LG G5 در برابر Galaxy S7 Edge؛ عکاسی در نور کم

پرچم‌داران امسال ال‌جی و سامسونگ یعنی LG G5 و Galaxy S7 Edge هر دو به دوربین‌هایی فوق‌العاده خوب مجهز هستند که به نظر می‌رسد بتوانند عکاسی با موبایل در نور کم را تا حد زیادی بهبود بخشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، GSMArena برای این‌که تصور بهتری از عملکرد این دوگوشی در شرایط نوری بد به دست دهد مقایسه‌ای عملی میان آن‌ها انجام داده است.

مشخصات دوربین LG G5 و Galaxy S7 Edge

پیش از ورود به مقایسه عملی ابتدا اجازه دهید نگاهی سریع به مشخصات دوربین هرکدام از گوشی‌ها که آن‌ها را برای عکاسی در نور کم مناسب می‌کند بیندازیم. گلکسی S7 Edge از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های درشت ۱٫۴ میکرونی و دیافراگم باز f/1.7 بهره می‌برد و برای بهبود عملکرد در شرایط نوری نامناسب به لرزشگیر اپتیکال تصویر یا OIS هم مجهز است. گلکسی S7 Edge با بهره‌گیری از پیکسل دوتایی (Dual Pixel)‌ بر پایه‌ی تکنولوژی تشخیص فاز (Phase Detection) فوکوس خودکار بسیار سریعی ارائه می‌کند. البته عملکرد این نوع فوکوس خودکار رابطه‌ی مستقیمی با شرایط نوری دارد. بنابراین ممکن است در شرایط نور کم سرعت و دقت فوکوس خودکار گلکسی S7 Edge افت کند. درهرحال بهتر است پیش از نتیجه‌گیری ابتدا نتایج آزمایش عملی را بررسی کنیم. ذکر این نکته لازم است که به دلیل یکسان بودن دوربین گلکسی S7 Edge و S7 نتایج این آزمایش به‌طور کامل در مورد مدل کوچک‌تر هم صدق خواهد کرد.

LG G5 در برابر Galaxy S7 Edge

در سوی دیگر LG G5 دو دوربین در پشت خود دارد. در این مقایسه‌ی خاص به‌جای دوربین واید ۸ مگاپیکسلی از دوربین اصلی با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی استفاده شده است. دوربین اصلی LG G5 به دیافراگم باز با عدد مشابه f/1.8 مجهز شده و از لرزشگیر اپتیکال تصویر یا OIS هم بهره می‌برد. LG G5 همچنین از تکنولوژی فوکوس خودکار لیزری با سرعت بسیار بالا بهره می‌برد که به‌ویژه برای شرایط نور کم کاملا مناسب است. البته فراموش نکنید که به دلیل قدرت و برد کم نور لیزر LG G5 (برای پیشگیری از آسیب احتمالی به چشم) این نوع فوکوس تنها برای سوژه‌هایی که در فاصله‌ی نسبتا کمی قرار داشته باشند قابل‌استفاده است. در نتیجه هنگام عکاسی از مناظر نسبتا وسیع LG G5 ناچار به استفاده از تکنولوژی فوکوس خودکار کمکی تشخیص کنتراست (Contrast Detection) خواهد بود که به میزان قابل‌توجهی از تشخیص فاز کندتر است و احتمال خطای آن در نور کم وجود دارد.

عکاسی منظره هنگام غروب خورشید

اولین نمونه‌های این مقایسه درست لحظاتی پیش از غروب خورشید گرفته شده است. در هر صحنه یک عکس با استفاده از قابلیت HDR و یک عکس بدون HDR گرفته شده تا عملکرد دوربین گوشی‌ها در هر دو حالت قابل قیاس باشد. در ثبت تمام عکس‌های این آزمایش هیچ تنظیم دستی به کار نرفته است تا گوشی‌ها کاملا خودکار در مورد فوکوس و نوردهی صحیح تصمیم‌گیری کنند.

در عکاسی از مناظر هنگام غروب آفتاب و بدون استفاده از حالت HDR دوربین LG G5 عملکرد بهتری در تشخیص نوردهی مناسب، حفظ جزئیات و تشخیص صحنه از خود نشان داده است. در نمونه‌ اول LG G5 موفق شده صحنه را با نوردهی بهتری ثبت کند؛ با نگاهی به چمن‌های دور در فلزی فاضلاب جزئیات بیشتر تصویر هم مشهود است. عکس ثبت‌شده توسط گلکسی S7 Edge اندکی تیره است و جزئیات ظریف تصویر در اثر پردازش بیش‌ازحد کم شده. در نمونه‌ دوم دوربین G5 صحنه را بهتر تشخیص داده و موفق شده با نوردهی مناسب غروب خورشید را به‌خوبی ثبت کند. در مقابل S7 Edge نوردهی را برای پیش‌زمینه تنظیم کرده و در نتیجه آسمان بیش‌ازحد روشن است.

