آخرین وضعیت زلزله زدگان ژاپن/افزایش شمار زخمی‌ها

در پی وقوع دو زمین لرزه 6.4 و 7 ریشتری که شب گذشته مناطق وسیعی از جنوب غرب ژاپن را لرزاند به غیر از آمار 9 کشته ای که پیشتر از سوی مراجع رسمی این کشور منتشر شده، گزارش ها فقط از افزایش شمار زخمی ها و وخیم بودن حال تعدادی از آنها حکایت دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سازمان لرزه نگاری ژاپن در گزارشی آورده که فعلا نیازی به صدور هشدار سونامی نیست اما این زمین لرزه باعث ویرانی های گسترده در برخی از مناطق ژاپن از جمله در شهر «کیوشو» در استان «کومو موتو» این کشور شده است.

از میان 9 نفری که در این حادثه جان خود را از دست داده اند، چهار تن مرد و پنج نفر زن بودند که بین 29 تا 54 سال داشته اند.
دولت ژاپن احتمال داده است شمار تلفات این زمین لرزه با توجه به آنکه حال 53 نفر از زخمی ها وخیم است، افزایش یابد.
در همین حال شبکه تلویزیون «ان اچ کی» گزارش کرده که بیش از 40 هزار نفر در 500 نقطه از استان مذکور پناه داده شده و هزاران نفر در شبانه روز گذشته از خانه هایشان به مکان های امن برده شده اند.

این در شرایطی است که از ساعت 5 صبح امروز جمعه به وقت محلی تا ظهر امروز گزارش آماری جدیدی از سوی دولت ژاپن در باره کشته ها و زخمی ها منتشر نشده است.
مقام های محلی می گویند که پس از زمین لرزه بسیاری، از خانه ها در سطح استان فرو ریخته و مردم زیر آوار گرفتار شده اند و در بسیاری از نقاط آتش سوزی رخ داده است.

سازمان لرزه نگاری ژاپن در بیانیه ای آورده که از پایان زمین لرزه اول تا صبح جمعه دستکم 103 پس لرزه بوقوع پیوسته که برخی از آنها قدرتی بالاتر از 6 ریشتر داشته است.
پلیس می گوید که در ناحیه «ماشیکی» دستکم 20 خانه فرو ریخته و برخی ساکنان زیر آوار هستند و در همین نقطه چند مورد آتش سوزی رخ داده است.

همچنین گزارش شده که بسیاری از ساکنان این شهر که در نزدیکی «کوماموتو» قرار دارد، شب را در هوای آزاد به صبح رساندند.
همچنین این زمین لرزه ها باعث شده تا برق حدود 16 هزار و گاز 38 هزار خانه قطع شود.
مرد مسنی که ساکن این ناحیه است می گوید: «لرزش زمین را در حالت افقی و عمودی حس کردم. این زمین لرزه مرا به یاد زمین لرزه وحشتناک سال 2011 انداخته بود.»

آژانس پلیس ژاپن اعلام کرده که دستکم یکهزار و 100 مامور را برای کمک رسانی از 19 اداره پلیس به استان اعزام کرده است.
وزارت دفاع ژاپن نیز می گوید، به دنبال وقوع این حادثه طبیعی شماری از بالگردها و هواپیماها را برای کمک رسانی به منطقه فرستاده است.

اگرچه به نیروگاه های اتمی اطراف این استان خسارتی وارد نشده اما برخی از ایستگاه های راه آهن به دلیل لرزش های پیاپی کار عبور و مرور قطارها را در خط آهن «سانیو شینکاسن» متوقف کرده اند.

زمین لرزه ای قدرتمند 9 ریشتری که در ماه مارس سال 2011 در ژاپن بوقوع پیوست ابتدا با قدرت 7 ریشتر شروع شد و بتدریج افزایش یافت.
ژاپن یکی از مناطق زلزله خیز جهان است که وقوع زمین لرزه های متعدد با قدرت های مختلف همواره در مناطق گوناگون این کشور رخ می دهد.
در زمین لرزه سال 2011 و سونامی بعد از آن که به نیروگاه اتمی فوکوشیما نیز آسیب های جدی وارد شد، بیش از 15 هزار و 600 نفر کشته شدند که هنوز هزاران نفر بر اثر این حادثه طبیعی ناپدید هستند.

20103

کد خبر: 624680

وب گردی

وب گردی