عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با ایسکانیوز: حذف سه دهک پر درآمد از دریافت یارانه قابلیت اجرا ندارد/ دولت احمدی نژاد در توزیع یارانه ها قانون را رعایت نکرد

نمایندگان مجلس روز گذشته با پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف سه دهک بالای جامعه که شامل 6 گروه در‌آمدی هستند، موافقت کردند اما دولت بزرگ‌ترین مخالف آن بود و قابل اجرا نبودن این تبصره را از مهم‌ترین علل مخالفت خود اعلام کردند.

مهم‌ترین نقطه مخالفت دولت با اولین بند الحاقی به تبصره مذکور بود که براساس آن سه دهک بالای جامعه شامل 5 گروه درآمدی مشخص و ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه نقدی منع می‌شوند. پیش از این، مجلسی‌ها براساس آنچه پیش‌بینی کرده بودند این سه دهک را شامل 24 میلیون نفر اعلام کردند. این در حالی است که محمدباقر نوبخت آمار مجلس در این باره را نادرست خواند. به گفته نوبخت با قطع یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه، 24 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف نمی‌شوند و آنچه مجلس از سوی نمایندگان به رسانه‌ها منتقل کرده اند صحیح نیست از این رو، نباید استرس حذف شدن یارانه را با شایعات در جامعه ایجاد کنیم.

در همین حال، ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به اختلاف دولت و مجلس در حذف یارانه اقشار پر درآمد و مخالفت معاون رئیس جمهور با تصمیم نمایندگان در صحن علنی مجلس اظهار کرد: یکی از دلایل مخالفت ها تشخیص درآمد 35 میلیونی در سال است، اولاً فقط برای حقوق‌بگیران می‌توان مشخص کرد که سالانه چقدر درآمد دارد. وی ادامه داد: ابهام دیگر اینکه 35 میلیون در سال مربوط به مجموع درآمد خانوار یا سرپرست مدنظر است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه یادآور شد: چگونه می‌توان درآمد مشاغل آزاد را تعیین کرد و چه تضمینی وجود دارد که تا پایان سال اتفاقی رخ ندهد ازاین جهت به نظر می رسد که این مصوبه در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه شود و می توان گفت که قابلیت اجرایی ندارد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس نهم خاطر نشان کرد: دولت احمدی نژاد دو اشتباه بزرگ در پرداخت یارانه به عموم جامعه و بدون توجه به درآمد آن ها انجام داد که دقیقا نقطه مقابل قانون بود؛ چرا که قانون صراحت داشت که به نسبت درآمد، یارانه پرداخت شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت یازدهم نیز برای اجرا، نگران بعد اجتماعی و سیاسی موضوع است. به هرحال برای توقف در پروژه‌هایی که برای مردم عادت شده، باید صبر کرد تا افکار عمومی برای این کار آماده شود.

204/201

کد خبر: 624108

وب گردی

وب گردی