فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج قانونی می‌شود

از نیمه دوم ‌سال ٩٤ فعالیت مجازی در زمینه همسریابی افزایش پیدا کرد

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه شهروند، گسترش سایت‌های همسریابی در فضای مجازی و رخنه کردن آنها به شبکه‌های اجتماعی، درنهایت وزارت ورزش و جوانان را متقاعد کرد تا برای حل مشکل ازدواج جوانان دست در دست این شبکه‌ها بگذارد. این وزارتخانه که پیش از این مجوز فعالیت سایت همسان‌گزینی را به موسسه تبیان داده بود، حالا می‌خواهد سایر فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج را هم قانونی کند.

همان فعالیت‌هایی که این روزها وارد شبکه‌های اجتماعی شده و با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی در زمینه همسریابی کار می‌کنند. حالا براساس آنچه مسئولان وزارت ورزش و جوانان اعلام می‌کنند، قرار است فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج قانونی شود. وزارت کشور هم اعلام آمادگی کرده تا به سایت‌های همسریابی مجوز دهد تا آنها براساس اصول و ضوابط قانونی کارشان را پیش ببرند.

دیروز که نشست هم‌اندیشی سایت‌های همسرگزینی برگزار شد، ناصر صبحی، مدیر دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به قانونی شدن فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج گفت: از دو ‌سال گذشته به‌ویژه از نیمه دوم ‌سال ٩٤ فعالیت مجازی در زمینه مراحل مختلف ازدواج افزایش پیدا کرده است.

او افزود: «متاسفانه در ارتباط با مسائل جدید با ترس و فقدان نظارت کافی برخورد می‌کنیم.

امکانات و وسایل جدید در کشور ما بیش از آن‌که جایگاه اصلی خود را بیابند آسیب‌هایی را به وجود می‌آورند و پس از وقوع آسیب تازه ما دست به اقدام و عمل می‌زنیم.» صبحی به آمار سایت‌های همسریابی اشاره کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد نزدیک به یک هزار سایت در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که حدود ٣٥٠ سایت با موضوع جوانان فعال هستند و حدود ٢٠ کانال نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند که دامنه فعالیت حدود ١٠ کانال کشوری است.

او با بیان این‌که حدود ١٢ سایت در زمینه ازدواج و خانواده فعال است، افزود: «این سایت‌ها زیر نظر برخی از نهادها فعالیت می‌کنند. در این زمینه با دستگاه‌های مسئول این سایت‌ها تعامل می‌کنیم تا خدمات‌رسانی آنها بهتر شود.» مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان به فعالیت کانال‌ها و سایت‌های ازدواج اشاره کرد: بیشتر این کانال‌ها و سایت‌ها نه از دستگاه‌ها مجوز دارند و نه از افراد فعال و دارای صلاحیت لازم استفاده می‌کنند. چالش اصلی ما همین گروه‌ها هستند. بررسی‌های ما نشان می‌داد که یکی از کانال‌های تلگرامی ٣٠‌هزار مخاطب دارد و دست کم هر نفر ١٠‌هزار تومان به مسئولان این کانال می‌پردازد.» صبحی در ادامه به فعالیت سایت تبیان در زمینه همسریابی اشاره کرد: فعالیت این سایت در زمینه همسان‌گزینی در مجموع خوب بوده است.


حدود دو ‌سال قبل صحبت‌هایی میان مسئولان سایت تبیان و دفتر برنامه‌ریزی ازدواج انجام شده و این سایت شروع به انجام اقداماتی در زمینه همسان‌گزینی کرد و مقدمات قانونی در این زمینه انجام شد؛ البته به دلیل تغییرات به وجود آمده در مدیریت دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان وقفه‌ای در تعامل ما به وجود آمد اما سایت تبیان به فعالیت خود ادامه داد.» به گفته او سازمان ملی جوانان به ٢٠٠ مرکز مجوز فعالیت در زمینه ازدواج داده است: «پس از ادغام دو سازمان‌ تربیت بدنی و ملی جوانان، وزارت ورزش و جوانان تفاهمنامه‌ای را با سازمان نظام روانشناسی منعقد کرد و قرار شد ٢٠٠ مرکز مجوز گرفته از سازمان ملی جوانان خود را به سازمان نظام روانشناسی برای بررسی وضعیت‌شان معرفی کنند و این مراکز خود را با استانداردها منطبق کنند.»

او تاکید کرد: ما می‌خواهیم فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج را قانونی کنیم و از خلاقیت‌های آنها در حوزه جوانان استفاده کنیم.


آمادگی وزارت کشور برای دادن مجوز به سایت‌های همسریابی
حسین کوچکیان، رئیس اداره برنامه اجتماعی و امور فرهنگی وزارت کشور هم در این نشست حضور داشت. او گفت: وزارت کشور آمادگی این را دارد تا به سایت‌ها مجوز دهد و آنها را به‌عنوان سازمان‌های مردم‌نهاد بشناسد؛ البته باید تمام سایت‌های همسریابی را بشناسیم و سپس با آنها تعامل را برقرار کنیم.» او ادامه داد: «باید از این سایت‌ها بخواهیم تا برای دریافت مجوز به ما مراجعه کنند؛ در این صورت ما هم دادن مجوز را آسان می‌کنیم و سپس در زمینه‌هایی مانند فقدان تخصص مشاوره به آنها افراد متخصص را معرفی می‌کنیم.» در ادامه این نشست، مریم جلالی، مدیر گروه خانواده شبکه دو نیز صحبت‌هایی کرد: «روشن نبودن هدف‌ها و مواجهه با سایت‌های همسریابی موجب سردرگرمی شده است؛ بنابراین لازم است ابتدا مشخص شود هدف توجه به محتوا، گردانندگان یا مخاطبان این سایت‌ها چیست.

20103

کد خبر: 624508

وب گردی

وب گردی