شکل تا فضای تجارت را به سمتی ببرد که تجار ما با خیال راحت در مسیری مشخص فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

کرباسیان اظهارداشت: سامانه جامع گمرکی خوشبختانه این فضا را تا حدزیادی رقم زده است و با حذف کاغذ بازی‌های مرسوم و ارتباط چهره‌به‌چهره شرایط را برای یک سلامت اقتصادی در حوزه تجارت فراهم می‌کند.

وی گفت: برای توسعه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی قدم‌های بزرگی برداشته شد ، صدور اظهارنامه هوایی و دریایی، مجوزهای الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی، قبض انبار و باسکول الکترونیک، کارشناسی متمرکز، سامانه متمرکز ارزش، کدینگ موبایل، سامانه آنلاین آمار تجارت خارجی، الکترونیکی شدن ترانزیت، بن بیمه الکترونیک و الکترونیکی شدن دیگر فعالیت‌ها از دستاوردهای مهم گمرک در یک سال اخیر است.

کرباسیان تصریح کرد : حمایت از تولیدکنندگان داخلی بدون تعارف ادامه دارد چون وظیفه ملی است و ایده‌آل‌ترین مسیر را با کمترین هزینه برای صادر‌کنندگان فراهم می کنیم. سال‌های پیش فرآیند ورود کالا به کشور به‌طور مرسوم 20 روز زمان می‌برد در حال حاضر بعضا بحث سر این است که فرآیند ورود کالا سه روز است یا چهار روز.

رئیس گمرک ایران درباره روند اجرایی سامانه جامع گفت : سیاست‌های جدیدی اعمال می‌شود که براساس آن واحدهای تولیدی به در خروج گمرکات معرفی خواهند شد تا تشریفات گمرکی کالای آنها پس از ترخیص به روش حسابرسیِ پس از ترخیص صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: با اجرایی شدن برجام و انجام مبادلات خارجی از طریق سیستم بانکی، بیشتر معاملات با استفاده از ال‌سی انجام خواهد شد و این اسناد ملاک عمل تشریفات گمرکی خواهد بود. برای تشخیص هویت کالا نیز کدهای اظهاری و اطلاعات اظهارنامه الکترونیکی مورد تایید گمرک خواهد بود و شرکت‌های بازرسی نیز هویت کالا را به گمرک اعلام خواهند کرد و گمرک براساس مدارک مورد تایید بانک و اسناد ضمیمه شرکت‌های بازرسی برای ترخیص کالاهای مسیر سبز و زرد اقدام خواهد کرد.

کرباسیان اظهار داشت: در هیچ جای دنیا در گمرکات چیزی به اسم ارزیاب نداریم و هویت کالاها را شرکت‌های بازرسی تعیین و به گمرک اعلام می کنند و ما هم در شرایط جدید اقتصادی با سیستم‌های روز دنیا فعالیت‌های‌مان را دنبال خواهیم کرد.

وی در باره مثبت شدن تراز تجاری کشور هم گفت : مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال 94 دستاورد بزرگی است و صادرات غیرنفتی ایران برای نخستین بار از واردات فراتر رفت و کارنامه تجارت خارجی کشورمان با 916 میلیون دلار مازاد تجاری بسته شد و ارزش واردات نیز 22 و نیم درصد کاهش پیدا کرد.

پارسال در مجموع 93 میلیون و 520 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 42 میلیارد و 415 میلیون دلار از کشور صادر شد که از نظر وزنی 7 درصد کاهش و از نظر ارزشی 16 درصد کاهش نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

تراز بازرگانی کشور که نشاند دهنده تفاضل صادرات بر واردات است، برای اولین بار مثبت شده است، واردات در سال گذشته 41 میلیارد و 499 میلیون دلار و حجم صادرات غیر نفتی 42 میلیارد و 499 میلیون دلار بوده است.

همچنین در سال 1394 در مجموع 35 میلیون و 70 هزار تن کالا به ارزش 41 میلیارد و 499 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 18.4 درصد کاهش و از نظر دلاری 22.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

401/602

کد خبر: 623062

وب گردی

وب گردی