دیابت  هر 20 ثانیه یک پا  را قطع می کند/هزینه سالانه 10 هزار میلیاردتومان برای دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید براینکه تمامی عوامل ایجاد بیماری دیابت که درحال حاضر 422 میلیون نفر از مردم دنیا را درگیر کرده‌ است قابل پیشگیری است، در عین حال از ابتلای 10 میلیون نفر از مردم ایران به بیماری فشار خون و حدود 35 میلیون نفر به چاقی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا علی اکبر سیاری، در سخنرانیش در پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، با اشاره به شعار امسال هفته سلامت که "غلبه بر دیابت" اعلام شده است، در خصوص آمار ابتلا به این بیماری در دنیا گفت: در حال حاضر 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که 50 درصد آنها از بیماری خود خبر ندارند. قدم اول کنترل این بیماری و کاهش میزان مصرف نمک است؛ افراد کمتر از 50 سال، روزانه پنج گرم و بالای 50 سال می‌توانند روزانه سه گرم نمک مصرف کنند.

در حال حاضر 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که 50 درصد آنها از بیماری خود خبر ندارند

او ضمن بیان اینکه 10 میلیون نفر در کشور به بیماری فشار خون مبتلا هستند و نیمی از آنها از بیماری خود بی‌اطلاعند در عین حال از سهم فشار خون در ایجاد 83 هزار مورد مرگ ومیر در سال خبر داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مصرف زیاد روغن و قند را یکی دیگر از عوامل ابتلا به دیابت عنوان کرد و افزود: میزان متعادل مصرف قند 25 گرم یعنی معادل شش حبه قند است، درحالی که یک بطری نوشابه 30 گرم قند دارد. به طور کلی میزان متوسط مصرف قند در کشور ما روزانه 65 گرم است، در حالی که می‌توان این میزان را از طریق کاهش شیرینی، شکلات و نوشابه کاهش داد.

سیاری توصیه کرد: بیماران دیابتی روزانه پنج وعده غذا مصرف کنند و حتما صبحانه بخورند. همچنین روزانه 30 دقیقه ورزش کنند چرا که باعث تحرک و افزایش ضربان قلب می‌شود و در کاهش شانس ابتلا به دیابت در افراد موثر است.

25 تا 35 میلیون نفر در کشور مبتلا به چاقی هستند

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت 25 تا 35 میلیون نفر در ایران و یک میلیارد و 100 میلیون نفر در دنیا دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

25 تا 35 میلیون نفر در ایران و یک میلیارد و 100 میلیون نفر در دنیا دچار اضافه وزن و چاقی هستند

سیاری چاقی و اضافه وزن را باعث ایجاد سرطان، دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی، پوکی استخوان، مشکلات خواب و سایدگی مفاصل دانست و اصلاح رژیم غذایی ورزش و کنترل وزن را راهکار اصلی جلوگیری از آن عنوان کرد.

او گفت: بیماران مبتلا به فشار خون، چاقی، کسانی که قند خون ناشتای آنها بین 100 تا 125 است، زنانی که کودکی با وزن بیش از چهار کیلو گرم به دنیا آورده‌اند و همچنین افرادی که در میان بستگان خود بیمار مبتلا به دیابت دارند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و باید به نظام مراقبت از سلامت مراجعه کنند.

سیاری ادامه داد: در حال حاضر در روستاها به ازای هر 1500 نفر یک بهورز و به ازای هر 4000 نفر یک پزشک در سیستم مراقبت سلامت قرار داده شده است. در شهر نیز به ازای هر2 تا 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت و هر 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت تخصیص داده شده است. همه این خدمات رایگان است و اکنون برای شهرهای 20 تا 50 هزار نفر و برخی از نقاط بالای 50 هزار نفر خدمات سیستم مراقبت از سلامت تکمیل شده است.

چهار بیماری در 75 درصد بار بیماری‌ها و 70 درصد موارد مرگ و میر سهیم هستند / سالیانه 10 هزار میلیارد تومان خرج دخانیات می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، آسم و بیماریهای مزمن تنفسی را به عنوان عوامل موثر در ایجاد 75 درصد بار بیماری‌ها و حدود 70 درصد مرگ و میر درکشور دانست و ریشه آن را در کم تحرکی، مصرف غذای ناسالم و دخانیات عنوان کرد.

دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، آسم و بیماریهای مزمن تنفسی عوامل موثر در ایجاد 75 درصد بیماری‌ها و حدود 70 درصد مرگ و میر درکشوراست

به گفته وی" مردم در ایران سالیانه 10 هزار میلیارد تومان برای دخانیات هزینه می‌کنند."

سیاری با تاکید بر اینکه اضافه وزن، قند خون و چربی خون بالا و همچنین مصرف الکل جزو عوامل خطر قابل پیشگیری هستند، افزود: کسانی که دیابت خود را دیرتشخیص می‌دهند دچار اختلالات بینایی و کلیوی می‌شوند و ممکن است پای خود را از دست بدهند. در هر 20 ثانیه یک پا در دنیا به علت ابتلا به دیابت قطع می‌شود، در حالی که این موضع با خود مراقبتی قابل پیش بینی است.

او ادامه داد: تا امروز 450 هزار بیمار دیابتی در روستاهای کشور توسط نظام مراقبت ازسلامت شناسایی شده‌اند و انتظار داریم همه مردم ایران به این سیستم مراجعه کنند و پرونده سلامت الکترونیک خود را تشکیل دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از برنامه این وزارتخانه در خصوص تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام مردم خبر داد و گفت: نظام مراقبت از سلامت در شهرها با خانه‌ها تماس می گیرند برای آنها وقت تعیین می‌کنند و عوامل خطر را توسط کارشناسان و مراقبان سلامت ارزیابی می‌کنند. در حال حاضر این سیستم تنها در حومه کلانشهر تهران ایجاد شده است و امیدواریم در آینده بتوانیم آن را به سایر نقاط گسترش دهیم.

او برای کاهش وزن به مردم توصیه کرد: اگر در هفته نیم کیلو گرم از وزن خود را کم کنید هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید، لازمه این کار کاهش 500 کیلو کالری و 30 دقیقه پیاده روی روزانه است.

اگر در هفته نیم کیلو گرم از وزن خود را کم کنید هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید، لازمه این کار کاهش 500 کیلو کالری و 30 دقیقه پیاده روی روزانه است

20106

کد خبر: 627105

وب گردی

وب گردی