عوارض جانبی شیمی درمانی از روی سلول های پوستی

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که سلول های گرفته شده از پوست بیماران مبتلا به سرطان سینه می توانند احتمال بروز آسیب قلبی در طول شیمی درمانی را نشان دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه استنفورد متوجه شدند که سلول های پوستی پس از قرار گرفتن در معرض داروی شیمی درمانی doxorubicin نشان می دهند که آیا بیماران در نتیجه درمان سرطان با این دارو، به عارضه قلبی مبتلا خواهند شد یا خیر.
به گفته محققان، این چشم انداز وجود دارد که پزشکان با استفاده از یک تست بتوانند برنامه ریزی بهتری برای درمان بیماران داشته باشند.
داروی شیمی درمانی Doxorubicin موجب آسیب قلبی در حدود هشت درصد از بیماران می شود که می تواند باعث مرگ سلولی در عضله قلب شود و در برخی موارد پیوند قلب را ضروری می سازد.
ملیندا تلی استادیار سرطان شناسی در دانشگاه استنفورد در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: Doxorubicin و سایر داروهای مشابه، برای درمان بسیاری از انواع سرطان ها از جمله لنفوم و لوسمی(سرطان خون) استفاده می شوند.
محققان در این مطالعه که در مجله Nature Medicine منتشر شد، سلول های پوست بیماران مبتلا به سرطان سینه را جدا و آنها را به سلول های بنیادی پلوری پوتنت ( Pluripotent ) تبدیل کردند.
هرچند که سلول های برخی بیماران نشان دادند که قلب آنها از پیش آسیب دیده بود، اما سلول هایی که به شیمی درمانی حساس تر بودند، سطوح آسیب دی.ان.ای بیشتری داشتند و بیشتر احتمال داشت که اصطلاحا دست به خودکشی سلولی بزنند.

20103

کد خبر: 626350

وب گردی

وب گردی