طرح ترکیه برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان

همزمان با سی و هشتمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور که امروز(دوشنبه) برگزار می شود، منابع آگاه عربی از طرح پیشنهادی ترکیه درخصوص انتخاب رئیس جمهور آینده لبنان خبر دادند. همچنین منابع اعلام کردند دیدارهای غیررسمی که در حاشیه نشست اخیر استانبول برگزار شد احتمالا موجب گشایشی در پرونده خلأ ریاست‌جمهوری شود.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه الدستور، منابع آگاه عربی که در نشست سران همکاری اسلامی در استانبول شرکت کرده بودند اعلام کردند که ترکیه در راستای تلاشش برای ایفای نقش در جهان عرب سعی دارد تا امین الجمیل که هشتمین رئیس‌جمهور لبنان بوده و رئیس حزب "الکتائب" است رئیس جمهور آینده این کشور شود.

به گفته این منابع، ترکیه برای قانع کردن کشورهای مرتبط با پرونده لبنان و در رأس آن‌ها عربستان، ایران و فرانسه برای نامزدی الجمیل به ویژه پس از استقبال واتیکان از طرحش تلاش می‌کند.

از نظر ترکیه الجمیل بهترین گزنیه در مرحله کنونی است. وی پیشتر نیز رئیس‌جمهور لبنان بوده و از مهارت کافی برخوردار است، روابط خوبی با آمریکا دارد، از نظر سیاسی مخالف حزب‌الله یا ایران نیست، روابطش با عربستان تاریخی و باثبات است و مهم‌تر از همه الجمیل طی دوره ریاست خود توانست اعتماد طوایف اسلامی را جلب کرده و در همان زمان نیز برای ورود لبنان به روند صلح با توافق نامه 17 مه تلاش کرد اما به خاطر حفظ روابط با سوریه آن را امضا نکرد؛ چراکه شرایط آن مرحله که پس از توافق‌نامه "

کمپ دیوید" بود موفقیت را برای معاهده جدید بین لبنان و اسرائیل رقم نمی زد. واتیکان نیز همین نظر را درباره الجمیل دارد.

منابع مذکور مدعی شدند به رغم تنش در روابط ترکیه و روسیه منابع دیپلماتیک روس به میانجیگران واتیکان موافقت خود را با طرح ترکیه به شرط موافقت صریح حزب‌الله و ایران با آن و نادیده گرفتن نامزدی میشل عون، رئیس فراکسیون "تغییر و اصلاح " اعلام کرده‌اند.

منابع بین المللی پیش‌بینی می‌کنند که طی هفته‌های آینده درخواست‌هایی از سوی کشورهای عربی و بین المللی برای حمایت از نامزدی الجمیل صورت بگیرد؛ به ویژه اینکه تماس‌ها میان حزب‌الله و الجمیل عملا آغاز شده است و قرار است رهبران حزب الکتائب به زودی به ضاحیه جنوبی بیروت بروند.

اگر طرح ترکیه موفقیت آمیز باشد خلأ ریاست‌جمهوری لبنان که بیش از دو سال است دولت لبنان را فلج کرده است، پر خواهد شد.

301301

کد خبر: 625899

وب گردی

وب گردی