راه‎‎اندازی پردیس فناوری در دانشگاه یزد

رئیس دانشگاه یزد با تاکید بر نقش تاثیرگذار دانشگاه‎‎ها در تحقق اقتصاد دانش‎‎بنیان، اقدامات و برنامه‏‏ های این دانشگاه را در این خصوص تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دکتر محمدصالح اولیاء با بیان این که به طور کلی، اقتصادی که ارزش افزوده حاصل از آن بر پایه دانش باشد را اقتصاد دانش بنیان می‎‎گویند، گفت: این نوع اقتصاد در دنیا عملیاتی شده و در سازمان‎‎ها و شرکت‎‎ها، بخشی از ارزش افزوده حاصل از فعالیت‎‎هایی که محصول آنها ناشی از پژوهش، تحقیق و توسعه است را به حساب اقتصاد دانش بنیان می‎‎گذارند.

او گفت: به عبارتی اگر سهم دانش و علم و تخصص در تولید یک محصول بالا باشد، می‎‎توان اذعان کرد که اقتصاد ما دانش بنیان است و در برخی کشورها این میزان ارزش افزوده را مبنای دانش بنیانی خود تلقی می‎‎کنند.

نقش دانشگاه‎‎ها در تحقق اقتصاد دانش‎‎بنیان

رئیس دانشگاه یزد با بیان این که دانشگاه‎‎ها از دو مسیر می‎‎توانند به تحقق اقتصاد دانش‎‎بنیان در کشور نقش‎‎آفرینی کنند، حضور دانش‌آموختگان در مراکز صنعتی و اجرایی و فعالیت‎‎های پژوهشی دانشگاه‎‎ها را مورد توجه قرار داد.

او در ادامه دو مشکل در رابطه با حضور دانش‌آموختگان در مراکز صنعتی و اجرایی را مطرح کرد و گفت: نخستین مشکل این است که متاسفانه واحدهای اجرایی کشورمان بعضا احساس نیازی به این حضور نمی‎‎کنند و عمدتاً کارهایشان را با افراد دارای تحصیلات کمتر و غیردانشگاهی انجام می‎‎دهند که برای رفع این مشکل نیاز است که صنعت کشورمان تا اندازه‎‎ای رشد کند که به طور طبیعی نیازمند دانش‌آموختگان باشد‌.

دکتر محمدصالح اولیاء مواجه بودن با دانش‌آموختگانی که بعضاً مدرک تحصیلی‎‎شان بیش از نیاز صنایع و دستگاه‎‎های اجرایی است را هم مشکلی دیگر در این مورد ذکر کرد و گفت: البته از طرف دیگر نیز بعضاً دانش‌آموختگان دانشگاهی از مهارت‎‎های لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند که در این رابطه دانشگاه یزد سعی دارد دانش‌آموختگان را برای فعالیت در بازار کار آماده کند.

اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموختگان

اولیاء گفت: دانشگاه یزد در همین راستا اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموختگان را در دستور کار دارد و در این خصوص نیز رایزنی‎‎هایی را با برخی دستگاه‎‎ها از جمله اداره کل فنی و حرفه‎‎ای استان انجام داده است تا در قالب آموزش‎‎های کوتاه مدت یک‌سری مهارت‎‎های لازم برای ورود به بازار کار را به دانشجویان بیاموزد.

او در باب مقوله‌ فعالیت‏‏های پژوهشی دانشگاه که می‏‏‌تواند در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان موثر واقع شود نیز گفت: متاسفانه یک‌سری از پژوهش‎‎ها در دانشگاه بی‌ارتباط با صنعت و جامعه است در حالی که اگر بخواهیم در مسیر اقتصاد دانش‎‎بنیان گام برداریم لزوماً باید بخشی از فعالیت‎‎های پژوهشی دانشگاه را به سمت رفع نیازهای جامعه سوق دهیم.

رئیس دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: در همین مورد باید جهت‎‎گیری استادان را از فعالیت‏‏های تئوریک به فعالیت‎‎های پژوهشی مرتبط با بخش صنعت ترغیب کنیم. البته هر چند قبل از این نیز در قالب قراردادهایی با بخش صنعت این گونه فعالیت‏‏ها را در دانشگاه یزد شاهد بوده‎‎ایم، ولی باید این برنامه تقویت شود.

ترغیب دانشگاهیان به انجام پژوهش‎‎های کاربردی

اولیاء گفت: در همین رابطه دانشگاه یزد یک‎‎سری مشوق‏‏‌ها را در قالب آیین‎‎نامه پژوهانه در نظر دارد تا امتیازاتی را برای استادان در قالب فعالیت‏‏های پژوهشی مرتبط با نیازهای صنعت و جامعه اختصاص دهد.

او در ادامه با اشاره به این که یکی از ابزارهای مهم برای تحقق اقتصاد دانش بنیان، ایجاد شرکت‎‎های دانش‏‏ بنیان است، عنوان کرد: به نظر می‎‎آید هر آنچه دانشگاه‎‎ها در فعالیت‎‎های پژوهشی در بخش صنعت حضور د‎اشته باشد ولی بازهم مکانیسم‎‎هایی که واسطه‏‏ بین دانشگاه و صنعت هستند برای عملیاتی شدن نتایج این پژوهش‏‏ها که همان شرکت‎‎های دانش‎‎بنیان هستند، ضروری است.

