واکنش معاون رییس  جمهور به طرح پلیس برای امنیت اخلاقی با ۷ هزار مامور نامحسوس

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در یادداشتی که در کانال تلگرانی خود منتشر کرده است به طرح پلیس تهران برای امنیت اخلاقی که از ۷ هزار مامور نامحسوس استفاده می کند، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکانیوز، در یادداشت شهین‌دخت مولاوردی، که با عنوان «بیم ها و امیدهای یک طرح» منتشر شده،‌ آمده است؛

با این که از اظهارات رئیس پلیس پایتخت که صبح روز سه شنبه از ساماندهی بیش از هفت‌هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت در راستای اجرای طرح امنیت اخلاقی در پایتخت خبر داد؛ چند روزی نگذشته است اما به نظر می رسد ابعاد مختلف این طرح و نحوه اجرایی شدن آن برای مردم در هاله ای از ابهام قرار دارد و موجی از نگرانی و احساس ناامنی جامعه و خانواده ها را فرا گرفته است.

به گفته رییس پلیس تهران "یکی از مطالبات مردم در سال‌های اخیر موضوع برخورد با مزاحمت برای نوامیس در سطح شهر بود. ازاین‌رو پلیس در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد. از حدود دوسال پیش نیز پلیس اقدام به رصد ناهنجاری‌ها کرده که چهار موضوع آلودگی صوتی، رانندگی پرخطر در سطح بزرگراه‌ها و انجام حرکات نمایشی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها جزء چهار محور اصلی بودند که با آنها برخورد شد. علاوه بر این، از روز سه شنبه بیش از هفت‌هزار نیروی زن و مرد با حضور در معابر نسبت به رصد این موارد و اطلاع آن به پلیس امنیت اقدام خواهند کرد".

با تمام توضیحاتی که برای توجیه این طرح ارائه شده است و با ذهنیتی که از اجرای طرح های مشابه در سال های گذشته و در آستانه فصل تابستان و گرم شدن هوا برای مردم شکل گرفته است؛ بیم آن می رود اجرای این طرح به تذکر و برخورد با بدپوششی خلاصه شده و به جای آنکه تذکرات و برخوردها متوجه مزاحمین نوامیس و یا سایر ابعاد طرح باشد؛ ناموس مردم را نشانه رود.

تماس های مکرر از زمان شروع این طرح با معاونت و نیز گفت و گوی چهره به چهره با مردم حکایت از این نگرانی دارد و همه هم مسئولیت پیگیری را متوجه دولت می دانند و از رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی انتظار دارند که نظارت و تذکرات لازم را داشته باشد.

در مراسمی که دیروز به مناسبت میلاد مولای حق جویان و عدالت طلبان عالم شرکت کرده بودم چند تن از مادران که دختران دانشجو دارند؛ مطرح کردند که از هفته گذشته به اصطلاح دلشان مثل سیر و سرکه می جوشیده و چند بار مردند و زنده شدند تا فرزندانشان به خانه برگردند.

در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت هم بعد از اعلام خبر مربوطه مقرر شد در جلسه آتی دولت در روز یکشنبه گزارشی از ابعاد اجرای طرح توسط وزارت کشور ارائه شود.

واقعیت این است تعریف، نگاه و باور عمومی به پلیس در دنیا این است که حافظ جان و مال و ناموس مردم است و با دیدن پلیس احساس امنیت و آرامش باید به انسان دست دهد. لذا به نظر می رسد اگر همانطور که گفته شده است برخورد با مزاحمین نوامیس یکی از مطالبات مردم بوده است شایسته بود که در مورد ساز و کار آن هم با نظر مردم، متخصصان، صاحبنظران و کارشناسان عمل می شد.

البته هنوز دیر نشده و امید است با امعان نظر به ایرادات و نواقص طرح که این روزها به خوبی به بوته نقد گذاشته شده و نیز با تطبیق آن با فرمان هشت ماده ای امام(ره) در سال ۱۳۶۱ در مورد رعایت حقوق شهروندی و به ویژه فراز آخر آن گام موثری در بازسازی چهره و جایگاه و نقش نیروهای خدوم و مخلص انتظامی و پلیس برداشته شود:

"باید همه بدانیم که پس از استقرار حاکمیت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوری اسلامی با تأیید و عنایات خداوند قادر کریم و توجه حضرت خاتم الاوصیا و بقیة اللّه ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ و پشتیبانی بی نظیر ملت متعهد ارجمند از نظام و حکومت، قابل قبول و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود، و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی توجه به معنویات صادر شود.
باید ملت از این پس که حال استقرار و سازندگی است احساس آرامش و امنیت نمایند و آسوده خاطر و مطمئن از همۀ جهات به کارهای خویش ادامه دهند، و اسلام بزرگ و دولت اسلامی را پشتیبان خود بدانند، و قوۀ قضاییه را در دادخواهیها واجرای عدل و حدود اسلامی در خدمت خود ببینند، و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته ها را موجب آسایش و امنیت خود و کشور خود بدانند و این امور بر عهدۀ همگان است."*

* منبع متن فرمان هشت ماده ای حضرت امام

۲۰۲۰

کد خبر: 627160

وب گردی

وب گردی