طیب‌نیا در مخالف با حذف تبصره تسویه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی: قصد نداریم بی انضباطی ها را در دولت افزایش دهیم

وزیر اقتصاد و امور دارایی در مخالفت با حذف تبصره تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانک دولتی گفت: دولت قصد واریز ریالی به خزانه را نداشته و صرفا دنبال حل مشکل بدهکاران ارزی است.

به گزارش ایسکانیوز، علی طیب‌نیا در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 24 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه 95 کل کشور در مخالفت با حذف تبصره 19 آن که پیرامون تسویه بدهی بانک ها به بانک مرکزی است، گفت: مهمترین بخش بودجه 95 حل مشکل بنگاه‌های تولیدی و تأمین منابع مالی آنها برای فعالیت اقتصادی بوده که نظام بانکی تأمین کننده آن است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بانک ها 100 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی داشته و 90 هزار میلیارد تومان نیز هزینه جاری آنهاست، افزود: هم اکنون حدود 70 درصد تسهیلات بانکی از جنس استمهال و تمدید است که به هیچ وجه کفاف نیازهای بخش تولید را نمی دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وقتی بانک ها واسطه بانک خارجی می شوند به علت عدم سوددهی نمی توانند منابع مالی را جذب کنند و بانک های خارجی نیز ضمانت بانکی نپذیرفته و ضمانت دولتی می خواهد. لذا پیش بینی کردیم از محل حاصل از بدهی خود به بانک مرکزی را بدهد.

طیب نیا در ادامه با تأکید بر اینکه قصد نداریم بی انضباطی ها را در دولت افزایش دهیم، گفت: تبصره 19 به دنبال افزایش پایه پولی نبوده و قصد ورود هیچ گونه پولی به خزانه را نیز نداریم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه بانک ها و حل مشکل بدهکاران ارزی از طریق این تبصره حل می شود.

203/201

کد خبر: 623859

وب گردی

وب گردی