نام دوم مدرسه سما، مدرسه دانشگاه است/ زرهانی: مدرسه دانشگاه باید مجهز به روش علمی و امکانات پژوهشی باشد

نخستین کارگاه آموزشی رابطین سمایی نهادهای ترویجی نانو صبح امروز با حضور دکتر زرهانی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما، دکتر نیازی معاون دانشجویی و فرهنگی و مدیر امور پژوهشی سازمان، حسینی مشاور ریاست سازمان و رابطین سمایی نهادهای ترویجی نانو و نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری در محل حوزه ستادی سازمان سما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم دکتر نیازی مدیر امور پژوهشی ضمن خوشامدگویی به میهمانان گرامی از مراکز آموزشی سما و همکاران ستاد نانو بنیاد علمی ریاست جمهوری، بیان کرد: خوشبختانه دیدگاه های کنونی حاکم بر سازمان سما دیدگاه هایی نوآورانه است و ما امید داریم بتوانیم به رونق بخشی مباحثِ علمیِ روز در مدارس و آموزشکده های سما بپردازیم. همچنین در تلاشیم مباحثی را در مدارس آغاز نماییم که علاوه بر مهارت محور بودن، در راستای برند سازی مدارس سما نیز باشند.

دکتر نیازی در خاتمه سخنان خود با قدردانی از واحدهایی که با همت و اهتمام در مسیر فناوی نانو گام برداشته اند از آنان قدردانی کرد.
در ادامه دکتر رحمانی نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو ریاست جمهوری ضمن قدردانی از همکاری و همیاری سازمان سما در راه توسعه فناوری نانو، آروزی موفقیت و پیروزی برای مجموعه سما را داشت و تصریح کرد: «نهادهای ترویجی فناوری نانو بازوهای اصلی ترویج و توسعه فناوری نانو در کشور محسوب می شوند و در واقع رسالت اصلی گسترش این فناوری بر عهده شما رابطین است.
دکتر رحمانی خطاب به رابطین سمایی گفت:«رسالت اصلی هریک از شما، رصد فناوری نانو در تمامی زوایا و جوانب و توسعه آن است.
وی با اشاره به کلیپ پخش شده در این مراسم که دیدار فناوران نانو با مقام معظم رهبری بود تاکید کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری داشتن برنامه خوب، ثبات در مدیریت و اهتمام به فرهنگ سازی و گفتمان سازی از عوامل اصلی رشد جهشی فناوری نانو در کشور است.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه مراکز سما از مراکز بزرگ فرهنگی و آموزشی کشور محسوب می شوند اهتمام به ایجاد الگو مختص به این سازمان می تواند یکی از موضوعاتی باشد که مورد توجه شما قرار بگیرد.
دکتر رحمانی ضمن اشاره مختصری به تاریخچه و معرفی اجمالی از ساختار ستاد فناوری نانو، شعار تولید ثروت و افزایش سطح کیفیت زندگی مردم را شعار اصلی این نهاد برشمرد.
این مقام مسئول برنامه المپیاد دانش آموزی را فعالیت اصلی حوزه دانش آموزی در کنار سایر فعالیت ها دانست و ابراز امیدواری کرد تا سما بتواند در این زمینه قدرتمند عمل کند.
وی همچنین سایت آموزش فناوری نانو را به عنوان مرجع اصلی آموزش فناوری نانو معرفی کرد تا همکاران، دانش آموزان و دانشجویان بتوانند در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه به این آموزش ها و اطلاعات دست یابند.
وی در خاتمه با ارائه گزارشی از میزان فعالیت های نهادهای ترویجی سما افزود: در حال حاضر 49 نهاد ترویجی سما در ستاد توسعه فناوری نانو ثبت نام کرده اند، در مسابقه ملی فناوری نانو تاکنون 7 نهاد ترویجی سما مشارکت داشته اند که به ترتیب آمارِ ثبت نامِ داوطلبان تهران، کرمان، نور، بابل، رودهن و کرمانشاه قرار دارند.
آزمون توانمندی تدریس فناوری نانو، مسابقه ملی فناوری نانو، چگونگی گزارش گیری از فعالیت های صورت گرفته توسط نهادهای ترویجی و انتشار آنها، حمایت های مالی این نهاد از حوزه های گوناگون مرتبط با فناوری نانو، حمایت از اشتغال فناوری نانو، حمایت از طرح های نوآورانه فناوری نانو از دیگر مباحثی بود که توسط نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو ریاست جمهوری عنوان شد.

زرهانی:نمی توانیم نکاریم و انتظار درو داشته باشیم

سخنران بعدی این مراسم دکتر زرهانی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما بود که از حضور در یک محفل علمی و مجلسِ اندیشه ابراز خرسندی کرد.

