تغییرات نجومی قیمت میوه و صیفی جات / افزاش دو برابری قیمت گوجه فرنگی

در 2 روز اخیر قیمت برخی از میوه و صیفی جات در میدان مرکزی میوه و تره بار با تغییرات نجومی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقاصادی ایسکانیوز، براساس بررسی های انجام شده درخصوص نرخ جدید اقلام میوه و تره بار، قیمت برخی با تغییرات بسیار زیادی همراه بوده به گونه ای که قیمت گوجه سبز نسبت به چند روز گذشته 40 در صد کاهش یافته و در نهایت به کیلویی 20000 تومان رسیده است.

گزارشات انجام شده حاکی از افزایش بیش از حد قیمت گوجه فرنگی از هفته گذشته تاکنون بوده است.

حسین مهاجرانی، رییس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درباره علت افزایش قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر گفت: انتقال گوجه فرنگی از مناطق گرم سیری مانند بوشهر و چابهار و بندرعباس به تهران انجام می شده اما در حال حاضر به دلیل عدم انتقال این محصول از شهرهای ذکر شده به تهران، منجر به کاهش میزان عرضه گوجه فرنگی به تهران و همچنین افزایش قیمت این محصول در روزهای اخیر شده است.

او ضمن اشاره به 2 برابر شدن قیمت گوجه فرنگی نسبت به 10 روز گذشته گفت: افزایش قیمت گوجه فرنگی موقتی بوده و ما در حال انجام اقدامات لازم برای انتقال گوجه فرنگی از اندیمشک به تهران هستیم که این اقدام ممکن است چند روزی به طول بیانجامد، اما طی 20 روز آینده قیمت این محصول روند نزولی به خود گرفته و به روزهای گذشته خود باز می گردد.

مهاجرانی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم گوجه فرنگی در خرده فروشی های سطح شهر 3 الی 3 هزار و 500 تومان و متوسط هزار و 500 الی 2 هزار و 500 تومان است.

لازم به ذکر است که قیمت پرتقال نسبت به 2 هفته گذشته نزدیک به 20 درصد افزایش داشته که رییس اتحادیه میوه و سبزی دلیل افزایش قیمت این محصول را گرمای سه روزه و عدم بارندگی در مناطق شمالی کشور دانست و گفت: بیش از 30 درصد از محصولات این مناطق به دلایل ذکر شده از بین رفتند که به نوعی می توان گفت این محصول در حال اتمام شدن است بنابراین این عوامل موجب کاهش عرضه پرتقال به میادین میوه و تره بار و همچنین افزایش قیمت آن شده است.

مهاجران گفت: با توجه به اتمام فصل پرتقال مقداری از آن را در سردخانه ها نگهداری می کنند که قیمت آن بین 3700 تا 4000 تومان است.

گفتنی است که نرخ میوه های نوبرانه مانند گوجه سبز گرمسار 100 هزار تومان بوده که طی روزهای اخیر به 40 هزار تومان رسیده است.

مهاجران با اشاره به افزایش قیمت میوه گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو موز و کیوی در بازار با رشد قابل ملاحظه همراه بوده به طوری که کیوی با افزایش 15 درصدی به مرز 2 هزار و 500 الی 3 هزار و 500 تومان، و موز پس از افزایش تعرفه با افزایش 30 درصدی قیمت به مرز 5 هزار و 800 الی 6 هزار و 200 تومان رسید و این درحالیست که قبل از افزایش تعرفه هر کیلو موز به قیمت 3 هزار و 500 الی 4 هزار و 500 تومان به فروش می رسید.

رییس اتحادیه میوه و سبزی در پاسخ به این سوال که آیا یکی از دلایل گرانی موز در روزهای اخیر افزایش تعرفه واردات این محصول است، گفت: در حال حاضر تعرفه واردات موز 26 درصد شده است که در گذشته 4 درصد بوده است به نوعی می توان گفت تعرفه این محصول 22 درصد بالارفته است به همین دلیل قیمت موز اخیرا 40 درصد افزایش داشته و در حال حاضر موز با همین تعرفه جدید وارد بازار می شود.

مهاجرانی در ادامه خاطرنشان کرد: به جز موز میوه های دیگر همچون انبه، نارگیل و آناناس شامل مقررات صادرات و واردات می شوند اما مابقی محصولات قاچاق هستند.

او به کاهش قیمت پیاز و خیار اشاره کرد و گفت: خیار گلخانه 1000 تا 1500 تومان و رسمی آن 2000 تا 3000 تومان بوده است و همچنین قیمت پیاز بین 600 تا 1000 تومان است.

رییس انحادیه میوه و سبزی گفت: قیمت پیاز بیشتر از این کاهش می یابد اما قیمت خیار بیشتر از این کم نمی شود.

مهاجران در پایان گفت: قیمت سیب هم مانند برخی میوه های دیگر با کاهش همراه بوده به طوری که سیب درجه یک 3 الی 4 هزار تومان و سیب متوسط 2 الی 2 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

102/601

کد خبر: 626689

وب گردی

وب گردی