شب بخارا به یادبود  کریم اصفهانیان برگزار می شود

شب بخارا به یادبود کریم اصفهانیان با حضور چهره هایی چون محمدرضا شفیعی کدکنی و ژاله آموزگار برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز کریم اصفهانیان در ۲۷ آبان ۱۳۱۵ خورشیدی در تبریز چشم به جهان گشود. پدرانش اصفهانی و به کار تجارت مشغول بودند و در اصفهان کارخانه زریبافی داشتند. جدش حاج عبدالحمید تاجر اصفهانی که طرف تجاری حاج امین الضرب معروف بود، چون آذربایجان دروازه اروپا به شمار می‌رفت، به تبریز کوچ کرد.
کریم اصفهانیان از کودکی به تهران رفت و تحصیلاتش را در این شهر پی گرفت. دوره ابتدایی را در دبستان ابن سینا، دوره متوسطه را در دبیرستان فیروز بهرام و کلاس دوازدهم را در مدرسه علمیه گذراند. آنگاه وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و لیسانس گرفت. وی در کلاس‌های دکترای ادبیات و فوق لیسانس علوم اجتماعی نیز شرکت کرد ولی چون متناسب با ذوق ادبی او نبود، ادامه نداد.
از استادان او باید به عبدالعظیم خان قریب، جلال الدین همایی، محمدتقی مدرس رضوی، محمد معین، ذبیح‌الله صفا، سیدکاظم عصار، صادق کیا، صادق گوهرین، حسن مینوچهر (دانشیار ملک الشعرای بهار)، صدیقی، بدیع‌الزمان کردستانی، لطفعلی صورتگر، عیسی سپهبدی و احسان یارشاطر اشاره داشت.
همچنین گاه در جلسات درس بزرگان به ویژه بدیع‌الزمان فروزانفر شرکت می‌جست.
در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه تهران مشغول به کار شد. نخستین مسئولیت او ریاست دفتر دکتر ذبیح‌الله صفا در اداره کل انتشارات دانشگاه تهران و آخرینش معاونت دکتر بهرام فره‌وشی، مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران بود.
وی به سال ۱۳۶۰ بازنشسته شد. در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۲ مدیر امور اداری مجله آینده و مؤسسه روان‌شناسی دانشگاه تهران به ریاست دکتر محمود صناعی بود و از سال ۱۳۷۲ به مدت ده سال دبیر شورای تولیت موقوفات دکتر محمود افشار یزدی به شمار می‌رفت و سال‌ های بسیاری عهده دار مسئولیت انتشارات این بنیاد بوده است. اصفهانیان در مجموع نیم قرن با استاد ایرج افشار همکاری مستمر داشته است، چه در روزگاری که افشار رئیس انتشارات دانشگاه تهران بود و چه دورانی که مجله آینده را به چاپ می‌سپرد و چه در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
وی چهل سال روی اسناد و مدارک دوره قاجاریه کار کرده است. اسناد تاریخی خاندان غفاری در هفت جلد رهاورد این پژوهش چهل ساله است که شش جلد آن توسط دانشگاه تهران و یک جلد آن به هم در انتشارات دکتر محمود افشار چاپ شده است.
همچنین او پانزده سال به انتشار پژوهش های ایرانشناسی (نامواره دکتر محمود افشار) مشغول بوده که حاصل آن در ۲۲ جلد چاپ شده و چندی نیز به همکاری در چاپ فرهنگ ایران زمین پرداخته است.
مخزن الوقایع، تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران و ستوده نامه (یادمان دکتر منوچهر ستوده) از آثاری است که به اهتمام کریم اصفهانیان انتشار یافته است.
اشعار وی در مجلات و مجموعه‌ها و یادنامه‌ها با نام‌های مستعار گوناگون از جمله «طراز تبریزی» به چشم می‌خورد.
کریم اصفهانیان در ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۴ در تهران بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

سید مصطفی محقق دامادمحمدرضا شفیعی کدکنی، ژاله آموزگار، محمد روشن، قدرت الله، روشنی زعفرانلو، دکتر رسول شکیبا، محمدحسن ابریشمی، میلاد عظیمی و علی دهباشی از حاضران و سخنرانان این مراسم هستند.

این مراسم یکشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت پنج عصر به نشانی خیابان ولی عصر - سه راه زعفرانیه - خیابان عارف نسب - شماره ۱۲ - کانون زبان فارسی برگزار می شود.

502502

کد خبر: 626687

وب گردی

وب گردی