ایسکانیوز - راهبرد: گزارشی که توسط گروه پژوهشی آکسفورد تهیه شده است به این نتیجه رسیده است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق قبیله ای پاکستان تنها باعث شده‌اند  تعداد زیادی از تروریست‌ها به مناطق دیگری در آن کشور نقل مکان کرده و به همراه خود تروریسم را به سراسر پاکستان گسترش دهند.

این تحقیق به دنبال حمله به فرودگاه بین المللی کراچی صورت گرفت. حملاتی که در آن‌ها حداقل 34 نفر کشته شدند. کمی بعد از آن ایالات متحده حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را در پاکستان بعد از یک وقفه 5 ماهه از سر گرفت.

گزارش که عنوان آن "نقل مکان و جابجایی تروریست‌ها و پیامدهای اجتماعی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان" نام دارد فاش می‌سازد که حملات هواپیماهای بدون سرنشبن آمریکا باعث شده است تا  انبوهی از تروریست‌ها از مناطق قبیله‌ای که تحت اداره حکومت فدرالهستند و مرتبا مورد هدف هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی قرار می گیرند؛ جهت در امان ماندن نقل مکان کنند. نه تنها این حملات تروریست‌ها را نابود نکرده است بلکه در عوض، نقل مکان و جابجایی آنها به جاهای دیگر و همچنین افزایش رادیکالیسم، فرقه گرایی و خشونت‌های خیابانی و قاچاق اسلحه در کل پاکستان را در پی داشته است.

Hakimullah Mehsud

حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان که توسط حملات پهپادهای آمریکایی کشته شد


این تحقیق به این نتیجه رسیده است که از سال 2007 پاکستان شاهد افزایش خشونت بوده است. 50 هزار نفر بر اثر بمب‌گذاری‌های انتحاری، بمب‌های دست ساز کنار جاده‌ای و تیراندازی کشته شده‌اند. این مقدار در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. تحقیق با متمرکز کردن مطالعه خود بر کراچی، کورم ایجنسی، پنجاب و بلوچستان اظهار می‌دارد که بین این خشونت افزایش‌یافته و فراوانی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی طی این دوره رابطه همبستگی وجود دارد.

گزارش، حاوی درس‌هایی برای انگلستان است که می‌خواهد سیاست مشابهی همانند آمریکا در  آینده در پی گیرد. مخصوصا اینکه دولت‌هایی که از هواپیماهای بدون سرنشین جنگی استفاده می‌کنند باید مراقب پیامدهای سیاسی و اجتماعی باشند که برای جامعه مورد هدف در پی داشته و مسوولیت اخلاقی آنها را بپذیرند.

 

 

 

 
کد خبر: 62481

وب گردی

وب گردی