جودی دنچ مدیر افتخاری بنیاد فرهنگی «برونته» شد

مدیریت افتخاری بنیاد فرهنگی «برونته» به «جودی دنچ» بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون تقدیم شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، «جودی دنچ» هنرپیشه معروف انگلیسی که در اقتباس سال 2011 رمان «جین ایر» درخشیده بود، عنوان مدیریت بنیاد «برونته» را به صورت افتخاری دریافت کرد.

«دنچ» 81 ساله پس از کسب این عنوان گفت: برای من افتخاری است که برای حفظ میراث خواهران برونته، با این انجمن همکاری کنم.

«جودی دنچ» فعالیت هنری خود را از سال ۱۹۵۷ با بازی در نقش «اوفلیا» در نمایش‌نامه «هملت» آغاز کرد و از آن پس در ده‌ها نمایشنامه درام و موزیکال معتبر بازی کرد. این بازیگر انگلیسی نخستین‌بار در سال ۱۹۶۴ در یک فیلم سینمایی ظاهر شد و با بازی در فیلم‌هایی چون «هنری پنجم»، «شکسپیر عاشق»، «شکلات»، «آیریس» و چند فیلم از مجموعه «جیمز باند» شهرتی جهانی پیدا کرد.

وی تاکنون در عرصه‌ سینما هفت‌بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شده که یک‌بار در سال 1999 برای فیلم «شکسپیر عاشق» موفق به کسب این جایزه شده است، 10 بار جایزه «بفتا»ی بهترین بازیگر زن را کسب کرده و دوبار نیز به عنوان بهترین بازیگر جایزه «گلدن گلوب» انتخاب شده است.

بنیاد «برونته» که به حفظ و ترویج آثار سه خواهر نویسنده می‌پردازد، 21 آوریل (دوم اردیبهشت‌ماه)‌ دویستمین سال‌روز تولد «شارلوت برونته» خالق رمان کلاسیک «جین ایر» را جشن می‌گیرد. او خواهر بزرگ‌تر «امیلی» و «آن» دو نویسنده دیگر انگلیسی است. طی مراسمی که هفته آینده برگزار می‌شود، علاقه‌مندان به کارهای این سه نویسنده می‌توانند از خانه موزه «پارسوناژ» که از سال 1820 تا 1861 محل زندگی آن‌ها بوده دیدن کنند.

خواهران «برونته» سه خواهر انگلیسی بودند که کتاب‌هایشان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ قرن نوزدهم میلادی منتشر شد و جزو آثار کلاسیک ادبیات جهان قرار گرفت. «شارلوت برونته» متولد 21 آوریل ۱۸۱6، «امیلی برونته» متولد 30 جولای ۱۸۱۸ و «آن برونته» متولد 17 ژانویه ۱۸۲۰ فرزندان «پاتریک برونته» در یورکشایر غربی به دنیا آمدند. آن‌ها دارای دو خواهر دیگر نیز بودند که در کودکی از دنیا رفتند. همچنین برادرشان «برانول» نیز شاعر و نقاشی مشهور به شمار می‌رود.

در سال ۱۸۴۶ این سه خواهر کتاب شعری با هزینه خود منتشر کردند و برای انتشار آن اسامی مستعار «کارر» برای شارلوت، «آلیس» برای امیلی و «اکتون» بری «آن» را انتخاب کردند، البته این کتاب موفقیتی به دست نیاورد و پس از آن خواهران به نوشتن رمان روی آوردند. سپس کتاب‌های «اگنس گری» توسط آن و «جین ایر» توسط شارلوت در سال ۱۸۴۷ به چاپ رسید که در این سال «جین ایر» جزو پرفروش‌ترین آثار به شمار می‌رفت. سپس در سال ۱۸۴۸ امیلی رمان «بلندی‌های بادگیر» و آن داستان «مستاجر عمارت وایلدفل» را منتشر کرد.

امیلی 30 ساله و آن 29 ساله به فاصله شش ماه بر اثر ابتلا به ذات‌الریه در سال‌های 1848 و 1849 جان خود را از دست دادند. برادرشان نیز بر اثر همین بیماری درگذشت. شارلوت به نوشتن ادامه داد و ازدواج کرد اما او هم در مارس 1855 قربانی ذات‌الریه شد.
503502

کد خبر: 625106

وب گردی

وب گردی