5 میلیون  و 500  هزار نفردر کشور دیابت دارند/چاقی  از عوامل مهم بروز دیابت و بیماری های غیرواگیر است

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 4.5 تا 5.5 میلیون نفر در ایران دیابت دارند یا در آستانه ابتلا به این بیماری قرار گرفته اند که حدود 11.5 درصد افراد 25 تا 70 سال کشور را شامل می شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، احمد کوشا روز دوشنبه در نشست سخنگوی وزارت بهداشت در محل این وزارتخانه افزود: حدود 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و این آمار در تمام دنیا از جمله کشور ما در حال افزایش است.
او با اشاره به این که 70 درصد مبتلایان به دیابت در کشور شناسایی می شوند گفت: از سال 1384 تا 1390 تعداد موارد شناسایی شده دیابت در کشور 35 درصد افزایش یافته است.
کوشا گفت: مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت شامل مصرف سیگار، افزایش روند شهرنشینی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب است.
او گفت: 46 درصد علت مرگ در کشور بیماری های قلبی و عروقی هستند و 13 درصد سرطان است که دیابت به عنوان یکی از عوامل مهم بروز این بیماری ها شناخته می شود.
او اضافه کرد: دیابت همچنین در بروز بیماری های کلیوی، سکته های مغزی، بیماری های سیستم عصبی موثر است.
کوشا گفت: مهم ترین عامل شناسایی دیابت ازمایش قند خون است و افرادی که پس از دو بار آزمایش قند خون، قند خون ناشتا بیش از 140 باشد یا یک بار قند خون آنها 200 باشد به بیماری دیابت مبتلا هستند و باید هر چه سریع تر برای درمان و پیشگیری از عوارض آن اقدام کنند.
او گفت: چاقی نیز یکی از عوامل مهم بروز دیابت و بیماری های غیرواگیر است و اگر افرادی میزان توده بدنی آنها بالای عدد 30 باشد یا دور کمر آنها بیشتر از 90 سانتی متر باشد چاق محسوب می شوند.
105105

کد خبر: 626187

وب گردی

وب گردی