در مراسم روز ارتش صورت گرفت: رژه یگان های دریایی ارتش در سواحل خلیج فارس/رونمایی از اس۳۰۰

در مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران آخرین تجهیزات ارتش اعم از تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ، سامانه موشکی مرصاد تا توپ ۲۳ میلیمتری و سامانه پوش هاک به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر ، همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و تجلیل از حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش، مراسم رژه یگان های تخصصی نیروهای مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، امیر سرلشگر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشگر فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد.

در این مراسم از آخرین تجهیزات و دستاوردهای ارتش رونمایی می شود؛ اکثر این تجهیزات به دست متخصصان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و بر اساس آخرین فناوری های دفاعی به صورت بومی طراحی و تولید شده است.

رئیس جمهور نیز در این مراسم سخنرانی کرد.

مانور جنگنده های نهاجا بر فراز بارگاه امام خمینی (ره)

در مراسم رژه یگان های نیروهای مسلح که صبح امروز و همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مانوری هوایی بر فراز بارگاه امام خمینی (ره) پرواز کردند.

در مانور هوایی نهاجا، جنگنده هایی همچون F۱۴، F۷، F۵، F۴، صاعقه، میگ ۲۹، و هواپیماهای سوخت رسان ۷۰۷، شرکت کردند.

بنابر این گزارش جنگنده F۴ از همدان و جنگنده های F۱۴, F۷ از اصفهان به پرواز درآمدند؛ همچنین جنگنده صاعقه، میگ ۲۹ و هواپیماهای سوخت رسان از فرودگاه مهرآباد برخواسته اند.

در ادامه این مانور هوایی، سوخت گیری جنگنده F۴ و F۱۴ از هواپیمای سوخت رسان ۷۰۷ صورت گرفت.

یگان های محمول نهاجا از مقابل جایگاه رژه رفتند

در مراسم رژه امروز، بخشی از تجهیزات، دستاوردها و یگان های محمول نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مقابل جایگاه رژه رفته و به نمایش درآمدند.

بمب قاصد، بمب قائم، بمب بدر، بمب ساقد، بمب زوبین، بمب یاسر و بمب سجیل از جمله بمب های نیروی هوایی ارتش است که به نمایش درآمدند.

همچنین موشک دامی X۲۹L و X۵۳ و موشک های پی ال جی، موشک قادر، موشک نصر، موشک فکور، موشک فاب ۵۰۰، موشک دامی AM۵۴، موشک دامی MVE، از جمله تجهیزات دیگر نهاجا که در این مرا

در این مراسم، آخرین و مدرن ترین تجهیزات نیروهای دریایی کشورمان به نمایش گذاشته شد. در این رژه، انواع ناوها، ناوشکن ها و زیردریایی های نیروی دریایی ارتش حضور داشتند.

گفتنی است بمب هزار پوندی به همراه LCG نیز به نمایش درآمد.

رژه یگان های دریایی ارتش در سواحل خلیج فارس

در ادامه این مراسم و همزمان با رژه یگان های زمینی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یگان های موشکی و زرهی نیروی دریایی ارتش نیز به اجرای مراسم رژه در سواحل خلیج فارس پرداختند.

نمایش سامانه اس ۳۰۰

سامانه روسی پدافند هوایی اس ۳۰۰ در رژه روز ارتش در جوار بارگاه امام خمینی (ره) به نمایش در آمد.

تحویل این سامانه از سوی روسیه به کشورمان که قرارداد آن سالها پیش منعقد شده است، با حواشی متعددی همراه بود اما سرانجام هفته گذشته رسانه ها از تحویل بخش اول آن به ایران خبر دادند. موضوعی که سخنگوی وزارت امور خارجه هم اینگونه به آن اشاره کرد:« مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.»

همچنین در ای مراسم ۳۵ نمونه از تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) از مقابل جایگاه به رژه درآمدند.

نمایش سامانه موشکی مرصاد تا توپ ۲۳ میلیمتری

این تجهیزات شامل سامانه راداری کاستا، سامانه راداری ۱۰ شهریور، سامانه اطلاعاتی خیبر، سامانه اطلاعاتی باصر ۳ و ۲، سامانه ارتباطی فتح ۲، سامانه ارتباطی رسول و سامانه ارتباطی شهاب می شود.

از جمله سامانه های موشکی قرارگاه پدافند هوایی که در مراسم امروز ارتش به رژه درآمدند می توان به سامانه موشکی دامی اِس ۲۰۰، کَن اِس ۲۰۰ اشاره کرد. این سامانه های موشکی جهت انهدام کلیه اهداف پرنده و موشک های هدایت شونده آشیانه یاب از مصافت های طولانی و در ارتفاعات بالا به کار می رود.

رادار حافظ مرصاد، رادار هادی مرصاد، رادار جویا مرصاد، سامانه ارتباطی مرصاد و لودر سامانه مرصاد در مراسم امروز از مقابل جایگاه رژه رفتند.

این سامانه های موشکی هدایت شونده برد متوسط و پیشرفته مرصاد به منظور مقابله با موشک های بالستیکی که با قابلیت های بالا توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مراسم سامانه پوش هاک و همچنین موشک هاگ و موشک هاگ پلت تریلر به نمایش درآمدند. این موشک ها برای مقابله با اهداف پایین و متوسط که به دست توانمند متخصصین صنایع داخلی طراحی و تولید شده است.

سامانه موشکی راپیر و موشک راپیر که به منظور دفاع از نقاط حساس کشوری در کنار پالایشگاه ها و مناطق هسته ای استقرار پیدا می کند و به طور کامل بهینه سازی شده و قابلیت های عملیاتی قابل ملاحظه ای به آن اضافه شده است، در مراسم امروز به رژه رفتند.

همچنین سامانه های موشکی کَن هاگ در مراسم امروز رژه به نمایش درآمدند. این سامانه ها با برد متوسط و پیشرفته به منظور مقابله با هدفهای پرنده در ارتفاع پایین و متوسط و به منظور مقابله با موشک های بالستیکی با قابلیت های بالا توسط متخصصین داخلی طراحی شده اند.

سامانه تلاش و همچنین لانچر این سامانه که به صورت بُعد بلند و کاملاً بومی و تلفیقی با سامانه های زمین به هوا طراحی شده است، به نمایش درآمد.

در این مراسم توپ ۲۳ میلیمتری منصوب بر روی سفیر به نمایش درآمد. این جنگ افزار ۲۳ میلیمتری ارتفاع کم تاکتیکی کاملاً بومی توسط متخصصان داخلی طراحی شده است.

203/201

کد خبر: 625526

وب گردی

وب گردی