فرایند شکل گیری و اجرای موافقت نامه تامین اجتماعی ایران و ترکیه

سند همکاری تامین اجتماعی ایران و ترکیه که با حضور روسای جمهوری دو کشور به امضای وزیران مربوطه رسید، اولین سندی است که ایران بعد از انقلاب در این زمینه با یک کشور خارجی منعقد می کند.

به گزارش ایسکانیوز، محور کلیدی و اساسی این توافقنامه موضوع تجمیع سوابق بیمه‌ای (مستمری جمع) می ‌باشد. به بیان ساده ‌تر بیمه ‌شدگان به نسبت سابقه ‌ای که در صندوق‌ های بیمه ‌گر کشور محل کارشان دارند از مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت استفاده خواهند کرد.
اسماعیل گرجی پور، کارشناس حوزه رفاه و تأمین اجتماعی و مدیرکل بیمه ‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که همراه هیات بلندپایه ریاست جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در سومین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به آنکارا سفر کرده است، این مطلب را در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا عنوان کرد.
وی در بیان مسیر و مزایای اولین موافقتنامه همکاری دو جانبه تأمین اجتماعی با یک کشور خارجی پس از انقلاب اسلامی گفت: اولین موافقتنامه همکاری میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در خصوص تأمین اجتماعی پس از انقلاب اسلامی، پس از برگزاری بیست و دومین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک فی مابین ایران و ترکیه در بهمن ‌ماه سال 1389 در تهران و متعاقب امضاء یادداشت تفاهم بین وزرای وقت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، طبق ماده ز-کار، رفاه و تأمین اجتماعی مندرج در متن سند مذکور در خصوص خدمات بیمه‌ای به نیروی کار شاغل در هر دو کشور؛ پیش‌ نویس توافق ‌نامه تأمین اجتماعی از طرف جمهوری ترکیه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شد که محورهای مهم متن مذکور شامل: بیمه اتباع ایرانی و ترک شاغل در دو کشور، احتساب و تجمیع سوابق کار آنان، مأموریت موقت، مقررات بیمه، مزایا، خدمات و شرایط شمولیت بیمه شدگان می ‌باشد.
بر این اساس روند بررسی، مذاکره و اصلاح مفاد توافقنامه پیشنهادی در شش دوره مذاکرات (رفت و برگشت) در آذر 91 شهر تهران، آذر 92 شهر آنکار، اردیبهشت 93شهر شیراز، شهریور 93 شهر ازمیر، اردیبهشت 94 شهر تبریز و نهایتا شهریور 94 شهر استانبول برگزار شد و کلیه مفاد توافق نامه و آیین نامه اجرایی مربوطه مورد بررسی نمایندگان طرفین قرار گرفته و اسناد مذکور توسط هر دو هیأت به تأیید و امضا رسیدند.
وی خاطر نشان کرد: پس از مذاکرات اولیه متن توافق نامه و آیین نامه اجرایی آن جهت بررسی و اخذ نظرات حوزه ریاست جمهوری به دفتر حقوقی نهاد ریاست جمهوری ارسال و اصلاحات پیشنهادی نهاد مذکور مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و بعضا در متن توافقنامه اعمال شدند.
سرانجام، متن نهایی با 39 ماده در جریان مذاکرات فی مابین هیات بلند پایه اعزامی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری ترکیه در 28 فروردین ماه سال جاری(1395) توسط وزیر محترم تعاون، کار و رفاه جمهوری اسلامی ایران و وزیر محترم کار و تأمین اجتماعی جمهوری ترکیه به امضاء رسید.
