آزار دادن  دیگران  لزوماً آگاهانه نیست / همسر آزاری  از آسیب های اجتماعی  پنهان است

همسر آزاری از آسیب های اجتماعی پنهان است که معمولاً در محیط بسته خانه اتفاق می افتد و اگر تحمل زن بنا بر عادت زیاد هم باشد سبب عدم اطمینان و از هم گسیختگی کانون خانواده می شود.اما نمی توان گفت که قربانیان اصلی خشونت در محیط خانواده فقط زنان هستند شاید در مرحله اول زنان باشند که بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند اما مطمئنا کودکان و سالمندان و حتی مردان قربانیان خشونت خانگی هستند.

زهره حاجیان - ایسکانیوز: هر چقدر هم بگوییم که بارها به این مقوله پرداخته شده و گزارش ها و مقالات و یادداشت های زیادی در این مورد نوشته شده متاسفانه می بینیم که این حرکت زشت و غیر اخلاقی در جامعه ادامه دارد و با همه پیشرفت هایی که در نوع زندگی روزمره همه ما به وجود آمده هنوز که هنوز است برخی مردان همسران خود را آزرده خاطر می کنند اما کاش به همین مکدر کردن خاطرهمسران اکتفا کنند و دست به خشونت نزنند و آزارشان ندهند .

آمار آزار جسمی در زنان بیشتر است

همسر آزاری از آسیب هایی است که در سال ها بل قرون اخیر بیش از هر زمان دیگری در جوامع مورد توجه و بررسی کارشناسان قرار گرفته و شاید بهترین دلیل برای توجه به این امر، مطرح شدن مسئله حقوق زنان و آگاهی این قشر از حقوق و مزایای خود در برابر همسرانشان است.

با کمی دقت می بینیم هر از گاهی اخباری از همسر آزاری در صفحات روزنامه ها دیده می شود و یا هر از گاهی گزارش یا مقاله هایی در این مورد منتشر می شود اما باید پذیرفت که پدیده ای با عنوان آزار همسر و فرزندان ، مقوله ای است که به طور طبیعی در هر جامعه ای به صورت های گوناگون وجود دارد.

یک روانشناس خشونت را اینطور تعریف می کند:خشونت فیزیکی و بدنی ، مانند صدمه زدن به اشیای منزل و ضرب و شتم همسر، یا خشونت روانی و کلامی مانند تحقیر، بهانه جویی نسبت به چهره و شرایط جسمانی زن و ابراز تنفر نسبت به بستگان وی و همچنین خشونت اجتماعی شامل منع اشتغال و تحصیل، ممنوعیت ارتباط با بستگان حتی به صورت تلفنی که بیشتر در استان های غربی کشور شایع است. خشونت اقتصادی مانند نپرداختن خرجی و در نهایت صدمات و آزارهای جنسی از طریق تحمیل نسبت به همسر و در معرض فحشا و فساد قرار دادن وی به خاطر اعتیاد و غیره، مهمترین و شایع ترین انواع همسر آزاری مردان نسبت به زنان است.

سید یحیی حسینی روانشناس معتقد است که از هر 10 زن، پنج نفر و از 10 مرد، سه نفر مورد آزار روحی و جسمی توسط همسر خود قرار می گیرند که آمار آزار جسمی در زنان بیشتر است.

او می گوید :«برای ریشه یابی چرایی و عوامل مؤثر در ایجاد و شکل گیری همسر آزاری باید تعریف جامعی ارائه داد. برای همسر آزاری مصادیق بسیاری می توان یافت که نمونه بارز آن ضرب و شتم همسر است. عوامل گوناگونی مانند نوع جامعه پذیری فرد، نحوه پرورش ، فقر فرهنگی و مسائل اقتصادی در همسرآزاری نقش زیادی دارند.»

همسر آزاری مخصوص کشور مانیست

به گفته این روانشناس این پدیده مختص کشور ما نیست و در برخی از کشورها اتفاق می افتد. اوریشه های همسر آزاری را علاوه بر اختلالات روحی و روانی زوجین، فشارهای محیطی می داند و می گوید: «فشارهای مالی، اقتصادی و اجتماعی و نیز به دلیل این که فرد قادر نیست به خوبی از پس اداره زندگی خود برآید، سبب ایجاد انگیزه برای آزار همسر به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه می شود. اختلالات شخصیتی و زمینه های ژنتیکی هم از دیگر عوامل همسر آزاری است.»

حسینی با اشاره به اینکه گاهی زن و شوهر پیش زمینه ذهنی داشته و تحریک پذیر می شوند و از نظر فکری منتظر جرقه ای برای آزار یکدیگر هستند می گوید :« در کنار اینها، مهریه های سنگین و گاهی غیرقابل پرداخت و دخالت اطرافیان نیز به این امر دامن می زند.»

این روانشناس عدم علاقه و وابستگی زوجین به هم را نیز یکی دیگر از این عوامل می داند و معتقد است که آزار همسر لزوماً آگاهانه صورت نمی گیرد و ادامه می دهد: «در بیشتر مواقع فرد نمی داند که حرکات و رفتارش برای طرف مقابل آزار دهنده است. از سویی هم مشاهده کتک ها، ناسزاها و رفتارهای ناشایست در خانواده و نیز داشتن افکار خرافی و نادرست از جمله شک به همسر و ترس از خیانت وی در خانواده، سبب نقش بستن این عوامل در ضمیر ناخودآگاه فرد و تأثیر در زندگی وی می شود.»

پژوهشگران نیز بر این باورند که در حقیقت، ریشه همسرآزاری تک علتی نبوده و عوامل بسیاری به ویژه اعتیاد و الکلیسم با آن رابطه ای نزدیک دارند.

105105

کد خبر: 624891

وب گردی

وب گردی