قطع یارانه 24 میلیون نفر و بازگشت به دوره احمدی نژاد/  وقتی مجلس نهم صدای اعتراض دولت را نشنید!

سرانجام بررسی لایحه بودجه ٩٥ بعد از ٨ روز و ١١ نشست علنی مجلس در هفته ای که گذشت به پایان رسید و لایحه مصوب برای بررسی بیشتر به شورای نگهبان ارسال شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، بودجه ٩٥ با رقم بیشتر از ٩٧٨‌هزار‌میلیارد تومان به تصویب رسید. (اینجا بخوانید) این موضوع در حالی رخ داد که هفته پرکار مجلس برای بررسی بودجه ٩٥ خالی از حاشیه نبود و بارها مصوبات مجلس لغو شده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق مجلس بازگشت داده شد. این موضوع درحالی رخ داد که نمایندگان مجلس نهم درباره مصوبات خود رفتار متناقضی در پیش گرفتند و اظهارات جالب و گاه عجیبی با رسانه‌ها در میان گذاشتند. این مسأله در جریان تعیین اخراجی‌های لیست یارانه نقدی بیشتر به چشم آمد و درحالی‌که مجلس نهم دولت را برای حذف یارانه ٢٤‌میلیون نفر تحت فشار گذاشته بود، نمایندگان به رسانه‌ها اعلام کردند که دولت باید برای حذف یارانه‌بگیران بسیار محتاط باشد و عجله به خرج ندهد.

با وجود این مجلس نهم تکلیف حذفی‌های یارانه نقدی را مشخص کرد و به حذف سه دهک درآمدی شامل ٢٤‌میلیون نفر یارانه‌بگیر در ‌سال ٩٥ رأی داد و به دولت اخطار داد که چنانچه این مسأله را تا تیرماه اجرایی نکند، مجرم است؛ موضوعی که اعتراض محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت را نیز در صحن علنی مجلس به دنبال داشت.

نوبخت با اشاره به شفاف نبودن بانک‌های اطلاعاتی درآمد ایرانیان دشواری حذف ٢٤‌میلیون نفر یارانه‌بگیر را یادآوری کرد و گفت: در مهلت کوتاهی که مجلس داده است، این مسأله اجرایی نیست و از طرفی اجرا نکردن این قانون نیز به حکم نمایندگان جرم است و دولت تحت تعقیب قرار می‌گیرد.(اینجا)

همچنین براساس مصوبه مجلس نهم نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حذف یارانه نقدی پردرآمدها مشخص شد. براین اساس نمایندگان به دولت اجازه دادند که در‌ سال ٩٥ مبلغ ٤٨ هزار میلیارد تومان را برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی، توزیع و همچنین برای ارایه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید صرف کند. برمبنای تصمیم‌گیری دیروز مجلس، یارانه ٣ دهک ثروتمند از‌ سال ٩٥ حذف می‌شود. بر این اساس دولت موظف است در‌ سال ٩٥ یارانه تمام تجار و صاحبان مشاغل آزاد را که درآمد سالانه آنها حداقل ٣٥‌میلیون تومان است، قطع کند. علاوه بر این نمایندگان مجلس، قضات و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها، پزشکان و دندانپزشکان را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کردند. گروه سوم شامل تمام کارمندان دولت، قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و تمام کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی می‌شود که دریافتی سالانه بیشتر از ٣٥‌میلیون تومان دارند. این بند به شرط میزان دریافتی سالانه ٣٥‌میلیون تومان به بالا، شامل تمام مدیران و اعضای هیأت‌مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیر دولتی و بانک‌ها و موسسات مالی نیز می‌شود. علاوه بر این تمام ایرانیان مقیم خارج از کشور و اشخاصی که در دهک‌های بالا زندگی می‌کنند از امسال دیگر یارانه نمی‌گیرند.

