تهدید جانی با ۵۰۰ مدرسه خشت‌وگلی در نقطه صفر مرزی

طبق گفته‌های مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان ۵۲۶ مدرسه خشتی‌وگلی و ناایمن در این استان وجود دارد که این مدارس تا پایان سال ۹۶ باید تخریب و بازسازی شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم،‌ حمیدرضا گنگوزهی معلم فداکار مدرسه ابتدایی روستای نوکجو در نقطه صفر مرزی استان سیستان و بلوچستان برای نجات دانش‌آموزانش از جان خود گذشت.

پس از انتشار خبر فداکاری بزرگ معلم روستای نوکجو، مطالب مختلفی درخصوص علل وقوع این حادثه و ریزش دیوار ساختمان خشتی و گلی که نزدیک مدرسه قرار داشت، منتشر شد، اخباری که در برخی از آنها ادعا شده بود این دیوار مربوط به مدرسه روستاست.

در سوی دیگر ماجرا نبود امکانات درمانی و آمبولانس عامل دیگری در مرگ معلم فداکار بود، اهالی روستا به‌دلیل نبود آمبولانس مجبور می‌شوند تا معلم را با وسیله شخصی به بیمارستان منتقل کنند که متأسفانه در مسیر جان خود را از دست می‌دهد.

«حمیدرضا گنگوزهی» برای نجات دانش‌آموزانش جان می‌‌دهد و حالا همسر و دو فرزند خردسال او چتر حمایت پدر را از دست داده‌اند و آن‌گونه که خانواده این معلم فداکار می‌گویند: «حمیدرضا» از مهر سال گذشته به‌عنوان نیروی خریدخدمتی آن هم با حقوق 450هزار تومان وارد آموزش و پرورش شد و در مدت این هفت ماه نیز حقوقش پرداخت نشد.

برای بررسی وضعیت مدارس خشتی و گلی استان سیستان و بلوچستان و وضعیت حمایت مسئولان از خانواده «گنگوزهی» با علیرضا نخعی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگو کردیم.

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیمگفت: 60 مدرسه دوکلاسه بسیار مقاوم در روستاهای استان داریم که این مدارس بدون حصار هستند و برای روستاهایی ساخته شده که 20 تا 40 دانش‌آموز دارند.

او افزود: روستای نوکجو در نقطه صفر مرزی قرار دارد و مدرسه نیز در بافت مسکونی روستا واقع شده است. دیواری که به‌دلیل وزش تخریب شد متعلق به مدرسه نبود اما این بدان معنا نیست که دیوار نزدیک مدرسه قرار نداشت و ما هم نمی‌گوییم که موضوع به ما مربوط نمی‌شود، می‌پذیریم که باید بیشتر مراقب بودیم و همکاران ما در آموزش و پرورش دقت کرده و به صاحب ساختمان می‌گفتند تا دیوار در حال تخریب را بازسازی یا خراب کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان ادامه داد:‌ در این روستا، تمام خانه‌ها به‌صورت چهاردیواری خشتی و گلی ساخته شده و این واقعیت زندگی مردم است.

نخعی با اشاره به مدارس خشتی و گلی موجود در استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد:‌ در سفر قبلی وزیر آموزش و پرورش نیز بحث حذف مدارس خشتی و گلی استان بررسی و مقرر شد این مدارس را که غیراستاندارد و آسیب‌زا هستند، تخریب و بازسازی کنیم. 526 مدرسه خشتی و گلی با قدمتی بیش از 30 سال در سطح استان قرار دارد.

مدارس خشتی و گلی تا پایان سال 96 تخریب می‌شوند

نخعی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش به استان که با دیدار از خانواده معلم فداکار همراه بود، در جلسه شورای آموزش و پرورش مقرر شد با مشارکت وزارتخانه و استانداری طی یک و حداکثر دو سال آینده یعنی تا پایان سال 96 مدارس غیراستاندارد را تخریب و بازسازی کنیم که اعتبار این کار باید از محل اعتبارات سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و اعتبارات عمرانی استان تأمین شود.

وضعیت خانواده معلم فداکار در نبود پدر

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان درخصوص وضعیت خانواده گنگوزهی و استخدام همسر این معلم در آموزش و پرورش گفت: همسر این معلم به‌دستور صریح وزیر به استخدام رسمی آموزش و پرورش درمی‌آید و مدرک تحصیلی‌ وی نیز مرتبط با آموزش و پرورش بوده بنابراین مکاتبات لازم در این رابطه در حال اجراست.

نخعی افزود:‌ وزیر بهداشت نیز درخصوص درمان فرزند کوچک خانواده گنگوزهی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تماس گرفته و فرآیند درمان او نیز آغاز شده است. هم‌اکنون این خانواده مشکل مسکن دارد که باید این نیاز نیز مرتفع شود و مسئولان در حال پیگیری هستند.

20104

کد خبر: 623457

وب گردی

وب گردی