آدامس آمریکایی تریدنت،  باعث نازایی می شود؟

آدامس تولید شده توسط یک شرکت آمریکایی چند وقتی است سرو صدایی در فضای مجازی ایجاد کرده که موضوع را از سازمان غذا و دارو جویا شدیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران چندی پیش شایعه ای در فضای مجازی تحت عنوان " آدامس هایی که با قیمتی به نسبت مناسب در کشور به فروش می رسند و در آمریکا مجوز فروش ندارد، بروز اختلالات هورمونی و نازایی را به همراه دارد." دست به دست شد.

در پی انتشار این خبر، خبرنگار باشگاه خبرنگاران موضوع را از دکتر رستگار رییس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو جویا شد. به گفته این صاحب نظر هیچ گزارشی مبنی بر مضر بودن آدامس با برند تجاری "تریدنت" ارائه نشده و موارد اختلالات هورمونی و نازایی در اثرمصرف این آدامس ها شایعه ای بیش نیست.

با سر زدن به مغازه های متعدد و زیر و رو کردن نوشته های روی جلد این آدامس ها متوجه شدیم در برخی موارد روی جلد آدامس عبارت "غیر قابل فروش در آمریکا" قید شده و در برخی موارد اثری از این عبارت نیست.

از طرفی سازمان غذا و دارو نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داده است و جوابیه ای از سوی رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو منتشر کرده است.

بر اساس این جوابیه ،نسترن محمدی رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و آشامیدنی با منشا گیاهی، در پی تکذیب این شایعات گفت: شرکت مربوطه مجوز خود را از سازمان غذا و دارو اخذ و تمدید کرده و این سازمان ضوابط لازم را در خصوص این فرآورده اعمال کرده است.

محمدی گفت: عموما تمدید مجوز شرکت‌ها پس از بررسی سابقه شرکت، محصول و مستندات و مدارکی که از طرف کارخانه تولید کننده ارائه می‌شود، صورت پذیرفته و پس از انجام آنالیزهای لازم در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

او همچنین افزود: آدامسی که صحبت آن در فضای مجازی وجود دارد، بصورت رسمی از کشور ترکیه وارد می‌شود و حسابش از آدامس‌های قاچاقی که هم از نظر بهداشتی زیر سوال است و هم ممکن است مشکل حلیت داشته باشد، جداست.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بجاست که مصرف کنندگان فراورده‌های غذایی هنگام خرید این قبیل محصولات به شماره پروانه ورود بهداشتی که بر بسته بندی آن درج شده، توجه کرده و از پذیرفتن محصولات فاقد مجوز جدا خوداری کنند.

او امکان وجود آدامس‌های قاچاق در بازار را غیرممکن ندانسته و از عموم مردم خواست در صورت مشاهده محصولاتی مغایر با ضوابط، موضوع را به روابط عمومی سازمان غذا و دارو یا معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور اطلاع دهند.

این برند معروف آدامس، توسط یک شرکت آمریکایی تولید می شود به همین علت با مراجعه به سایت های آمریکایی در پی کسب اطلاعات بیشتر، متوجه شدیم هیچ موارد خلاف قانونی در تولید این آدامس ها مشاهده نشده است.

طی پرسشی هم که یکی از سایت های معتبر از کاربران آمریکایی در خصوص عرضه آدامس تریدنت انجام داده، شهروندان از در دسترس بودن این برند در تمام فروشگاه ها گفته اند و تاکید کردند که فروش این آدامس کاملا قانونی بوده و ضرری برای انسان ندارد.

بدیهی است که وجود این شایعات بی دلیل نیست و وجود شک و شبهه در استفاده ازآدامس های این برند آمریکایی و از استفاده از دیگر برند ها ی عرضه ی این محصول ضرری ندارد.
105105

کد خبر: 624461

وب گردی

وب گردی