پیش‌بینی طول عمر بدون استفاده از DNA

پژوهش محققان دانشگاه جورج تاون نشان می‌دهد که تغییرات مرتبط با سن در DNA به اندازه عواملی نظیر سن و تحرک، دقت و درستی ندارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، معیارهای ساده‌تری نظیر سن، توانایی بالا رفتن از پله‌ها و یا پیاده‌روی مسافتی کوتاه می‌تواند طول عمر را بهتر برآورد کند.

طی این پژوهش میزان مرگ تا پنج سال تعدادی افراد آمریکایی، کاستاریکایی و تایوانی سالمند را مورد بررسی قرار گرفت.

هدف از این تحقیق مقایسه سن، تحرک و عادات سیگار از سویی و سنجش طول تلومر (قسمت انتهایی DNA است که برای پیش‌بینی زمان مرگ افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد) از سویی دیگر برای پیش‌بینی مرگ طی پنج سال آینده عنوان شد.

به گفته محققان تلومرها امروزه بیش از حد مورد توجه قرار گرفته‌اند و اغلب کمپانی‌ها با دستاویز کردن کاربرد این قسمت از DNA برای فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند تا شاید طول عمر بیشتری برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشند!

نورین گلدمن، از نویسندگان این پژوهش درباره نتایج به دست آمده چنین می‌گوید: ما از این حیث شگفت زده‌ایم که بیشتر نشانگرهایی ساده نظیر گزارش خود افراد از تحرک و سلامتی، برآورد عملکرد شناختی، سیگار، ورزش، نشانگرهای التهابی و عملکرد کلیه خیلی بیشتر از تلومرها میزان طول عمر را نشان می‌دهند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که شواهدی مبنی بر تجویز پزشکان برای اندازه‌گیری تلومر در تعیین زمان مرگ افراد وجود ندارد. علاوه بر این پرسیدن سن افراد و سوال های مرتبط با آن راه بسیار ساده و کم هزینه‌تری برای درک طول عمر وی است تا اینکه بخواهیم با آزمایش سخت خون و DNA بر این امر آگاه شویم.

20103

کد خبر: 624413

وب گردی

وب گردی