زرهانی با اشاره به آیه هلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ به جایگاه رفیع علم در تفکر اسلامی اشاره کرد و گفت:«عالمان و اندیشمندان و متفکران جایگاه رفیعی دارند و با افرادی که از دانش و بینش بی بهره اند قابل مقایسه نیستند.
رئیس سازمان سما در ادامه تاکید کرد:« در دوران کودکی هندسه تفکر و تعقل در کودکان و نوجوانان ما شکل می گیرد، مدیریت هندسه تفکر کار بزرگی است که آثار آن در تمدن سازی، تامین رفاه و حل معضلات اجتماعی نقش آفرین است، اهمال و کاستی در ساماندهی هندسه تفکر، تعقل و علم آموزی و کاوش های علمی آثار منفی خودش را بر جای می گذارد. اگر ما بخواهیم سعادت یک جامعه را در سالیان بعد بررسی نماییم باید ببینیم در مدارس آن جامعه چه می گذرد؟ آیا تمرکز بر تراکم محفوظات هست یا ما دانش اموزان خود را به سمت درست اندیشیدن، تفکر و تعقل سوق می دهیم؟ آیا بچه ها را اهل نظم و قانون پذیری تربیت می کنم یا خیر؟

وی همچنین ادامه داد:«ما نمی توانیم نکاریم و انتظار درو داشته باشیم. کاشت و داشت و برداشت در تعلیم و تربیت اصل مهمی است. ما به عنوان معلم، کارشناس و مدیر و ... همیشه باید در حال بازنگری متدلوژی و روش های حاکم بر نظام آموزشی و تربیتی باشیم. اگر ما امروز موفقیت هایی در سطح علم داریم به مدارس و خانواده های ما بر می گردد و چنانچه نگرانی های در رفتارهای اجتماعی داریم مسئولیت متوجه مدارس و خانواده ها است.
دکتر زرهانی مهم ترین رکن برای اصلاح ساز و کارهای اجتماعی و رفتارهای اجتماعی را سرمایه گذاری برای اصلاح روش ها دانست و گفت:«ما چنانچه الفبای تربیت علمی و اجتماعی را در دوران کودکی آموزش دهیم، آنان در بزرگسالی توانمندی های گوناگونی خواهند یافت. برای آن که بتوانیم جامعه عاقل، متفکر کارگشا و خلاق داشته باشیم باید در دوران کودکی سرمایه گذاری کنیم.
معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما با معرفی مختصات یک پژوهش سرا گفت: در مدارس سما به دنبال ایجاد پژوهش سرا هستیم، پژوهش سراها مکان هایی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با روش های علمی تحقیق است، به آنان فرصت می دهد تا پدیده ها را از نزدیک مطالعه کنند و قدرت پژوهش را در آنان بارور می کند. یافتن راه حل مسائل و روش تعقل و تفکر را در آنجا آموزش می بینند.

دکتر زرهانی در ادامه گفت: سازمان سما نهادی است برای تولید علم، علم آمیخته با اخلاق، فرهنگ، خرد و اندیشه، ما در سما بر آنیم که میدان را برای شناخت و پرورش استعدادهای فرزندانمان مساعد کنیم، امروز روی فناوری های نانو و علم رباتیک متمرکز شده ایم چرا که علاقه فرزندان خود را می بینیم. باید در هر مدرسه سما راه شکوفایی علم را به صورت خاص بررسی نماییم، هر دانش آموز را باید به صورت ویژه بررسی نماییم. مدرسه سما نام دیگرش مدرسه دانشگاه است، مدرسه ای که هیات علمی دانشگاه در آنجا حضور دارد، زین پس یکی از ملاک های ما برای بررسی مدارس، میزان بهره وری از امکانات و ظرفیت دانشگاه آزاد که بزرگترین دانشگاه حضوریست، است.

وی در ادامه با طرح مجدد پیشنهاد اعطای نشان به دانش آموزان گفت:«در مدارس سما باید به دانش آموزانی که می درخشند نشان لیاقت، تحقیق، پژوهشگری، فرهنگ، اخلاق و ... دهیم، دانش آموزان نیازمند تشویق است. یکی از زمینه هایی که موجب شکوفایی می شود قدرشناسی و تشویق است.
دکتر زرهانی با اشاره به پشتیبانی از تولید علم توسط مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری و آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده ریاست عالیه دانشگاه آزاد که از خود از چهره های علمی هستند عنوان کرد: با وجود تمامی این حمایت ها، ما می بایست خوب کار بکنیم و کارنامه درخشانی داشته باشیم.

آشنایی با سیاست ها و کارگروه های ستاد فناوری نانو، آیین نامه های ارزیابی سمینارها و کارگاه ها و باشگاه دانش آموزی از دیگر برنامه های این کارگاه یک روزه بود.

20101

کد خبر: 625683

وب گردی

وب گردی