امسال 90 درصد وسایل توانبخشی مددجویان بهزیستی تامین می شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در بودجه سال 95 ، امسال 90 درصد وسایل کمک توانبخشی مددجویان تامین می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی در مراسم افتتاح کلینیک توانبخشی نابینایان در مرکزجامع توانبخشی خزانه، با تبریک میلاد امام علی (ع) و روز پدر افزود: پارسال در هفت استان 90 درصد وسایل توانبخشی مددجویان تامین شد.
وی اضافه کرد: غربالگری شنوایی و بینایی نیز برای کمک به این نوع معلولیت ها از برنامه های بسیارمهم ما به شمارمی رود تا کمک کنیم افراد کمتر به حد نهایی معلولیت برسند و زندگی راحت خود را داشته باشند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از برنامه های این وزارتخانه در سازمان بهزیستی را «برنامه های پیشگیری متصل» عنوان کرد و گفت: اگر در این سنین قدرت بینایی بچه هایی که در معرض نابینایی هستند، افزایش یابد، از وابستگی آنان کاسته می شود و می توانند خودکفا شوند.
ربیعی افزود: با مطالعات علمی انجام شده، مرکزی که دید کم (low vision) خطاب می شود و هزینه بالایی نیز ندارد، «دانش بنیان» به شمارمی رود و در این مرکز با آموزش به کودکان، قدرت تشخیصی آنان از اشیاء و پدیده های مختلفی که بعدها در زندگی خود با آن مواجه می شوند، افزایش می یابد.
وی در ادامه درخصوص لایحه حمایت از معلولان نیز گفت: با بررسی های انجام شده، این لایحه به مجلس دوره کنونی(نهم) نمی رسد، اما با تمهیدات لازم با نمایندگان مجلس جدید که خوشبختانه چند همکار بهزیستی نیز در آن حضور دارند، با درخواست تعدادی از نمایندگان، این لایحه دوباره به جریان خواهد افتاد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این بار لایحه حمایت از معلولان با عنوان «قانون» به مجلس تقدیم می شود؛ در جلسه شورای اجتماعی دولت در کمیسیون اجتماعی، تصمیم گرفته شد که در مجلس آینده با کمک نمایندگان، این لایحه دوباره به جریان بیافتد چون کارهای کارشناسی آن انجام شده است؛ بنابراین با سرعت بیشتری در مورد آن تصمیم گیری می شود.

برای فائق آمدن به آسیب های اجتماعی، خانواده را کانون قرار دهیم
ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه «خانواده مهد مقابله با آسیب های اجتماعی و توانبخشی افراد است» افزود: برای فائق آمدن به آسیب های اجتماعی باید خانواده را کانون قرار دهیم و بر این اساس «بهزیستی در خانه» مورد توجه جدی قرار دارد.
وی با یادآوری آغاز هفته سلامت گفت: برای سلامت ایرانیان وظایف گسترده ای داریم. درمان نیز بخشی از زنجیره سلامت است؛ مراقبت بهداشتی به علاوه پیشگیری پیشق از درمان بخش زیادی از وظایف سلامت است و پس از درمان، «توانبخشی و توانمندسازی» در سلسله زنجیره سلامت به شمار می رود و باید برای آن برنامه ریزی شود.

جامعه نیازمند سلامت اجتماعی و روان است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بسیاری از دستگاه ها در موضوع کلان سلامت دخیل هستند اما توجه به سلامت اجتماعی و روان نیز بسیار مهم است.
ربیعی یادآورشد: براساس مطالعات انجام شده، فقط مسایل سنتی دلیل بسیاری از آسیب های اجتماعی امروزی نیست بلکه ناامنی روانی، ناامیدی از آینده، فقدان سرمایه اجتماعی و کانون نبودن خانواده ها منجر به بسیاری از آسیب های اجتماعی شده است.
وی، سلامت اجتماعی و روان را موضوعی بسیارمهم دانست و گفت: با برگشت به کانون خانواده به عنوان کانون اعتماد و سرمایه اجتماعی، می توان به سلامت روان دست یافت.
این مراسم با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و دیگر معاونان و مدیران کل وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار و از دست اندرکاران راه اندازی این مرکز تقدیر شد.
این کلینیک با در خدمت گرفتن متخصصان بیماری های چشمی، به توانمندی کودکان کم بینا کمک می کند و همه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای اختلالات بینایی می توانند از امکانات آن بهره مند شوند؛ اتاق های مرکز رشد کودکان کم بینا، اتاق معاینه، اتاق تاریک از بخش های مهم این کیلینک به شمار می رود.

102/601

کد خبر: 626953

وب گردی

وب گردی