دولت ویترین کل نظام است /حقوق سه میلیونی برای حذف یارانه افراد کفایت نمی کند

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه اگر دولت سلب اعتماد شود آثارش در کل نظام دیده خواهد شد، گفت: چند سالی است که به دولت حکم می شود که خطایی که دولت گذشته انجام داده است را درست کند.

به گزارش ایسکانیوز، موسی الرضا ثروتی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه "متن حاشیه" شبکه سه سیما درباره بررسی شاخص های حذف یارانه ها افزود: ما هشت ملاک را در اختیار دولت قرار دادیم تا خود دولت پردرآمدها را مشخص و آنها را از فهرست یارانه بگیران حذف کند.

وی، تأکیدکرد: دولت یارانه را به همه داد و سال 94 ما جمع بندی خود را در اختیار دولت گذاشتیم و از دولت خواستیم که بر اساس معیارهای مشخص شش میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کند.

ثروتی، تصریح کرد: اما با گذشته سه سال از عمر دولت هنوز معیارهایی برای حذف پردرآمدها مشخص نشده است و در حالی که در همه دنیا دولت ها از اطلاعات افراد استفاده می کنند،اما دولت ما حاضر به استفاده از اطلاعات بانکی افراد نیست.

وی با اشاره به صحبت های رئیس جمهور درباره عدم سرک کشی به حساب افراد، گفت: در تمام دنیا بررسی سیستم اطلاعاتی بانکی صورت می گیرد با این حال چرا دولت این کار را در کشور انجام نمی دهد؟

نماینده مجلس شورای اسلامی،افزود: ارتباط بین قوه مجریه و قضائیه در رد و بدل کردن اطلاعات نباید منجر به خوابیدن دیگر کارها شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 مجلس خاطر نشان کرد: براساس قانون قرار بود 50 درصد یارانه ها به مردم، 30 درصد به تولید و 20 درصد به کارهای عمرانی اختصاص داده شود اما اینگونه نشد به طوری که از 42 هزار میلیارد تومانی که باید به تولید اختصاص داده می شد تنها شش هزار میلیارد تومان محقق شده است.

ثروتی در خصوص اعلام دولتی ها مبنی بر کاهش درآمدهای نفتی و عدم تحقق آن گفت: بر اساس قانون بودجه می بایست 52 هزار میلیارد تومان از فروش نفت محق می شد که 120 درصد آن محقق شده است اما دولت 12 درصد هم از صندوق توسعه ملی استفاده کرده است.

وی افزود: نمی توان گفت که مشکل در کاهش قیمت نفت بوده در حقیقت بسیاری از قوانین درست اجرا نمی شوند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه ها چارچوب ها مشخص شد اما اجرایی نشد و در کمیسیون اصل 90 انحرافات دولت از قانون مشخص شده و در اختیارش قرار داده شده است.

دولت دهم هفت هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است

وی گفت: دولت دهم هفت هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 مجلس در خصوص مصوبه اخیر مجلس تصریح کرد: زمانی که دولت قانون را اجرا نکرد و خود پیشنهادی هم نیاورد ما مجبور شدیم دست به کار شویم و بر اساس مصوبه اخیر در سال 95 باید 24 میلیون نفر از لیست یارانه بگیرها حذف شوند.

وی با ایراد از سیستم اطلاعاتی سازمان هدفمندی یارانه ها و دولت گفت: در تبصره آورده شده است که افرادی که اشتباهاً یارانه شان حذف می شود باید مجدداً به سیستم برگردند اما این مورد در سیستم هدفمندی امکان پذیر نیست و تابحال انجام نشده است.

ثروتی خاطر نشان کرد: این قضیه مانند سیستم مالیات هاست که هر سال تعداد زیادی از زیر بار مالیات دادن فرار می کنند.

وی افزود: ما از لحاظ قانون اشباع شده ایم و باید در سیستم اجرا مستحکم تر برخورد کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با ایراد برخی ایرادات و مشکلات در سیستم یارانه بگیران گفت: آیا اینکه یک خانواده معلول تنها 50 هزار تومان یارانه بگیرند و پردرآمدها نیز به اندازه آنها یارانه دریافت کنند شرم آور نیست؟

ثروتی تصریح کرد: باید عدالت رعایت شود و دولت باید نرم افزار مشخص بیاورد و حقوق افراد و اطلاعات آنان را مورد پایش قرار دهند.