از ابتدای تیرماه امسال پرداخت یارانه به این افراد جرم به حساب می‌آید و دریافت یارانه توسط ثروتمندان مشمول جریمه تا دو برابر مبلغ دریافتی است. بخشی از درآمد ناشی از حذف یارانه‌بگیران تا سقف ٣٠‌درصد جهت پرداخت وام اشتغال ارزان‌قیمت صرف می‌شود که در این راستا افراد تحت پوشش کمیته امداد امام، بهزیستی، ایثارگران و رزمندگان به سختی افتاده، جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در اولویت هستند. ٣٥‌درصد درآمد حاصل صرف پرداخت وام ارزان‌قیمت به واحدهای تولیدی، صادراتی و گردشگری می‌شود و ١٥‌درصد برای حمایت از نوسازی صنایع و بهینه‌سازی مصرف سوخت در واحدهای تولیدی هزینه می‌شود. ٢٠‌درصد دیگر نیز برای پرداخت مشوق‌ها و تقویت زیرساخت‌های صادرات می‌شود.

بند دیگر این مصوبه درباره خانواده‌های پرجمعیت بود که براساس تقاضای مجلس یارانه خانواده‌های ٥ نفر به بالا با هر سطح درآمدی که باشند، قطع نمی‌شود. نمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند دولت موظف است در تشخیص خانوارهای ٣ دهک اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است هر ٣ ماه یک‌بار گزارش اجرای این تبصره را به مجلس ارایه دهد. این مصوبه یک بند الحاقی نیز داشت و براساس آن تمام کسانی که واجد شرایط دریافت یارانه هستند، می‌توانند به دولت اجازه دهند که یارانه آنها را به افراد نیازمند خاص یا عام یا طرح‌های عمرانی استانی انتقال دهد.

به جز این تعیین تکلیف بنزین نیز خالی از حاشیه نبود و درحالی‌که دولت تلاش می‌کرد با تک‌نرخی کردن بازار از بروز فساد جلوگیری کند، مجلس حکم به دو‌نرخی کردن بنزین داد. حالا مجلس نهم با حاشیه‌های فراوانی که در جریان بررسی بودجه ٩٥ ایجاد کرده است در روزهای پایانی کار خود، آماده می‌شود که برنامه ششم توسعه را بررسی کند.

بازگشت نحوه عرضه بنزین به روش دولت احمدی نژاد!

بنزین در ‌سال ٩٥ دو‌نرخی می‌شود و کارت سوخت باقی می‌ماند. (اینجا بخوانید)

براساس مصوبه مجلس، قیمت بنزین در قالب سهمیه‌ هر خودرو به میزان فعلی باقی می‌ماند؛ ضمن این‌که دولت سهمیه هر خودرو را مشخص می‌کند. همچنین قیمت بنزین برای مصارف بالاتر از سهمیه نیز توسط دولت مشخص می‌شود. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که چند روز پیش مصوبه جنجالی مجلس درباره چند‌نرخی شدن بنزین به کمیسیون تلفیق بازگشت تا درباره آن دقیق‌تر تصمیم‌گیری شود. در این مصوبه قرار بود چنانچه کسی از میزان سهمیه‌های تعیین‌شده خود بیشتر مصرف کند، به صورت پلکانی هزینه بیشتری پرداخت کند که این هزینه بیشتر شامل عوارض و مالیات می‌شود. با این حال مجلس پس از بررسی مجدد به دو‌نرخی شدن بنزین رأی داد و بنا شده است کسانی که بیشتر از سهمیه مشخص‌شده دولت بنزین مصرف می‌کنند نرخ سوخت خود را براساس قیمت فوب خلیج‌فارس (نرخ روی عرشه) بپردازند و دولت هزینه‌های حمل و توزیع بنزین را نیز به این نرخ اضافه کند.

گفتنی است بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت پیش از این اعلام کرده بود در صورت دو‌نرخی شدن بنزین قیمت آن افزایش خواهد داشت؛ این درحالی است که مصوبه مجلس بر ثبات قیمت فعلی براساس سهمیه مجاز هر خودرو تاکید دارد.