گرجی پور تصریح کرد: محور کلیدی و اساسی این توافقنامه موضوع تجمیع سوابق بیمه‌ ای (مستمری جمع) می ‌باشد. به بیان ساده ‌تر بیمه‌ شدگان به نسبت سابقه‌ ای که در صندوق ‌های بیمه ‌گر کشور محل کارشان دارند از مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت استفاده خواهند کرد. به طور مثال اگر فردی ده سال در ایران مشغول بکار بوده و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داشت، پس از آن به هر دلیلی از کشور ایران خارج شد و در کشور ترکیه اقامت گزید و سپس در آنجا مشغول کار شده و تحت پوشش قوانین کار و تأمین اجتماعی آن کشور قرار گیرد، براساس قوانین موضوعه بعد از احراز شرایط بازنشستگی و یا سایر مزایا (از کارافتادگی، فوت و...) می ‌تواند به نسبت ده سال از صندوق تأمین اجتماعی ایران و مابقی(مثلاً بیست سال) را از صندوق بیمه گر کشور ترکیه مزایا دریافت کند.
به گفته مدیرکل بیمه‌ های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تغییرات ایجاد شده در شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و جا به جایی نیروی کار در حوزه های متفاوت کاری منجر به بروز مشکلاتی برای شاغلین به ویژه کارکنان شرکت‌ های دولتی و بخش خصوصی که بنا به دلایلی زودتر از موعد مقرر محیط استخدامی خود را ترک و در محیط دیگری اشتغال می‌ یابند، شده است که این امر ضرورت حفظ سوابق بیمه ‌ای این کارکنان را موجب شده است.
تاکنون تجربه قوانین متعدد و مختلف، تحمیل هزینه بسیار بالا و سنگین برای ذینفعان، عدم امکان انتقال سوابق توسط بازماندگان بیمه شده و... از عمده ترین مشکلات به وجود آمده در راستای انتقال سوابق بیمه‌ ای برای شاغلین بوده است که نتیجه آن، سرگردانی، بلاتکلیفی و ایجاد دغدغه و آشفتگی فکری و نارضایتی نیروهای فعال جامعه می باشد.
او اضافه کرد: از آنجاکه تسهیل در جابه جایی بیمه شدگان بین بخش های مختلف اقتصادی و همچنین سهولت تغییر وضعیت شاغلان به اقتضای شرایط محیط کار در وضعیت کنونی یک ضرورت بوده و همچنین با توجه به‌‌اینکه سوابق بیمه ‌ای بیمه ‌شدگان در احراز شرایط برقراری تعهدات صندوق ‌ها و در نتیجه وضع معیشتی خود و خانواده ‌شان اهمیت بسیاری دارد، لازم است قوانین و مقررات به نحوی برقرار شوند که از تضییع حقوق بیمه شدگان به هنگام جابجایی جلوگیری شود و در عین حال، ضوابط بیمه ای صندوق ها نیز رعایت گردد. از این رو به تبع این ضرورت ها اولین تجربه تجمیع سوابق بیمه‌ ای بین دو کشور همسایه اسلامی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه طرفین برای ایجاد فضایی آرام و بدون نگرانی از آینده نیروی کار در چارچوبی منسجم به محور اساسی این توافق تبدیل شد تا ضمن حفظ تمامی حقوق بیمه شدگان دو کشور بستر ساز روابط اقتصادی امن را برای دو کشور فراهم آورد.
مدیرکل بیمه ‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح مزایای مهم این توافقنامه به خبرنگار ایرنا گفت: تسهیل در جا به‌ جایی و اعزام نیروی کار در دو کشور و تبع آن حفظ آرامش بیمه شدگان در زمان اشتغال؛ تقویت امکان سرمایه ‌گذاری‌ های مشترک در حوزه‌ های مختلف اقتصادی؛ تسهیل انتقال سوابق بیمه ‌ای مطابق تشریفات اداری مرتبط با آن، بدون تحمیل هزینه انتقال کسور به بیمه شدگان؛ تضمین حفظ حقوق بازماندگان نیروی کار دو کشور؛ توجه به امر اشتغال به عنوان موضوعی ملی و بین المللی؛ به کارگیری شیوه‌ های استخدام امن و اجرای اقدامات مورد نیاز برای حمایت از حقوق کارگران و شاغلان در راستای اجرای کنوانسیونهای سازمان جهانی کار؛ بهره ‌مندی افرادی که با میل و اراده شخصی صندوق بیمه‌ ای خود را تغییر می ‌دهند از مزایای این موافقتنامه از مزایای آن ذکر کرد.

102/602

کد خبر: 627529

وب گردی

وب گردی