وزیر نیرو : ورود سرمایه های خارجی بازار داخلی را گسترش می دهد

وزیر نیرو، گفت : ورود سرمایه های جدید به کشور بازار شرکت های داخلی را تنگ نمی کند بلکه آن را گسترش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، حمید چیت چیان؛ با اشاره به اینکه در دو سال و نیم اخیر 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است، افزود : این درحالی است که باید سالانه 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می شد.

وی افزود: محدودیت منابع مالی داریم و اگر منابع مالی جدید وارد کشور شود کارخانه های موجود به اندازه قبل و حتی بیشتر کار می کنند.

وزیر نیرو گفت: در اجرای طرح ها؛ میلگرد، ‌سیمان و تجهیزات آن از خارج وارد نمی شود و تامین داخلی می تواند بازار را برای شرکت های ایرانی رونق دهد و ظرفیت جدیدی ایجاد کند.

چیت چیان تاکید کرد: به هیچ وجه ورود شرکت های خارجی موجب محدودیت شرکت های ایرانی نخواهد شد بلکه در قالب قراردادهای جدید تلاش می کنیم شرایط را در قراردادهای خارجی برای یک یا دو شرکت ایرانی به عنوان همکار انها فراهم کنیم تا به طور مشترک کار کنند.

وی در زمینه ورود توربین های کلاس F از ایتالیا و اینکه شرکت مپنا می گوید توانایی ساخت آن را در داخل دارد، اظهار داشت: وزارت نیرو با تمام وجود از این شرکت حمایت می کند و خودش این شرکت را بوجود آورده و آن را بزرگ کرده و اکنون به یک شرکت بزرگ نام آور در جهان تبدیل شده است.

وزیر نیرو گفت: برای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی، وزارت نیرو قرارداد 5 نیروگاه را با مپنا اواخر سال 93 منعقد کرد اما شرکت مپنا نتوانست آن را امضا کند برای اینکه سرمایه لازم اجرای این طرح ها را ندارد.

چیت چیان در پاسخ به این سوال که مپنا بیش از 7 هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد، هم گفت: این رقم به دلیل فاصله زیاد درآمد و هزینه های وزارت نیرو ایجاد شده است نه اینکه وزارت نیرو پول در اختیار دارد و نمی خواهد به مپنا پرداخت کند.

وی افزود: تلاش می کنیم از محلی که در قانون پیش بینی شده است به عنوان مابه التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت واقعی آن را دریافت کنیم تا همه مطالبات شرکتها را بپردازیم.

وزیر نیرو ادامه داد: کار از طرف وزارت نیرو به مپنا ارجاع شده است اما مپنا چون نیازمند منابع مالی است و ندارد، نمی تواند آن را اجرا کند.

چیت چیان تصریح کرد:‌ تلاش می کنیم با جذب سرمایه خارجی ها شرکت های ایرانی هم مجال بیشتری پیدا کنند.
401/602

کد خبر: 625554

وب گردی

وب گردی