عکاسی غروب خورشید - LG G5 01

LG G5 – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ یک

عکاسی غروب خورشید - Galaxy S7 01

Galaxy S7 Edge – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ یک

عکاسی غروب خورشید - LG G5 02

LG G5 – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ دو

عکاسی غروب خورشید - Galaxy S7 02

Galaxy S7 Edge – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ دو

با فعال کردن حالت HDR شرایط برای S7 Edge بهتر شده. ولی همچنان G5 در صحنه‌ی اول جزئیات بیشتر و در صحنه‌ی دوم تراز رنگی مطلوب‌تری ارایه می‌کند. هرچند در صحنه‌ی دوم S7 Edge‌ موفق به حفظ کردن جزئیات بیشتری شده است.

عکاسی غروب خورشید - Galaxy S7 01 HDR

LG G5 – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ یک HDR

عکاسی غروب خورشید - Galaxy S7 01 HDR

Galaxy S7 Edge – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ یک HDR

عکاسی غروب خورشید - LG G5 02 HDR

LG G5 – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ی دو HDR

عکاسی غروب خورشید - Galaxy S7 02 HDR

Galaxy S7 Edge – عکاسی منظره هنگام غروب خورشید – نمونه‌ی دو HDR

عکاسی شهری هنگام غروب خورشید

در این شرایط هم LG G5 بدون استفاده از حالت HDR عملکرد بهتری داشته. در صحنه‌ی اول که مربوط به دو ساختمان بلند است G5 با استفاده از حساسیت پایین‌تر (ISO 50) و سرعت شاتر کندتر موفق شده علاوه بر نوردهی بهتر و ثبت دقیق‌تر رنگ‌ها، جزئیات بیشتری را هم در کل تصویر حفظ کند. با چرخاندن دوربین به سمت پیاده‌روی خیابان اوضاع برای S7 Edge از این هم بدتر شده است. عکس ثبت‌شده توسط S7 Edge به دلیل خطا در تنظیم فوکوس صحیح محو و فاقد جزئیات است. در مقابل G5 با ثبت محدوده‌ی پویای بسیار خوب، میزان بالای جزئیات ظریف و رنگ‌های دقیق بار دیگر درخشیده. البته اندکی نویز در تصویر G5 دیده می‌شود ولی قطعا یکی از دلایل حفظ جزئیات بیشتر خودداری از اعمال کاهش نویز شدید است.

عکاسی شهری - LG G5 01

LG G5 – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌ی یک

عکاسی شهری - Galaxy S7 01

Galaxy S7 Edge – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌ی یک

عکاسی شهری - LG G5 02

LG G5 – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌ی دو

عکاسی شهری - Galaxy S7 02

Galaxy S7 Edge – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌ دو

روشن کردن حالت HDR بار دیگر به S7 Edge کمک کرده تا عملکرد بهتری داشته باشد. در حالت HDR گلکسی S7 Edge عکس‌های بسیار مطلوبی گرفته ولی بازهم G5 با ثبت جزئیات بیشتر و رنگ‌های دقیق‌تر برتری خود را حفظ می‌کند. در نمونه‌ی یک میدان دید عمودی بازتر S7 Edge یکی از برتری‌های آن محسوب می‌شود. در نمونه‌ی دو G5 با استفاده از حساسیت بالاتر تصویری روشن‌تر و دلچسب‌تر ثبت کرده است.

عکاسی شهری - LG G5 01 HDR

LG G5 – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌ یک HDR

عکاسی شهری - Galaxy S7 01 HDR

Galaxy S7 Edge – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌یک HDR

عکاسی شهری - LG G5 02 HDR

LG G5 – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌ دو HDR

عکاسی شهری - Galaxy S7 02 HDR

Galaxy S7 Edge – عکاسی شهری هنگام غروب خورشید – نمونه‌ دو HDR

عکاسی در شب (فضای خارجی)