حذف 24 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران امکانپذیر نیست

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: حرکت حذف پردرآمدها آرام آغاز شده و باید آرامش حفظ شود و نمی توانیم در سال جدید 24 میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کنیم.

احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص بررسی شاخصه های حذف یارانه افزود: این مسئله که یارانه اقشار پر درآمد حذف شود یک توافق همگانی است.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی کندی این مرحله پیچیدگی مسئله است و برای حذف یارانه ها باید شیوه دقیق تری وجود داشته باشد.

میدری تصریح کرد: شیوه دادن یارانه ها از ابتدا اشتباه بود و توزیع یارانه باید به طرق دیگر انجام می شد.

وی گفت: در سال 94 تمام پایگاه های اطلاعاتی به غیر از نظام بانکی را جمع آوری کردیم و اطلاعات نظام مسکن را به صورت محدود دردست داریم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکیدکرد: مشکل در شناسایی افراد پر درآمد یا کم درآمد نیست، بلکه مشکل در دادرسی است.

حقوق سه میلیونی برای افراد کفایت نمی کند

میدری با اشاره به مصوبه اخیر مجلس گفت: حقوق سه میلیونی برای افراد کفایت نمی کند و در بررسی ها می بایست هزینه ها نیز درنظر گرفته می شد.

وی افزود: فعالیت نظام بانکی براساس احتیاط و کسب اعتماد مردم بوده و برای همین است که دولت به اطلاعات سیستم بانکی مراجعه نمی کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده 70 هزار نفرکه خودشان را کارگر و50 هزار نفر که خودشان را قالیباف معرفی کرده بودند به علت صادق نبودن در ارائه اطلاعات حذف شده اند.

میدری درباره وضعیت اطلاعات مسکن خاطرنشان کرد: در این زمینه قرار است طرح کاداستر اجرا شود.

وی افزود: با کاهش قیمت نفت دولت با هزینه های خود دچار مشکل شد اما حاضر نشد بدون اطلاعات، افراد را حذف کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتماد مردم به نظام برای دولت مهم است و در سال گذشته سه میلیون و دویست هزار نفر به تدریج از فهرست یارانه بگیرها حذف شدند.

دولت ویترین کل نظام است

میدری خاطرنشان کرد: دولت ویترین کل نظام است و اگر دولت سلب اعتماد شود آثارش در کل نظام دیده خواهد شد.

وی با اشاره به اشتباه دولت گذشته در انجام قانون هدفمندی یارانه ها گفت: الان چند سالی است که به دولت حکم می شود که خطایی که دولت گذشته انجام داده است را درست کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: همه دولت ها در جمع آوری اطلاعات به دو دسته اطلاعات دیجیتال و میدانی بسنده می کنند که بخش میدانی بسیار مهم است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات دیجیتال ممکن است فردی حذف اما بعد از بررسی میدانی خلاف آن مشخص شود.

میدری گفت: ما همه خانوارها را رتبه بندی خواهیم کرد و بر اساس در آمدها، افراد پردر آمد حذف خواهند شد.

تصویب قوانین متعارض در مدت زمان کوتاه

وی با اشاره به تصویب قوانین متعدد در زمینه هدفمندی یارانه ها در مجلس تصریح کرد: دریک مدت زمان کوتاه قوانین متعارض بسیاری تصویب می شود که این امر از مشکلات قانون گذاری در ایران است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قوانین باید کم ولی درعین حال بسیاری دقیق باشد.

میدری افزود: وقتی یک دولت سنتی را بنا می گذارد دیگر تغییر آن بسیار سخت است.

وی با اشاره به نظر افراد جامعه در حدود پردرآمدها تاکیدکرد: در یک نظر سنجی که انجام شد، افراد مختلف طیف های بالاتر از خود را پردرآمد می دانند.

401/602

کد خبر: 625540

وب گردی

وب گردی