این در حالی است که این اتفاقات در زمانی رخ می دهد و مجلس نهم دولت را مکلف به اجرای مصوبه حذف یارانه 24 میلیون نفر می کند که فروردین امسال از قول محمود احمدی نژاد، عنوان شد که او قرار است با شعار پرداخت یارانه 250 هزارتومانی وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهموری سال 96 شود.

در همین رابطه موید حسینی صدر، نماینده مردم خوی و عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم به ایسکانیوز گفت: احمدی نژاد از کجا می خواهد به مردم یارانه 250 هزارتومانی بدهد؟

وی همچنین تصریح کرد: اقدام مجلس در حذف یارانه 24 میلیون سرپرست خانوار آن هم در سالی که منتهی به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 96 می شود، جای تعجب دارد.

اما محمد باقر نوبخت یک باردیگر اعتراض خود نسبت به این تصمیم مجلس را نشان داد و در جمع خبرنگاران استان سمنان گفت:امیدواریم شورای نگهبان مانع حذف یارانه جمعیت 24 میلیونی شود. (اینجا بخوانید)

نوبخت: انتظار چنین مصوبه ای را از مجلس نداشتیم

وی با اشاره به مصوبه نمایندگان در خصوص حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای سه میلیون تومان، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید انتظار تصویب چنین مصوبه‌ای از نمایندگان مردم در مجلس نهم را نداشته است.

انتقاد یک نماینده مجلس از تصمیم عجولانه مجلس

در همین حال محمدرضا تابش، نماینده مردم ادرکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه که در جلسه روز سه شنبه به نحوه اداره جلسه از سوی محمدحسن ابوترابی فرد، اعتراض داشت (اینجا بخوانید) در گفت وگویی درباره تصمیم مجلس در مکلف کردن دولت به حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه و همچنین دو نرخی شدن بنزین آن را تصمیمی سیاسی دانست و گفت: تصمیم حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه سیاسی بود و امیداوریم دولت از پس این کار برآید و مردم نیز متوجه تبعات این تصمیم گیری های مجلس باشند.

وی اظهارداشت: در حالی که دولت اعلام می کند که تمام توانش را به کار گرفته است و در سال گذشته موفق شده است فقط سه میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کند اما مجلس در یک تصمیم غیر کارشناسی دولت را مکلف به حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه می کند.

وی بابیان اینکه امکان حذف 24 میلیون نفر ازدریافت یارانه وجود ندارد، ادامه داد: با این اقدام مجلس، استرسی در جامعه ایجاد شده است و همه فکر می کنند که آنها نیز مشمول این مصوبه مجلس می شوند و این استرس برای جامعه بسیار مضر است.

پزشکیان: نمایندگان دوگانه رفتار کردند

مسعود پزشکیان نماینده تبریز نیز در گفت و گویی با ایسکانیوز با انتقاد از تصمیم مجلس در حذف یارانه ها تصریح کرد: سئوال ما از دوستان نماینده در مجلس نهم این است که چرا دو گانه رفتار می کنید؟! همین نمایندگان در دولت گذشته اجازه دادند تا یارانه پرداخت شود.

وی افزود: متاسفانه عده ای با تصمیمات سیاسی در آستانه انتخابات 96 به دنبال ضعیف نشان دادن دولت هستند و با قطع یارانه می خواهند این گونه به مردم القاء کنند که یارانه آن ها را دولت قطع کرده است حال اینکه اینگونه نیست و دولت مخالف این قضیه بود.

با این حال و با روی کار آمدن دولت یازدهم باید دید دولت می تواند تا قبل از ملزم شدن به اجرای این مصوبه در اول تیرماه سال جاری با لایحه ای جدید، زمینه ای برای اجرایی نکردن این مصوبه پیدا کند و آیا مجلس دهم که اکثر آن را حامیان دولت تشکیل خواهند داد در این امر خطیر دولت را یاری می کنند؟

204/201

کد خبر: 626943

وب گردی

وب گردی