کشف کهکشان غول‌ پیکر

یک کهکشان غول‌ پیکر که در اطراف کهکشان راه شیری گردش می‌کند، به نظر می‌رسد که از ناکجا ظاهر شده است.

به گزاش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این کهکشان که Crater 2 نام گرفته، در فاصله حدود 400 هزار سال نوری از زمین واقع شده و چهارمین کهکشان بزرگی است که اطراف راه شیری می‌چرخد.

این کهکشان از مدت‌ها قبل در این اطراف راه شیری حضور داشته اما ستارگان آن بقدری پراکنده هستند که Crater 2 را بشدت تاریک ساخته‌اند و نور کهکشان‌های دیگر آن را پوشش داده بود. در حقیقت Crater 2 یکی از کم‌نورترین کهکشان‌های شناخته شده در جهان است.

49 کهکشان در اطراف راه شیری گردش می‌کنند اما این تحقیق نشان داد که شاید کهکشان‌های تیره دیگری نیز در همسایگی کیهانی ما باشند که به دلیل ظاهر پراکنده و روح‌وارشان پنهان مانده‌اند.

کهکشان Crater 2 ابتدا در ماه ژانویه شناسایی شد که طی آن ستاره‌شناسان از یک الگوریتم رایانه‌ای برای شناسایی تصاویر ثبت شده با تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی استفاده کرده و سپس مناطقی را تعیین کردند که در آن‌ها ممکن است خوشه‌های غیرمعمولی از ستارگان وجود داشته باشد. یکی از این خوشه‌ها Crater 2 بود.

از آنجایی که کهکشان‌ها از لبه‌های معینی برخوردار نیستند، ستاره‌شناسان اغلب آن‌ها را به لحاظ قطر نصف نور آن‌ها توصیف می‌کنند که به معنی قطر بخشی از کهکشان است که نیمی از نور آن ساطع می‌شود.

ستاره‌شناسان طبق بررسی‌ها تاکنون محاسبه کرده‌اند که Crater 2 از قطر نصف نور حدود 7000 سال نوری برخوردار است. به این معنی که اگر بتوان این کهکشان را در آسمان مشاهده کرد، دو برابر اندازه ماه کامل اما بسیار پراکنده‌تر بنظر خواهد رسید زیرا ستارگان آن از فاصله بسیار زیادی از هم برخوردارند.

در 10 سال گذشته، تعداد کهکشان‌های ماهواره‌ای شناخته شده دو برابر شده است که نشان می‌دهد ناشناخته‌های زیادی در مورد کهکشان‌های اطراف راه شیری وجود دارد. در حقیقت شواهدی وجود دارد که Crater 2 به گروه کوچکی از کهکشان‌ها تعلق دارد که در حال سقوط به درون راه شیری هستند.

محققان اکنون در حال استفاده از شیوه جدید شناسایی کهکشان برای بررسی اجسام دیگری هستند که تا به امروز پنهان مانده‌اند و امیدوارند در نهایت بتوانند درک بهتری از تکامل کهکشان راه شیری پیدا کنند.

20103

کد خبر: 626397

وب گردی

وب گردی