نخستین توربین بادی «مگنوس» بدون محدودیت در تولید انرژی ثبت شد

ساخت نخستین توربین بادی مگنوس بدون محدودیت در تولید انرژی توسط محققان ایرانی انجام شد و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت بین‌المللی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، حمیدرضا خیراندیش، مخترع توربین بادی مگنوس درباره این اختراع اظهار کرد: سال ۱۹۹۷ در امریکا توربین بادی ساخته شد که به علت دارایی راندمان پایین شکست خورد و پس از آن ژاپن در سال ۲۰۰۴ با رابطه مستقیم سرعت باد و راندمان توربین این مشکل را حل کرد اما نتوانستند ساخت توربین را در ابعاد بزرگ انجام دهد.

او با بیان اینکه با توجه به کارآیی توربین‌های بادی مگنوس در سرعت‌های کم وزش باد، این نوع توربین‌ها مورد توجه بسیاری از محققین بوده است، گفت: در سال ۲۰۱۶موفق به ساخت این توربین‌های مگنوس بدون محدودیت تولید انرژی شدیم یعنی با توجه به تقاضا برای هر توانی این توربین‌ها ساخته می‌شوند.

این مخترع ادامه داد: در این اختراع با توجه به ابعاد ساخت، تولید هر توانی از انرژی با تغییر طول پره‌ها امکان پذیر می‌شود. یک شرکت امریکایی نیز برای خرید این توربین وارد مذاکره شده پس از توافق با شرکت مذکور وارد فاز تجاری سازی خواهیم شد. هر سال ژاپن ساخت این توربین را برای رسیدن به توان بالا انجام می‎دهد اما هنوز موفق نشدند.

به گفته او، استفاده از انرژی‌های تجدید ناپذیر در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما به علت ارزان بودن قیمت برق در کشور تمایل زیادی برای استفاده از توربین بادی و تولید انرژی به این روش وجود ندارد؛ لذا با توجه به پاک بودن و مقرون به صرفه بودن این نوع انرژی، می بایست علیرغم گسترش این نوع از تکنولوژی در کشور فرهنگسازی مناسبی نیز در راستای استفاده از انرژی‌های پاک صورت پذیرد.

این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت بین‌المللی شد.

20103

کد خبر: 625515

وب گردی

وب گردی