درخواست دی‌میستورا برای برگزاری نشست فوق‌العاده‌ گروه "حامیان سوریه"

فرستاده سازمان ملل به سوریه هشدار داد: اگر سریع‌تر اقدامی درباره سوریه صورت نگیرد، آتش‌بس در این کشور با خطر شدیدی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری المیادین، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: براساس تمامی معیارها آتش‌بس در سوریه همچنان پابرجاست، اما اگر سریع‌تر اقدامی اتخاذ نکنیم با خطر شدید مواجه خواهد شد. مذاکرات با مخالفان و نظام سوریه همانطور که مقرر شده تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده‌ گروه بین‌المللی حامیان سوریه در سطح وزارتی به دلیل وخامت اوضاع انسانی و با هدف بررسی آتش‌بس و روند سیاسی در ژنو شد.

دی‌میستورا تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا تمامی پیشنهادها درباره هیات دولت انتقالی و دولت فراگیر در سوریه را بررسی کنیم. ما دیدگاه‌های تمامی طرف‌ها درباره انتقال سیاسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. دو طرف مذاکره کننده در ژنو در حال حاضر درباره انتقال سیاسی صحبت می‌کنند و ما نمی‌توانیم به عقب بازگردیم. ما از بررسی مهمترین مساله یعنی انتقال سیاسی در سوریه دست نخواهیم کشید.

دی‌میستورا گفت: ما با هیات عالی مخالفان سوریه مذاکرات عمیقی را برای اطلاع یافتن از نظرشان درباره هیات دولت انتقالی برگزار کردیم با دولت سوریه نیز درباره دیدگاهشان درباره تشکیل دولت فراگیر و تغییرات عملی بحث و گفت‌وگو کردیم. همچنین ما اوضاع انسانی در "کفریا" و "الفوعه" در شمال سوریه و اماکن دیگری را پیگیری می‌کنیم، دو طرف در سوریه آتش‌بس را نقض نکردند اما آتش‌بس با خطر شدیدی مواجه است.

وی گفت: روش‌هایی برای رساندن پیام‌های سیاسی وجود دارد و این همان چیزی است که هیات مخالفان سوریه در ژنو اخیرا انجام دادند. ما تا روز چهارشنبه با کسانی که در ژنو حضور داشته باشند به مذاکرات ادامه خواهیم داد. دو طرف بحران سوریه این مساله را کاملا درک می‌کنند که بحران از طریق نظامی حل نخواهد شد.

مذاکرات صلح سوریه اخیرا با هدف بررسی مساله گذار سیاسی و تشکیل دولت فراگیر در سوریه برگزار شد اما هیات مخالفان مورد حمایت ریاض باکارشکنی در مذاکرات به بهانه نقض آتش بس و حملات ارتش سوریه از مذاکرات خارج شدند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 627212

وب گردی

وب گردی