تهران-ایسکانیوز: آلبوم موسیقی «بر من گذشت» به آهنگسازی پیمان خازنی و تنظیم حسین اعتمادی  به خوانندگی بابک بابایی روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، آلبوم موسیقی «بر من گذشت» شامل پنج قطعه با نام های «بر من گذشت» (در ابوعطا)، «کوچه» (دشتی)، «باغ رویا» (ماهور)،«مجنون»(دشتی)، «رفتم»(بیات اصفهان) است و در آن میثم مروستی و پدرام فریوسفی (ویلن و ویلن آلتو)، حسین اعتمادی (ویلن)، آتنا اشتیاقی و مهرداد عالمی (ویلنسل)، علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، سهراب بابکی (فلوت)، پیام سوری (پیانو)، پیمان خازنی (تار)، شایان یزدی‌زاده و حمید یوسفی (تمبک) هنرنمایی کرده‌اند.

سید محمد خاتمی بر این اثر، یاداشتی نوشته است. او در ضمن این یادداشت با اشاره به اینکه صدای بابک بابایی، انتخاب شعر و آهنگ این مجموعه موجب شده است که با اثری ارزنده مواجه باشیم آن را اثری نو خوانده است.

متن این یادداشت به این شرح است:

«بر من گذشت» اثر تازه‌ای است در موسیقی اصیل ایرانی با صدای گرم و خواستنی هنرمند جوان آقای بابک بابایی که در اجرا، انتخاب شعر و آهنگ، ابتکارات ارزنده‌ای را در آن شاهدیم. این اثر ضمن وفاداری به میراث گرانسنگ موسیقی اصیل و سنتی ایرانی،به یک معنی،اثری نو و متضمن نوآوری‌های در خور توجه است که می‌تواند برای نسل امروز نیز جذاب باشد. به یاری خداوند این گام آغازین گام های بلند دوری را در پی خواهد داشت و بر غنای میراث ارجمند هنر و فرهنگ این مرز و بوم خواهد افزود.»

علیرضا میرعلینقی- پژوهشگر موسیقی نیز مقدمه ای بر این اثر نوشته است، در مقدمه میرعلینقی آمده است:

«این آلبوم، متکی بر پیشینه ای تقریبا دراز مدت است در هنر آهنگسازی در موسیقی شهری معاصر ما و در بهره گیری از اشعار غیر عروضی (که اصطلاحا به آن شعر نو و اشتباهاً شعر غیر کلاسیک می گویند) و استادانی از تبار ارکستر نویسان هنرمند موسیقی ایران و از علینقی وزیری تا فرهاد فخرالدینی که در این گرایش از موسیقی معاصر ایران آثاری جاوید آفریده اند.

این بزرگان و بزرگان دیگر، آثاری هم دارند که اجرا ضبط و نشر نشده اند. تداوم تاریخی آن حرکت هنرمندانه و امکان اجرا و ضبط و نشر تمام آن آثار می تواند مایملکی غنی تر از این مقدار که باقی مانده به دست دهد. و آن آهنگسازان نسل نو ایران را که گرایش به این فرم ها و فضاها را دارند، برای ساخت و اجرای آثار نیرومندتر و مدرن تر ترغیب کند. امید که در آینده چنین شود. «مختصات فنی-هنری این آلبوم را می‌توان در بهره گیری از دوعامل نگاه کرد: استفاده از ارکستری با کاراکتر کششی و استفاده از اشعاری با کاراک‌تر کلام نیمایی و یا پسانیمایی.آهنگساز با اینکه تار نوازی تواناست، در آفرینش های خود از فرهنگ نوازندگی پیروی نکرده و تفکیک فضای آهنگسازی از فضای نوازندگی را نیک می داند و جزو معدود آهنگسازان جوان است که در سال های اخیر توانسته ست نغمه ای ماندگار خلق کند. در قطعات این آلبوم کلام و ملودی پا به پای یکدیگر و به توازی هم پیش برده شده‌اند و هیچکدام فدای دیگری نشده است. زمان آواز‌ها کوتاه و متناسب با حوصله شنوایی امروز است. و مهم اینکه صدایی جوان، با لحنی غیر تقلیدی و قابلیت‌های صوتی در حد قابل توجه، ترجمان آن بخش از قطعات شده که در یک اثر موسیقایی با کلام از عهده برآمدن آن، فقط از صدایی توانا ساخته است.»

آلبوم موسیقی «بر من گذشت» توسط انتشارات آوای باربد روانه بازاری موسیقی شده است.

 
کد خبر: 62657

وب گردی

وب گردی