نقد و بررسی فیلم شیار 143 با حضور نرگس آبیار در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر

به مناسبت روز زن و تکریم مقام بانوان ایران اسلامی و به همت شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و با همکاری گروه سینما و تئا‌تر واحد بوشهر فیلم‌هایی چون «آتش بس» از تهمینه میلانی، «قصه‌ها» از رخشان بنی اعتماد، «شمعی در باد» و «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» از پوران درخشنده و در آخر فیلم «شیار ۱۴۳» از نرگس آبیار به اکران در آمدند.

به گزارش ایسکانیوز، در جلسه اکران فیلم «شیار 143» که با حضور کارگردان این فیلم برگزار شد، مهرداد ابروان، مدرس گروه ادبیات نمایشی واحد بوشهر با بیان اینکه کارگردانان جوانی چون خانم آبیار، امید را در سینمای ایران زنده نگه می‌دارند، گفت: در سال‌های اول پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، به علت اوضاع نابسامان کشور، سینما در جامعه کم‌رنگ شده بود.

او از کارگردانانی چون آبیار به عنوان یک پدیده و استثنا در سینمای کشور نام برد و افزود: فیلم‌هایی چنین قوی با کارگردان و عوامل کاملا حرفه‌ای، موفق شدند سینمای ایران را به سمت پویایی هدایت کنند.

عضو هیأت علمی واحد بوشهر با تأکید بر اینکه سینمای کشور توانسته در تمامی ژانر‌ها نظر مخاطب خود را جلب کند گفت: خوشبختانه سینمای ایران توانسته با استفاده از بازیگران کار بلد و کارگردانان جسور جای خود را در جامعه باز کند.

ابروان ماندگاری در ذهن مردم را رمز موفقیت یک فیلمساز، بازیگر، نویسنده و... دانست و گفت: « امروز شاید ورود به سینما، تئا‌تر و تلویزیون کاری راحت شده باشد اما آنچه حائز اهمیت است، دارا بودن استعداد و نبوغ ذاتی است که در کنار توانایی‌های اکتسابی زمینه‌ساز موفقیت و پیروزی در هر کار و حرفه‌ای می‌شود.

در ادامه نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ که در میان تشویق حاضران در سالن، پشت تریبون رفت، گفت: «ساخت این فیلم توفیقی بود که از جانب خداوند متعال به بنده عطا شد.

او با بیان اینکه بهترین پاداش خود را در نگاه ویژه مقام معظم رهبری به فیلم دریافت کردم، گفت: «در دیداری که بنده و تنی چند از عوامل اجرایی و بازیگران فیلم شیار ۱۴۳ با ایشان داشتیم، از نقطه نظرات حرفه‌ای و نقدهای به‌جا و دقیق ایشان شگفت‌زده شدم.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ با حضور نرگس آبیار برگزار شد.

سوال: خانم آبیار، با توجه به اینکه شما کار خود را از نویسندگی شروع کردید و توجه به این موضوع که تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن رشته ادبیات نمایشی هستند، رابطهٔ بین سینما و ادبیات چگونه است؟

آبیار: در ابتدا جا دارد که این نکته را یادآور شوم که اولین فیلم من بعد از نوشتن ۲۰ جلد کتاب بود و علت اینکه به سینما روی آوردم غنای سینما و نفوذ عمیق آن در مخاطب و جامعه است و از نظر بنده سینما و ادبیات به نوعی کامل کننده هم هستند و رابطه مستقیمی دارند و از طریق هر دو می‌توان به انتقال پیام به مخاطب دست یافت.

سوال: با توجه به اینکه نقد به معنی مقابله با اثر و یا حمایت صرف با آن نیست، عده‌ای شما را بیشتر یک مستندساز می‌شناسند، نظر شما در این باره چیست؟

آبیار: مستندسازی مطمئنا در کار من مؤثر بوده است؛ من قبل از نویسندگی، ویراستار کتب و نوشته‌های دیگران بودم و وقتی روی به نویسندگی آوردم به عینه مشاهده کردم که ویراستاری چگونه به من کمک کرد تا ساده، روان و سریع کلمات را در ذهنم به رشته تحریر در بیاورم و در ساخت فیلم شیار 143 نیز تجربیات به‌دست آمده از مستندسازی و نویسندگی خیلی به یاری من آمد و توانستم حتی در صحنه، سکانس و یا متن را تغیر بدهم تا نتیجه مطلوب و مورد نظر را بدست بیاورم.

سوال: آیا از اسطوره‌سازی در فیلم استفاده شده است؟

آبیار: بله؛ اما من عقیده دارم که استفاده از نماد‌ها و اسطوره‌ها باید به گونه‌ای در فیلم قرار گیرد که در اصطلاح به خوبی با آن چفت شود. اگر اینگونه عمل شود می‌توان به ببیننده این امکان را داد که هر برداشتی که بیشتر به نظر وی شبیه است از صحنه یا فیلم بدست آورد مثلا معدن مس و مس نماد سخاوت و بزرگی است که سنگ‌های معدن از آن استخراج می‌شود و بعد از خرد شدن، گداختگی و ذوب، مس بسیار ارزشمند از آن به‌دست می‌آید که به عینه در شخصیت الفت آن تکرار شده است.

سوال: با توجه به اینکه شما داستان نویس بوده‌اید از «راوی» در فیلم استفاده کردید؟

آبیار: بله تا حدودی از راوی در داستان استفاده کردم اما به علت اینکه فضای سینما با داستان و رمان متفاوت است بیشتر از بازی بازیگران استفاده کردم مثلا در خصوص الفت، بازیگران جسته و گریخته وی را تشریح می‌کنند و بیشتر خانم مریلا زارعی که بازیگر این نقش است به ایفای شخصیت الفت پرداخته است.

سوال: با توجه به اینکه شما جزء کارگردانان جوان سینمای کشور هسیتد چه توصیه‌ای به دانشجویان و علاقه مندان به سینما دارید؟

آبیار: روزی که تصمیم به شروع فعالیت هنری در سینما گرفتم، هیچ اطلاعی از سینما و کارگردانی نداشتم و با مشورت و بهره گیری از تجربیات صاحبان فن، به این عرصه ورود کردم و از ابتدا به دنبال گیشه و درآمدزایی نبودم و هدفم تنها تجربه فعالیتی جدید بود.

در ادامه دانشجویان و علاقه مندان حاضر در سینما سوالات خود را در خصوص هنر سینما، کارگردانی و فیلم شیار ۱۴۳ از نرگس آبیار پرسیدند.

20101

کد خبر: 624706

وب گردی

وب گردی