هنگام عکاسی در شب بدون استفاده از حالت HDR همچنان LG G5 برتری خود را تا حدودی حفظ می‌کند. در نمونه‌ اول که با استفاده از سه‌پایه ثبت شده است بار دیگر G5 با استفاده از حساسیت پایین‌تر (ISO 500 در برابر ISO 800) و سرعت شاتر کمتر (1/10 در برابر 1/30) نسبت به S7 Edge توانسته است تصویری با جزئیات بیشتر، نویز کمتر، رنگ‌های بهتر ثبت کند. در نمونه‌ی دوم که بدون سه‌پایه گرفته شده G5 تصمیم گرفته از حساسیت بیشتری نسبت به S7 Edge (ISO 800 در برابر ISO 400) استفاده کند. در نتیجه عکس G5‌ روشن‌تر ولی پرنویزتر و عکس S7 Edgeتیره‌تر ولی نرم‌تر است.

lg_g5_night_01_thumb

LG G5 – عکاسی در شب – نمونه‌ی یک

عکاسی شب - Galaxy S7 01

Galaxy S7 Edge – عکاسی در شب – نمونه‌ یک

عکاسی شب - LG G5 02

LG G5 – عکاسی در شب – نمونه‌ دو

عکاسی شب - Galaxy S7 02

Galaxy S7 Edge – عکاسی در شب – نمونه‌ دو

در شب با روشن کردن حالت HDR گلکسی S7 Edgeموفق شده بر LG G5 برتری بیابد. طبیعتا دوربین هر دو گوشی در این حالت جزئیات بیشتری را در بخش‌های تیره ثبت کرده است. در نمونه‌ای که با استفاده از سه‌پایه گرفته شده G5 با استفاده کردن از حساسیت بیشتر (ISO 450 در برابر ISO 320) به تصویری روشن‌تر ولی نویزی‌تر رسیده و تصویر S7 Edge تیره‌تر ولی نرم‌تر است. در این مورد می‌توان عملکرد هر دو گوشی را هم‌تراز ارزیابی کرد و ترجیح دادن هر کدام از عکس‌ها به سلیقه‌ی فرد بستگی دارد. ولی با کنار گذاشتن سه‌پایه اوضاع کاملا به نفع S7 Edge تغییر می‌کند. در عکس ثبت‌شده توسط G5 می‌توان آثاری از محوشدگی در اثر لرزش (Motion Blur) را مشاهده کرد. عکس ثبت‌شده توسط S7 Edge همچنان تیره‌تر است ولی با نویز کمتر و برخورداری از میزان جزئیات بسیار خوب و رنگ‌های دقیق و مطلوب این بار S7 عملکرد بهتری از خود نشان داده.

عکاسی شب - LG G5 01 HDR

LG G5 – عکاسی در شب – نمونه‌ یک HDR

عکاسی شب - Galaxy S7 01 HDR

Galaxy S7 Edge – عکاسی در شب – نمونه‌ یک HDR

عکاسی شب - LG G5 02 HDR

LG G5 – عکاسی در شب – نمونه‌ دو HDR

عکاسی شب - Galaxy S7 02 HDR

Galaxy S7 Edge – عکاسی در شب – نمونه‌ دو HDR

عکاسی در شب (فضای داخلی)

با ورود به فضای داخلی یک رستوران دوربین S7 Edge با اختلاف بسیار زیادی بهتر از G5 عمل کرده. هرچند رنگ‌ها اندکی غلیظ هستند ولی در کل عکس ثبت‌شده توسط دوربین Galaxy S7 Edge با برخورداری از جزئیات بیشتر و نویز کمتر به‌مراتب بهتر از عکس LG G5 است.

عکاسی فضای داخلی - LG G5

LG G5 – عکاسی در فضای داخلی

عکاسی فضای داخلی - Galaxy S7

Galaxy S7 Edge – عکاسی در فضای داخلی

نتیجه‌گیری

عکاسی در نور کم با هر دو گوشی LG G5 و Galaxy S7 Edge کار آسانی است. هر دو برای این‌که به‌خوبی از پس شرایط نوری بد برآیند به لرزشگیر اپتیکال و دیافراگم باز مجهز هستند. گلکسی S7 Edge هنگام عکاسی در فضای داخلی با نور بسیار کم عملکرد به‌مراتب بهتری از خود نشان داد ولی اگر این مورد را کنار بگذاریم تقریبا در تمام شرایط دیگر G5 کم‌وبیش بر S7 برتری داشت. بنابراین اگر درنهایت قرار باشد یک برنده برای این رقابت تعیین شود این مقام (البته با اختلافی اندک) باید به G5 برسد. ولی باز هم قابل‌ذکر است که دوربین هر دو گوشی به‌خوبی برای مدیریت کردن شرایط نوری بد مجهز شده و هیچ‌کدام از آن‌ها شما را ناامید نخواهد کرد.

20103

کد خبر: 623519

وب گردی

وب گردی