ابطحی خبرداد: همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های علوم پزشکی در هفته سلامت

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران جزء ۲۰ کشور نخست دنیا در مصرف دارو است گفت: مصرف دارو یکی از مواردی است که چالش های فراوانی را در سلامت کشور به وجود آورده است. سرانه مصرف دارو و همچنین سرانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران بسیار بالاست. بنابراین باید آموزش لازم به مردم داده شود تا دارو ها به صورت خودسرانه مصرف نشود.

به گزارش ایسکانیوز، سید علیرضا ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با برنامه معاونت علوم پزشکی دانشگاه در هفته سلامت در گفت و گو با ایسکانیوز بیان کرد: در جلسه ای که با شهرداری تهران و معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم، در صورت حصول توافق نهایی دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پیاده روی و برگزاری مسابقات ورزشی در یکپارچگی مجموعه شهر تهران در هفته سلامت شرکت خواهد کرد.

ابطحی در ادامه بیان کرد: بناست تا دانشگاه آزاد اسلامی در یک برنامه هم سو با دانشکده های علوم پزشکی مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تهران و سازمان‌های دیگری که می‌توانند در این امر موثر باشند مانند بیمارستان میلاد و بیمارستان تامین اجتماعی در این هفته همکاری داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حوزه سلامت چگونه است؟ گفت: وظیفه سازمان‌های درمانی- آموزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای نحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت این است که در حلقه سلامت برای کاهش هزینه های درمان کار پیش گیری و بیمار یابی را انجام دهد.

ابطحی با اشاره به شعار هفته سلامت گفت: دانشگاه‌ها و مراکز درمانی وظیفه دارند تا در رابطه با بیماری دیابت آموزش های لازم و هشدارهای لازم را به مردم ارائه دهند.

او با بیان اینکه سرانه درمان برای هر ایرانی 13 هزار تومان در سال است گفت: امیدواریم با ارتقا و توسعه سلامت در کشور بتوانیم سلامت جامعه را در برابر بیماری های واگیر مانند کبد چرب، بیماری های کبدی و دیابت و بیماری های مشابه بتوانیم ارتقا دهیم و در حفظ سلامت موثر باشیم و بتوانیم هزینه های درمان در کشور را کاهش دهیم.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران جزء ۲۰ کشور نخست دنیا در مصرف دارو است گفت: مصرف دارو یکی از مواردی است که چالش های فراوانی را در سلامت کشور به وجود آورده است. سرانه مصرف دارو و همچنین سرانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران بسیار بالاست. بنابراین باید آموزش لازم به مردم داده شود تا دارو ها به صورت خودسرانه مصرف نشود. اقلام دارویی باید کاهش یابد و این یکی از مواردی است که باید در اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل مورد توجه قرار گیرد.

ابطحی در رابطه با نقش دانشگاه‌ها در کاهش مصرف دارو در کشور گفت: اصلی ترین کار در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی آموزش است. ما باید در نسخه نویسی به دانشجویان خود آموزش دهیم که پزشکان فردا چگونه باید بیماری را تشخیص دهند، چه داروهایی نیاز است و در چه زمان تجویز آنتی بیوتیک لازم است؟ آنتی بیوتیک باید براساس نوع عفونت و اثر بخشی دارو بر روی عفونت تجویز شود. دانشجویان باید با این گونه آموزش داده شوند تا سرانه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور کاهش یابد.

20104

کد خبر: 626511

وب گردی

وب گردی