تشریح اقدامات انجام شده در حوزه دهان و دندان در طرح تحول سلامت/شیفت‌های عصر دندانپزشکی در بیمارستان‌ها فعال می‌شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه دهان و دندان در قالب اجرای طرح تحول سلامت دهان، گفت: بنا داریم در ادامه این روند شیفت‌های عصر واحدهای دندانپزشکی را در بیمارستان‌ها فعال کرده و با کمک معاونت درمان، سطح سوم ارایه این خدمات را نیز بوجود آوریم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اکبر سیاری در مراسم سالگرد طرح تحول سلامت دهان و دندان با بیان اینکه امیدوارم در عرصه‌ای که وارد شدیم که از سخت‌ترین عرصه‌هاست، یعنی ارایه خدمات موفق باشیم، گفت: اقدامات یک سال اخیر نشان داد که اگر برنامه‌ داشته، اولویت‌بندی کرده، از متخصصان استفاده کنیم و مدیر شجاعی داشته باشیم، می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. بر این اساس وزارت بهداشت به مردم نشان داد که مشکلات کشور قابل حل است اما نیاز به همت، تلاش و برنامه‌ریزی دارد.

او خطاب به مسوولان حوزه دندانپزشکی گفت: شما نشان دادید مشکلی که سال‌ها رها شده بود را می‌توان با تدبیر عقلانیت و فکر رفع کرد. دلیل اینکه ما به طرح تحول در سلامت دهان و دندان پرداختیم، این بود که بالاترین بروز و شیوع بیماری‌ها در کشور مشکل دهان و دندان بود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: همچنین می‌خواستیم دسترسی، بهره‌مندی و حفاظت مالی را از مردم به عمل آوریم. 20 درصد هزینه‌ها در حوزه دندانپزشکی صرف می‌شد و سهم دولت در این حوزه بسیار پایین بود. بنابراین ابتدا آموزش‌هایی را دادیم و کار پیشگیری را آغاز کردیم به طوری که خود مردم مسوولیت سلامت‌شان را بپذیرند، همراه کردن بیمه‌ها و استفاده از افراد متخصص نیز از دیگر اقدامات ما در این حوزه بود.

سیاری همچنین گفت: هدف ما این بود که شاخص DMS یعنی تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده شده، پر شده و ترمیم شده را بهبود دهیم. بنابراین امکانات‌مان را فعال کرده و از محروم‌ترین نقاط یعنی روستاها آغاز کردیم و سپس برنامه را به حاشیه شهر و شهرهای کوچک گسترش دادیم. همچنین آن را در قالب پزشک خانواده روستایی قرار داده و سپس در برنامه پزشک خانواده شهری وارد کردیم و برایش اعتبار قرار دادیم.

او با بیان اینکه با کمک آموزش و پرورش، 60 هزار مدرسه با ما همکاری کردند، گفت: در این برنامه 15 هزار نفر از نیروهای ما آموزش دیدند و پرونده الکترونیک سلامت دهان و دندان ایجاد شد. به طوری که در حال حاضر 4 میلیون نفر دارای پرونده الکترونیک سلامت دهان و دندان هستند. همچنین توانستیم در دو نوبت 8 میلیون دانش‌آموز را وارنیش‌تراپی کرده و خدمات ترمیمی و فیشورسیلانت را برای 500 هزار نفر انجام دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال 94، چهار برابر سال 93 در این حوزه کار انجام شده است، افزود: در سال 94، 500 یونیت دندانپزشکی جدید به سیستم اضافه و قرار شد تا شیفت‌های عصر را نیز ایجاد کنیم، اما نتوانستیم. در عین حال 180 واحد را فعال کرده و 1200 واحد دندانپزشکی را در مراکز بهداشتی درمانی مورد بازسازی و نوسازی قرار دادیم.

سیاری ادامه داد: همچنین 700 نیروی جدید به کار گرفته شده‌اند و خدمات سطح یک را به صورت رایگان ارائه دادیم. البته خدمات سطح 2 نیز برای روستاییان رایگان بود. بر این اساس خوشبختانه در موضوعی که مورد غفلت قرار گرفته بود، یعنی بهداشت دهان و دندان توانستیم اقداماتی انجام دهیم و نشان دادیم که می‌توان گام موثری برای رفع نیازهای مردم در مناطق محروم برداشت.

او با بیان اینکه همچنین در سال 94، 500 هزار نفر در شهرها تحت پوشش خدمات بهداشت دهان و دندان قرار گرفتند، گفت: بنا داریم در شهرها دسترسی، بهره‌مندی و حفاظت مالی را ایجاد کنیم. البته این کار به اعتبار نیاز دارد. در ادامه برنامه‌ها اداره بهداشت دهان و دندان در وزارت بهداشت تشکیل شد و سهم اعتبارات بهداشت دهان و دندان از محل اعتبار پزشک خانواده روستایی از چهار درصد به هفت درصد افزایش یافت. همچنین در این حوزه دو ردیف اعتباری صندوق بیمه ایرانیان و یک درصد ارزش افزوده مشخص شد و 100 میلیارد تومان از محل اعتبارات پزشک خانواده شهری برای دندانپزشکی قرار داده شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: بنا داریم در ادامه این روند شیفت‌های عصر را فعال کنیم. در بیمارستان‌ها واحدهای دندانپزشکی را با کمک معاونت درمان ایجاد کرده و سطح 3 را نیز به وجود آوریم. همچنین بهره‌مندی را از طریق قیمت‌گذاری مناسب گسترش داده و نظام سطح‌بندی و نظام ارجاع را ایجاد کنیم و با همراهی بیمه‌ها بتوانیم حفاظت مالی را به وجود آوریم.

20106

کد خبر: 623527

وب گردی

وب گردی