انتقاد شدید رئیس اتاق ایران از حمایت های دولت از شرکت های دولتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از حمایت های دولت در حوزه های مختلف از بخش های دولتی و نیمه دولتی انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محسن جلال پور در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: با همه تأکید ها مبنی بر اینکه در فضای جدید اقتصادی باید میدان برای فعالیت و توسعه بخش خصوصی باز شود، متأسفانه در بسیاری از رفت و آمدها و تفاهم ها، شرکت های دولتی و خصولتی همچنین مجموعه هایی که با بخش خصوصی ارتباطی ندارند پیشرو هستند و در گام اول مسائل آنها حل می شود.

وی اضافه کرد: اینکه دولت به جای آنکه شرایط را برای پشتیبانی از بخش خصوصی بیشتر فراهم کند شرایط قبل را نیز محدودتر کرده است و در تضمین فاینانس، بخش دولتی و نیمه دولتی را پشتیبانی می کند از مواردی است که دولت باید در آنها بازنگری کند زیرا ادامه این روند موجب تضعیف بخش خصوصی می شود و توسعه بر مبنای محوریت بخش خصوصی اتفاق نمی افتد.

جلال پور گفت: سال 95 سال اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی و به این معنی است که باید فضای مردمی اقتصاد توسعه یابد از اینرو لازم است در همه تصمیمات، توسعه بخش خصوصی و ارجح بودن و همراهی بخش خصوصی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و مدیران آن از بلوغ قابل توجهی برخوردارند افزود: مدیران بخش خصوصی در کمال سعه صدر و همراهی با نظام، همه گرفتاری ها را تحمل و سعی کردند بنگاه ها را سر پا نگه دارند.

رئیس اتاق ایران گفت: در سفر اخیر 110 فعال اقتصادی به اتریش، وقتی متوجه شدیم هیئت سیاسی سفر را به تعویق انداخته، بخش خصوصی پرچمداری کرد، مسئولیت سنگین نمایندگی نظام را بر عهده گرفت و همه اهداف سفر را محقق کرد طوری که کمتر سفر تجاری و اقتصادی چنین دستاوردی برای نظام اقتصادی و بخش خصوصی داشت.

جلال پور با بیان اینکه مهمترین سرمایه امروز کشور امنیت است افزود: در منطقه پیرامونی ما که در جنگ و ناامنی غرق است، امنیت اصل مهمی است که باید در حفظ آن کوشید اما چیزی که امنیت را دچار خدشه می کند مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم است.

وی ادامه داد: با عبور از سال 94، همچنان رکود اقتصادی ادامه دارد و بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت نشده و به سال 95 رسیده است.

جلال پور گفت: تسری مسابقه سیاسی با فضای اقتصادی مشکل دیگر برای بخش خصوصی است زیرا فضای اقتصادی کشور تحمل مسابقه و رقابت سیاسی را ندارد.

وی با بیان اینکه سیاسی بازی در عرصه اقتصاد می تواند امنیت ملی را به خطر اندازد افزود: ادامه این رویه مانع جذب سرمایه گذاری و رشد و توسعه کشور می شود و این در حالی است که اقتصاد ایران محتاج امنیت، ثبات، آرامش، امید و انگیزه است.

رئیس اتاق ایران گفت: در آستانه شروع برنامه ششم نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که ما در برنامه های بالادستی کمبودی نداریم و در این باره شاید از برنامه دار ترین کشورها باشیم اما در احکام بسیاری از برنامه ها تناقض وجود دارد.

جلال پور با بیان اینکه ارزیابی مدیران از این برنامه ها اجرا نمی شود افزود: قرار بود در برنامه چهارم 25 درصد کاهش برداشت از منابع آب داشته باشیم اما در پایان این برنامه 60 درصد اضافه برداشت داشتیم در حالی که این هدف به برنامه پنجم منتقل شد.

وی گفت: امروز کشور به برنامه زدایی نیاز دارد تا برنامه محور پیش برود.

رئیس اتاق ایران افزود: درخواست ما از دولت این است پرداخت بدهی های خود را در برنامه 95 به منظور زنده نگه داشتن بنگاه ها در اولویت قرار دهد ضمن اینکه صادرات، جذب فناوری، افزایش بهره وری و توجه به اقتصاد دانش بنیان باید از اولویت های دولت باشد.

جلال پور گفت: تلاش کشورها برای بهره برداری از فضای جدید اقتصادی ایران بسیار مشهود است اما در این باره باید برنامه ریزی داشته باشیم تا در مسیر کمک به توسعه اقتصادی کشور پیش برویم.

وی علت حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی در این نشست را تقدیر از تلاش های این وزارتخانه در کاهش مجوزهای مربوط به آن از 440 مجوز 344 مجوز بیان کرد، که این اقدام مهمی در حمایت از تولید و توسعه اقتصادی کشور است.

401/602

کد خبر: 625570

وب گردی

وب گردی