تلاش محققان برای تولید خودروی برقی با همکاری مرکز تحقیقات سایپا

همزمان با برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی مهندسی مکانیک و هوافضا علاوه بر رونمایی از سه طرح ملی، خودروی هیبریدی قاصدک نصر نیز عرضه شد که به گفته محققان این طرح قرار است مذاکراتی با مرکز تحقیقات سایپا برای تولید واقعی خودروهای برقی صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، آرش شمس طالقانی، دبیر علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی مهندسی مکانیک و هوافضا با بیان این که در این دوره از کنفرانس حدود 500 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد، گفت: پس از داوری، 395 مقاله برای پذیرش در کنفرانس ثبت نام کردند که 300 مقاله برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شد.

به گفته وی در این کنفرانس در خصوص موضوعاتی چون آیرودینامیک، پیشرانش، سیالات، جامدات، کنترل، نانو فناوری، خودرو، ساخت و تولید، مکانیک پرواز و مهندسی فضایی بحث و بررسی می‎شود.

شمس طالقانی، با بیان این که در پایان کنفرانس، 6 مقاله به عنوان مقالات برتر معرفی خواهند شد و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، ادامه داد: حدود 80 مقاله از کشورهای ترکیه و روسیه به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که بعد از داوری، 50 مقاله پذیرفته شد و در کتابچه مقالات به چاپ رسید.

دبیر علمی این کنفرانس همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آن دو محقق از کشورهای عربستان و روسیه به عنوان سخنرانان کلیدی به صورت ویدئو کنفرانس سخنرانی خواهند داشت.

او رونمایی از سه طرح برجسته ملی «دوچرخه برقی»، «کالری متر فلر» و «تردمیل شنا» را از دیگر برنامه‌های نخستین کنفرانس مهندسی مکانیک و هوافضا ذکرکرد.

به گزارش ایسنا در این مراسم همچنین از دکتر عبدالله شادآرام و دکتر محمد طیبی رهنی به عنوان پیشکسوتان مهندسی مکانیک و هوافضا تجلیل شد.

علاوه بر آن خودروی هیبریدی قاصدک نصیر نیز در این کنفرانس عرضه شد.

مهندس رزاق بلوری افشار، عضو کادر آموزشی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درگفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به جزئیات طرح خودروی هیبریدی قاصدک نصیر گفت: این خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا طراحی و ساخته شد و در مسابقه طراحی و ساخت خودروهای برقی دانشگاه شریف رتبه دوم را کسب کرد.

او ظرفیت این خودرو را دو سرنشین و 60 کیلو گرم بار دانست و گفت: این خودرو دارای بدنه فلزی و طراحی منحصر به فرد است. این خودرو دارای 8 باتری با توان 100 آمپر در ساعت بوده که با هر بار شارژ شدن تا مسافت 70 کیلومتر قادر به طی کردن است.

رزاق بلوری با بیان این که این میزان مسافت به وضعیت ترافیکی جاده‌ها و شرایط رانندگی بستگی دارد، یادآور شد: دراین خودرو به علت بالا بودن هزینه‌ها از باتری‌های معمولی استفاده شد؛ ولی اگر از باتری‌های لیتیومی استفاده شود با هربار شارژ حداقل تا 200 کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

او زمان شارژ این باتری را پنج ساعت دانست و گفت: این خودرو دست‌ساز است که قرار است با مرکز تحقیقات سایپا مذاکره‌ای برای تولید خودروی واقعی برقی داشته باشیم.

20101

کد خبر: 624717

وب گردی

وب گردی