بازگشت داوود فتحعلی بیگی بعد از 5 سال

داوود فتحعلی بیگی که ۵ سال از اجرای آخرین نمایشش می گذرد، نمایش «انسانم آرزوست» را تیرماه امسال به تماشاخانه سنگلج می برد.

به گزارش ایسکانیوز، داوود فتحعلی بیگی کارگردان و نویسنده پیشکسوت در مورد کارگردانی نمایش «انسانم آرزوست» بعد از ۵ سال دوری از صحنه گفت: من همواره دغدغه کارگردانی نمایش‌های آیینی و سنتی را داشته ام اما در این ۵ سال امکانات لازم برای اجرای نمایش فراهم نشده بود، بنابراین بیشتر وقتم را به تالیف و تحقیق و کار با دانشجویان گذراندم. حالا امیدوارم که با ایجاد شرایط دلخواه، نمایش «انسانم آرزوست» به بهترین شکل اجرا شود.

وی درباره متن این نمایش که نگارش آن‌ را از ۲ سال قبل آغاز کرده‌است، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های مهم هنر نمایشی پرداختن به کاستی‌ها و نیاز‌های جامعه است بر همین اساس در نمایشنامه «انسانم آرزوست» به بخشی از دردهای جامعه پرداخته‌‌ام. نمایش تخت حوضی، وابسته به زمان خاصی نیست و هیچ‌وقت نمی‌توان گفت دوره‌اش به پایان رسیده است.

فتحعلی بیگی نمایش‌های سنتی هر کشور را میراث فرهنگی آنها دانست و گفت: نمایش تخت‌ حوضی به عنوان شکلی از نمایش، ساختار اجرایی و اصول و مبانی خاص خودش را دارد و زیرمجموعه تئاتر روایتی و تئاتر شرق است، این موضوع قابل توجهی است و لزوم زنده نگه‌داشتن آن در راستای موزه‌ای بودن این هنر نیست بلکه این هنر هنوز جریان دارد و می‌تواند دردی از جامعه را دوا کند.

وی افزود: نمایش تخت حوضی نباید به موزه‌ها سپرده شود بلکه باید در متن جامعه باشد. وقتی بزرگانی مثل بهرام بیضایی و علی نصیریان به سراغ این گونه نمایش می‌روند یعنی هنوز قابلیت نو شدن را دارد.

این مدرس تئاتر با اشاره به نمایش های غربی بیان کرد: در بسیاری از مواقع نمایش‌های غربی که به صحنه می‌روند، حرفی برای گفتن ندارند، بنابراین مخاطب خود را از دست می‌دهند اما با ظرفیت شناسی صحیح می‌توان از علاقه‌مندی مردم به نمایش‌های آیینی- سنتی استفاده کرد و این هنر تا زمانی که هنوز مردم دوستش دارند باید بماند.

نمایش «انسانم آرزوست» نوشته و کارگردانی داود فتحعلی بیگی هم‌اکنون در مرحله انتخاب بازیگر است و پس از آن تمرینات نمایش در تالار محراب آغاز می‌شود.

505502

کد خبر: 626172

وب گردی

وب گردی