خدمت به کودکان مبتلا به سرطان  برکت زندگی شان شده/گفت و گو بامسئول فنی کلینیک دندانپزشکی بیمارستان محک

دندانپزشکی شغل سختی است و آسیب‌ها و آلودگی‌های ناشی از این شغل برای متخصصان شناخته شده است. با این شرایط هستند دندانپزشکانی که درکنار این سختی‌ها، انسانیت را محور زندگی خود قرار می‌دهند و به صورت داوطلبانه به ارایه خدمات به بیماران می‌پردازند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، بیمارستان فوق‌تخصصی محک در موسسه خیریه محک نیز که حرکت در مسیر حمایت همه‌جانبه از کودک مبتلا به سرطان را سرلوحه خود قرار داده است، از حضور دندانپزشکان داوطلبی بهره می‌برد که معتقدند خدمت به بیماران کوچک‌شان برکت زندگی‌شان شده است. درهمین ارتباط با محمدرضا زرگری‌نژاد، مسئول فنی کلینیک دندانپزشکی بیمارستان محک گفت‌وگویی انجام دادیم. او معتقد است کار داوطلبانه جز منفعتی که برای محک دارد، برکتی برای زندگی خودش دارد و هر دوطرف برنده این اقدام هستند.
چگونه با محک آشنا شدید؟
از زمان دانشجویی با محک آشنا شدم. آن زمان موسسه کوچکی بود و من نیز درجشن‌ها و فعالیت‌های جانبی آن شرکت می‌کردم. همان دوران بود که رزومه خود را در یکی از دفاتر محک تکمیل کردم و درخواست فعالیت داوطلبانه دادم. پس از یک‌سال تماس گرفتند و تصمیم برآن شد تا بخش دندانپزشکی را با کمک مسئولان بیمارستان و موسسه و افراد خیر در محک شکل دهیم.
چه زمانی کلینیک محک راه‌اندازی شد؟
بخش دندانپزشکی با کمک افراد خیر، والدین دندانپزشک بیماران تحت درمان و حمایت محک و با توجه به علاقه‌مندی مسئولان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حمایت مرحوم پروفسور وثوق و مسئولان بیمارستان و موسسه محک از‌سال ١٣٨٧ شروع به فعالیت کرد.
مرحوم پروفسور وثوق چگونه درمسیر شکل‌گیری کلینیک حرکت کردند؟
پروفسور وثوق با شخصیت علمی و اجتماعی علاوه بر راه‌اندازی کلینیک دندانپزشکی، در شکل‌گیری تمام فعالیت‌های بیمارستان نقش بسیار بسزا و مهمی داشتند. تصور کنید شخصی در مقام علمی پروفسور وثوق، دست کودک مبتلا به سرطان را می‌گرفت و او را به کلینیک می‌آورد تا به ما معرفی کند. ایشان نشان می‌دادند که ما نمی‌بایست خودمان را در جایگاه بالاتری از بیمارانمان قرار دهیم بلکه باید همواره درکنار بیمار و درخدمت به آنها باشیم؛ این دید را از ایشان به یادگار داریم.
درحال حاضر کلینیک دندانپزشکی محک چگونه اداره می‌شود؟
کلینیک دندانپزشکی محک کاملا به صورت داوطلبانه اداره می‌شود. درحال حاضر ١٥ نیروی داوطلب داریم که هر روز به ارایه خدمات به کودکان مبتلا به سرطان می‌پردازند. علاوه بر خدمات دندانپزشکی جاری از حمایت و کمک‌های علمی اساتید دانشگاه در زمینه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی دندانپزشکی و جراحی فک نیز استفاده می‌کنیم تا بیشترین و علمی‌ترین خدمات به بیماران تحت پوشش ارایه شود.
چه نوع خدمات دندانپزشکی به کودک مبتلا به سرطان ارایه می‌شود؟
همانطور که توضیح داده شد، خدمات دندانپزشکی به بیماران تحت حمایت و درصورت نیاز به خانواده آنها در بالاترین سطح کاری ارایه می‌شود و از نظرات و تجارب اساتید به صورت مشاوره‌ای نیز استفاده می‌شود. ضمن اینکه در تلاش هستیم تا با حمایت افراد خیر و مسئولان محک، مرکز دندانپزشکی بیهوشی اطفال هرچه سریع‌تر راه‌اندازی و افتتاح شود و با گسترش فضای فیزیکی بیمارستان این اقدام انجام خواهد شد.
با توجه به سیر درمان کودکان مبتلا به سرطان، مراجعه این گروه افراد به دندانپزشکی نسبت به سایر کودکان چه میزان است؟
شیمی‌درمانی و پرتودرمانی زمینه کاهش شدید بزاق و خشکی دهان، تولید بزاق و التهاب مخاط دهان را فراهم می‌کند که باعث افزایش میزان پوسیدگی دندان می‌شود. از طرف دیگر خستگی مفرط بیمار مبتلا به سرطان باعث می‌شود که او توجه کمتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشد. همین عوامل سبب می‌شود بهداشت دهان و دندان کودک مبتلا به سرطان بیشتر به مخاطره بیفتد.
دندانپزشک داوطلب محک چه ویژگی باید داشته باشد.
از دندانپزشکان داوطلب می‌خواهیم برای یک روز توانایی روحی خود را در این زمینه بسنجند. ممکن است برخی دندانپزشکان با وجود علاقه‌ به انجام کار داوطلبانه از نظر روحی توانایی درمان کودکان مبتلا به سرطان را نداشته باشند. دندانپزشکان داوطلب باور دارند که فعالیت آنها درکنار خدمات حمایتی، مددکاری و روانشناسی زمینه بهبود زندگی کودک مبتلا به سرطان را فراهم می‌کنند.

20106

کد خبر: 623270

وب گردی

وب گردی