این مسؤول با اشاره به این که شرکت‎‎های دانش بنیان عمدتاً متشکل از دانش‌آموختگان، دانشجویان و استادان هستند، گفت: البته با توجه به خصوصی بودن این شرکت‎‎ها نیز انگیزهی بالایی برای فروش دانش به صنعت برای کسب درآمد وجود دارد.

او گفت: با وجود این که ماموریت اصلی دانشگاه‏‏ها شاید پرداختن به امر آموزش و پژوهش باشد و پارک‎‎های علم و فناوری متولی اصلی این شرکت‏‏ها هستند ولی با توجه به این که یکی از اهداف جدید وزارت علوم ایجاد دانشگاه‎‎های نسل سوم یا دانشگاه‏‏های کارآفرین است، دانشگاه‎‎ها نمی‏‏‌توانند در این رابطه بی‎‎تفاوت باشند؛ ضمن این که از طرفی همکاری با پارک‏‏ها نیز می‎تواند در این رابطه به تاثیرگذاری این جهت‎‎گیری کمک کند.

راه‎‎اندازی پردیس فناوری در دانشگاه

اولیاء گفت: در همین راستا و به منظور استقرار شرکت‏‏های دانش‎‎بنیان در درون دانشگاه یزد، مرکز فناوری در دانشگاه راه‏‏‌اندازی شده که هم‏‏ اکنون نیز هفت شرکت و دو واحد فناور در این مرکز مستقر شده‎‎اند و چند شرکت دیگر نیز در حال پذیرش هستند.

او به محدودیت فضای استقرار شرکت‎‎ها و واحدهای فناور در مرکز فناوری دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظر داریم که مجموعه‎‎ای کامل را به پردیس فناوری دانشگاه اختصاص دهیم تا تعداد زیادی از شرکت‎‎های دانش بنیان را در آن مستقر سازیم. البته برای جلوگیری از هر گونه موازی کاری، در برنامه داریم که تمام این اقدامات از طریق پارک علم و فناوری یزد انجام شود.

رئیس دانشگاه یزد از مزایای این اقدام دانشگاه را نزدیکی این شرکت‎‎ها به دانشگاه و فعالیت راحت‎‎تر استادان و دانشجویان در کنار فعالیت‎‎های تحصیلی‎‎شان ذکر کرد.

او ابراز امیدواری کرد که از این طریق استادان و دانشجویان در حوزه کارآفرینی فعالیت جدی‎‎تری داشته باشند، ضمن این که دانشجویان نیز بیشتر با فعالیت‎‎های عملی آشنا می‎شوند.

ایجاد کارگاه‎‎های صنعتی در دانشگاه

اولیاء یکی دیگر از برنامه‏‏‌های دانشگاه برای نزدیک‏‏تر شدن به بخش صنعت را ایجاد کارگاه‎‎های صنعتی در دانشگاه دانست و در این خصوص، گفت: در واقع با ایجاد این کارگاه‎‎ها، شعبه‎‎ای از یک واحد صنعتی را دانشگاه ایجاد می‎‎کنیم و در واقع تولید در خود دانشگاه انجام می‎‎شود.

او همچنین از اجرای نمایشگاه فن بازار طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: این نمایشگاه در هفته پژوهش دایر می‎‎شود و با توجه به حضور شرکت‎‎های صنعتی و اساتید دانشگاهی و عرضه محصولات و توانمندی‎‎هایشان، مکانیزم خوبی برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه است.

انعقاد 15 تفاهم‌نامه با دانشگاه یزد

رئیس دانشگاه یزد با اشاره به انعقاد تفاهم‎‎نامه‎‎های دانشگاه با برخی ارگان‎‎ها، نهادها و دستگاه‌ها که تعداد آنها به 15 مورد می‎‎رسد، نکته مهم در باب تفاهم‎‎نامه‎‎ها را اجرایی شدن مفاد آنها ذکر کرد.

او به برخی از این تفاهم‎‎نامه‎‎ها و اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره و عنوان کرد: دانشگاه در قالب تفاهم ‏‏نامه‎‎ای با اتاق بازرگانی یزد، واحد علم و کار را با هدف نزدیک‎‎تر شدن دانشگاه به صنعت، اعلام نیازهای صنعت به دانشگاه و بهره‎‎گیری از دانش استادان و جذب نیروهای متخصص، راه‎‎اندازی کرده است.

اولیاء تفاهم‎‎نامه دانشگاه یزد با ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در سطح ملی را نیز یادآور شد و گفت: استان یزد درصدد است که در برخی از زمینه‎‎های هوایی و هوانوردی نقشی را برعهده بگیرد که امیدواریم با همکاری پارک علم و فناوری به نتایج خوبی منجر شود.

او همچنین از انعقاد تفاهم نامه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد با نیروی انتظامی استان خبر داد و اظهار کرد: براساس این تفاهم نامه دانشگاه با نیروی انتظامی در مباحث جرائم و بزه کاری‎‎ها و مشکلات اجتماعی همکاری دارد.

رئیس دانشگاه یزد همچنین به انعقاد تفاهم نامه‎‎هایی بین دانشگاه با فنی و حرفه‎‎ای، استاندارد، محیط زیست، مرکز ملی ذخائر ژنتیک و یکی از شرکت‎‎های صنعتی و غیره اشاره کرد.

20104

کد خبر: 626245

وب گردی

وب گردی