ساخت سیستمی برای کاهش آلودگی سوخت گازهای فلر در پالایشگاه‌ها

محققان سیستمی برای اندازه‌گیری گازهای فلر عرضه کردند که کاربردی کردن آن در صنعت نفت موجب کاهش حجم زیادی از آلودگی ناشی از سوخت گازهای فلر خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، علیرضا فتحی، مجری طرح در حاشیه نخستین کنفرانس مهندسی مکانیک و هوافضا با بیان این که این سیستم با عنوان «سیستم کالری متر گازهای فلر» طراحی و ساخته شده است، اظهار کرد: عملکرد اصلی این سیستم محاسبه محتوای اصلی گاز است؛ به این معنا که وقتی مقدار مشخصی از گاز سوزانده می‌شود، مقداری حرارت تولید می‌کند که بسته به مقدار گاز به میزان متفاوتی حرارت تولید می‌شود؛ این سیستم می‌تواند میزان حرارت تولیدی را محاسبه کند.

وی به عملکرد این سیستم اشاره کرد و یادآور شد: احتراق در مشعل‌های صنعت نفت و گاز همراه با آلودگی‌های زیست محیطی است و این سیستم قادر است به صورت آنلاین میزان این آلودگی را اندازه گیری کند تا با محاسبه میزان اکسیژن مورد نیاز مشعل‌ها، از میزان آلودگی مشعل‌ها کاسته شود.

فتحی اصلی‌ترین کاربرد این سیستم را در دودکش‌های «فلر» و پایانه‌های گازی ذکر کرد و ادامه داد: سوخت ناشی از گازهای فلر آلودگی زیادی به همراه دارد که این سیستم با هدف کاهش میزان آلودگی فلرها طراحی و ساخته شده است.

این محقق، با بیان این که اگر نحوه سوختن و میزان اکسیژن لازم برای فرایند فلرها صحیح نباشد، موجب بروز آلودگی زیادی خواهد شد، اضافه کرد: این آلودگی 10 برابر آلودگی ناشی از اکسید کربن است؛ از این رو گازی خطرناک است و این سیستم آلودگی فلرها را کاهش می‌دهد.

وی سیستم طراحی شده را دوستدار محیط زیست توصیف کرد و ادامه داد: در برخی کشورها از گازهای فلرها استفاده می‌کنند؛ ولی متاسفانه در کشور ما این گازها سوزانده می‌شود که آلودگی‌های زیادی را به همراه دارد.

فتحی کاربرد این سیستم را در توربین‌های گازی، مخلوط کردن گازها، پایانه‌های گازی و کوره‌های ذوب فولاد دانست ولی خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از عرضه این سیستم محاسبه محتوای اثر ناشی از سوخت گازهای فلرها بوده است.

محقق این طرح توضیح داد: زمانی که گاز شروع به ‌سوختن می‌کند، حرارت تولید می‌شود که میزان تولید حرارت نیز با نوع گاز متفاوت است که با استفاده از این سیستم می‌توان میزان حرارت ناشی از سوخت انواع گازها را نیز محاسبه کرد.

وی ایران را جزء 10 کشور اول تولید کننده فلر در دنیا دانست و اضافه کرد: با توسعه صنعت نفت و گاز میزان مصرف نیز افزایش می‌یابد که با استفاده از این سیستم می‌توان تا حد بسیار زیادی از آلودگی هوا جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، مشعل‌سوزی پدیده سوزاندن گازهای اضافه در مکان‌های استخراج نفت و گاز است. این کار به ‌وسیله مشعل گازی یا فلر گازی (gas flare) که به آن دودکش مشعلی (flare stack) نیز می‌گویند، انجام می‌شود. مشعل گازی یک وسیله سوزاندن گاز است که در کارخانجات صنعتی مانند پالایشگاه نفت استفاده می‌شود.

طرح کالری متر در نخستین کنفرانس مهندسی مکانیک و هوافضا که روز پنجشنبه، 26 فروردین ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، رونمایی شد.

20101

کد خبر: 624715

وب گردی

وب گردی