رادیولوژیستها فرزند ناخوانده وزارت بهداشت؟!

اکبر محمدی  *

در چند سال اخیر جامعه متخصصان رادیولوژیست در مواردی با تصمیم های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجبور به واکنش شده اند که در آخرین و پر تنش ترین آن در مورد بخشنامه انجام سونوگرافی توسط متخصصان پریناتولوژیستها به همراه اخذ وجه بود که باواکنش رادیولوژیست ها همراه بود که می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای سلامت جامعه به دنبال داشته باشد و علیرغم همه توصیه ها و انذارها ، کماکان این رویه ادامه داشته و عزمی برای اصلاح ان در نظظر گرفته نشده است.

علیرغم تلاش فراوان جهت گفتگوی سازنده و حل مشکلات پیش امده ، متاسفانه با پاسخ های غیرمنطقی وتحقیرامیز مسیولین وزارت بهداشت همراه بود، که سبب شد جمع کثیری از متخصصان رادیولوژیست از سراسرکشور، در26 دی ماه 94 ،جهت طرح موضوع وگفتگو با وزیر محترم بهداشت همچون نمونه های مشابه در وزارت خانه حضور یابند که با برخورد بی سابقه روبرو گردیدند.

نکته قابل توجه ان که این بخش از جامعه پزشکی یعنی متخصصان رادیولوژی تصمیم گرفتند که به خانه خود یعنی سازمان نظام پزشکی مراجعه و روند موضوعات را علیرغم آن که در جریان بوده اند به اطلاع برسانند ، شاید این بی حرمتی و جغایی که در حق سپیدجامگان شد اندکی، التیام یابد و حداقل انتظار محکومیت و تلاش برای رفع مشکلات بود که البته بی ثمر ماند و مانده است .

سازمان نظام پزشکی ،مطابق قانون یک سازمان غیر دولتی است که وظایف متعددی دارد و یکی از مهمترین اهداف و وظایف قانونی آن، حفظ شان پزشکان و پیگیری حقوق صنفی آنان است.

سه رکن اصلی سازمان شامل مجمع عمومی ، شورای عالی وریاست سازمان است که هرکدام از این ارکان وظایفی دارند و البته در این میان بعضی از وظایف مشترک است .

تهاجم زنجیره ای به جامعه پزشکی که در سالهای اخیر و در دولت تدبیر و امید با همراهی برخی از مسیولین وزارت بهداشت ، در جامعه نهادینه شده و آخرین آن را در وقایع 26 دی ماه در بدترین برخورد ها با رادیولوژیست ها شاهد بوده ایم و متاسفانه رویه وزارت بهداشت برای اصلاح رفتارها اصلاح و تعدیل نشده است.

در رابطه با وقایع تلخ روز شنبه 26 دی 1394 و ضرب و شتم ، دستگیری ، توهین و ... به رادیولوژیستها در داخل وزارت بهداشت وگردهمایی عصر همان روز در ساختمان نظام پزشکیکه در واقع توهین به کل جامعه پزشکی بو د(صرف نظر از ماهیت درخواست ها و ...) ،حداقل انتظار رادیولوژیستها و جامعه پزشکی محکومیت این رفتار خشونت آمیز از سوی سازمان نظام پزشکی بود.

موضع گیری ریاست محترم مجمع عمومی و نفی خشونت علیه جامعه پزشکی ، جای تقدیر وتشکر دارد.

عدم واکنش ریاست سازمان و شورای به این فاجعه ،نشانه چیست ؟ و چگونه است که در جهت اصلاح هیچ اقدامی نشده است.
با نگاهی به ترکیب شورای عالی نظام پزشکی ، می توان اعضا ان را به چهار گروه شامل گروه اول اعضا دولتی و اعضایی که ریاست دانشگاه ها را برعهده دارند و عملا نماینده وزارت در شورای عالی هستند ، گروه دوم همکاران با گرایش به سمت اصولگرایان ، گروه سوم اعضا با گرایش به اصلاح طلبان و گروه چهارم اعضا مستقل تقسیم نمود.

گرایش های اعضا محترم شورای عالی محترم است و انتظار می رود که گرایش های گوناگون در تصمیم گیری های شورا دخالت داده نشود، البته تعداد زیادی از اعضا چنین عمل کردند، ولی عملکرد گروه اول ، به شدت تحت تاثیر دستورات وزارت بوده است ،به همین علت علیرغم تلاش اکثریت اعضا شورای عالی نظام پزشکی، عملکرد شورای عالی در موارد حساس تحت تاثیر این گروه بوده و همین امر باعث ایجاد شکاف بین بدنه سازمان و ارکان سازمان شده است ، اخرین نمونه ان ، حادثه 26 دی بود، که حتی ماهیت شکلی حادثه وخشونت علیه همکاران رادیولوژیست ، توسط شورای عالی حتی محکوم هم نشد و تاکنون هم در جهت حفظ حقوق این گروه از جامعه پزشکی اقدامی صورت نگرفت.

ایا انتظار محکومیت خشونت علیه جامعه فرهیخته پزشکی ، در خواست غیر منطقی است ؟ ایا حفظ شان جامعه پزشکی از وظایف نظام پزشکی نیست ؟ ایا عملکرد منفعلانه برخی از ارکان سازمان ، سبب دوری بدنه سازمان از ارکان سازمان و تهاجم بیشتر بدخواهان علیه جامعه پزشکی نمی شود ؟ و آیا این این سکوت به معنی رضایت این عزیزان به خشونت علیه جامعه پزشکی است ؟ و اگر نیست چرا اقدامی صورت نمی گیرد.

به هر شکل آنچه این جامعه انتظار دارد بررسی دقیق موضوعات مرتبط با رادیولوژیست ها از سوی وزارت خانه و اصلاح رویه خطرناکی است که بارها خطرات آن به لحاظ آسیب رساندن به سلامت جامعه یادآوری شده و امروز غیر متخصصان در این حوزه با کمترین دانشی ، بنای بر تشخیص بیماری می گذارند و علاوه بر خسارات جبران ناپذیر به سلامت انان می تواند هزینه های هنگفتی را نیز به لحاظ اقتصادی به جامعه و دولت تحمیل نماید و باید در این خصوص اقدام و تدبیر نمود .ان شاالله

* رادیولوژیست

۲۰۲۰

کد خبر: 623654

وب گردی

وب گردی