تهران-ایسکانیوز: پخش گزینشی و برنامه‌ریزی‌شده برخی از اظهارات مدیران، وزرا و پرداختن به حاشیه‌های دولت یازدهم بیش از آنكه به اصل اقدامات دولت بپردازند و عدم انتشار عملکرد دولت از جمله عواملی است که اعتراض دولت را به صدا و سیما در پی داشت.

رییس جمهوری هفته گذشته در سفر به اردبیل طرح تحول نظام سلامت را از دیگر اقدامات بزرگ دولت در یک سال اخیر و با وجود تداوم تحریم ها عنوان کرد و گفت: امروز به واسطه اجرای این طرح آرامش خاطری در میان مردم ایجاد شده و دولت با همه توان این طرح را ادامه خواهد داد اما متاسفانه رسانه ملی حاضر نیست، اینگونه خدمات بزرگ دولت را برای مردم تبیین کند.
این انتقاد به شورای نظارت بر صدا و سیما نیز رسید. در عین حال حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در این باره گفته بود رسانه ملی سخنان رئیس جمهور را به سلیقه خود پر رنگ و برجسته کرده و بخش هایی را حذف می کند. صدا و سیما با توجه به وظایفی که در قانون اساسی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است، خلاف قانون اساسی عمل می کند و در مواردی تصویر حقیقی را به مخاطبین عرضه نمی کند.
این در حالیست که همکاری صدا و سیما با دولت‌های نهم و دهم بسیار صمیمانه بوده و حمایت‌های تمام قدی از رئیس دولت قبل داشتند. در همین راستا جمعی از نمایندگان مجلس نیز انتقاداتی از عملکرد صدا و سیما داشتند که بازخوردی وارونه پیدا کرد.
یکی از نمایندگان مجلس اخباری که در برنامه پر بیننده 20:30 پخش می شود تحت عنوان طنز، مزاح یا خبر رسانی، شلیک به سمت سه قوه جمهوری اسلامی ایران خوانده و معتقد است: صدا و سیما از دولت نهم و دهم حمایت زیادی داشت و امروز به دنبال فضاسازی برای دولت یازدهم است که این عملی مذموم است.
با این حال 193 نفر از نمایندگان در اقدامی عجیب به سرعت و پس از انتقادات دولت به عملکرد صدا و سیما بیانیه ای در تقدیر از این سازمان ارائه کردند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
"سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یکی از مراکز مهم و راهبردی نظام اسلامی است که همواره در ظل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست های ابلاغی معظم له گام برداشته است و وظیفه خطیر خود را در پاسداری از انقلاب اسلامی و دفاع از حقوق مردم و نشر و ترویج ارزش های اسلامی و انقلابی ایفا نموده است.
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت همه جانبه خود را از سازمان صدا و سیما و تلاش های مجدانه رسانه ملی در راستای ایفای رسالت اسلامی و انقلابی خود با تولید و پخش برنامه های ارزشمند در زمینه های معارف دینی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و حضور تمام عیار در جنگ رسانه ای بین المللی و مقابله با رسانه های استکباری در سطح جهانی و اطلاع رسانی به موقع نسبت به موضوعات مهم داخلی و منطقه ای مانند اخبار جنگ نابرابر غزه و حمایت از مقاومت اسلامی در منطقه، راه اندازی شبکه های داخلی و برون مرزی با موضوعات تخصصی و متناسب با سلیقه ها و ذائقه های مخاطبان، تقویت زیرساخت های اساسی رسانه ای به ویژه احداث ماهواره مستقل، گسترش پوشش دیجیتالی در سراسر کشور، سیگنال رسانی زمینی "فیبرنوری" و ایجاد فضای گفتگو و مناظره با موضوعات روز جامعه را اعلام می داریم و یادآور می شویم:
رسانه ملی باید در جهت ارتقا تعامل منطقی با قوای سه گانه گام برداشته و با ایجاد موازنه متعادل بین آنها در چارچوب سیاستهای کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نقش مهم اطلاع رسانی خود عمل نماید.
سازمان صدا و سیما متعلق به کل نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران است و همچنانکه تاکنون زبان گویای نظام اسلامی و منعکس کننده خدمات همه ارکان آن از جمله دولت بوده است، ضمن پافشاری بر تداوم این مسیر در انعکاس عملکرد و خدمات قوه مجریه و همه دستگاههای اجرایی، یادآوری این نکته ضروری می نماید که برنامه های این سازمان نباید اختصاص به قوه خاص داشته باشد.
باید فضای گفتگو و نقد منصفانه برنامه های دولت و سایر قوا در رسانه ملی مهیا و فراهم گردد و از روش گفتگوی یکسویه فاصله گرفته و فرصت حضور منتقدان برنامه های دولت در صدا و سیما نیز فراهم گردد."
کد خبر: 62550

وب گردی

وب گردی