لوموند: امیر نشین های خلیج فارس بی صبرانه منتظر کنار رفتن اوباما هستند

لوموند در مقاله ای به مشکلات پیش روی شیخ نشین های خلیج فارس با رئیس جمهور آمریکا می‌پردازد.

به گزارش ایسکانیوز بنیامین بارت در مقاله خود می نویسد:

این یک حسن تعبیر است: سفر وداع باراک اوباما به عربستان سعودی به هیچ وجه موجب برانگیختن شور و شوق در این پادشاهی نشد. چهارمین و آخرین سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی در چهارشنبه بیستم و پنجشنبه بیست و یکم آوریل، در فاصله هشت ماه باقی مانده به کنار رفتن وی از قدرت، قرار بود فرصتی باشد تا روابط بین دو متحد تاریخی را به طور رسمی تقویت کند.
در واقع این سفر به ویژه نشان داد که این دو کشور در خلال هشت سال گذشته تا چه اندازه از یکدیگر دور شده اند. اکثر نخبگان سعودی و شرکای آنها و اتباع خلیج [فارس] که از نزدیک شدن روابط آمریکا با ایران، رقیب آنها در برتری طلبی در منطقه، متأثر شده اند، از هم کنون برای پس از اوباما برنامه ریزی می کنند.
ورود رئیس جمهور آمریکا به ریاض برخلاف سفر قبلی وی به طور مستقیم از تلویزیون سعودی پخش نشد. فرماندار ریاض از رئیس جمهور Hمریکا در هنگام فرود از هواپیما استقبال کرد، در حالی که از پادشاهان شبه جزیره که به اجلاس شورای همکاری خلیج دعوت شده بودند که اوباما نیز در این اجلاس در روز پنجشنبه حضور داشت، ملک سلمان شخصاً استقبال کرد.
جابر السویط، تاجر سعودی، که دیدگاهش نزدیک به خانواده سلطنتی است، با غرولند می گوید: «این سفری است که هیچ فایده ای ندارد، رئیس جمهور نمی تواند ادعا کند که تمام مشکلات هشت سال گذشته را حل می کند، در حالی که آماده می شود قدرت را واگذار کند.» این کارآفرین موفق که در صفحه توییتر خود اوباما را «طرفدار گروه فشار ایران» نامید، افزود: «از این پس نگاه های ما به انتخابات ریاست جمهوری امریکا دوخته شده است و امیدواریم فردی که پیروز می شود، بیشتر پاسخگوی نگرانی های ما باشد.»
مصر، سوریه، ایران
بدگمانی سعودی ها به اوباما از عدم حمایت واشنگتن از حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر در ژانویه ٢٠١١ در زمان شورش در میدان تحریر سرچشمه می گیرد. این بدگمانی در تابستان ٢٠١٣ در زمانی که باراک اوباما در آخرین لحظه از بمباران رژیم سوریه به تلافی حمله شیمیایی این رژیم به حومه دمشق صرفنظر کرد، افزایش یافت. سپس این بدگمانی در زمان امضای توافق موقت درباره مسئله هسته ای ایران در نوامبر ٢٠١٣، آشکار شد و این مذاکره را بیشتر از آن جهت که بدون اطلاع ریاض بود، خیانت تلقی می کرد.
سیمون هندرسون، تحلیلگر موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در مقاله ای که در نشریه فارن پالیسی منتشر کرده ، به طور خلاصه می گوید: «از نظر اوباما مشکل اصلی در خاورمیانه مبارزه با گروه داعش و از نظر خاندان سعودی ایران است.» علی النعیمی، رئیس دانشگاه ابوظبی، تأکید کرد: «اوباما نتوانست در جهت منافع آمریکا و صلح جهانی عمل کند. تصمیم وی مبنی بر عمل نکردن در سوریه خلاء ای را به وجود آورد که همه ما از آن رنج می بریم. امیدوارم دولت بعدی این اشتباهات را برطرف کند.»
باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از اجلاس شورای همکاری خلیج [فارس] در روز پنجشنبه بیست و یکم آوریل دستور العمل های لازم را برشمرد. او تکرار کرد که واشنگتن و شرکایش در خلیج [فارس] «متحد شده اند» تا نیروهای جهادی داعش را «از بین ببرند». «فعالیت های بی ثبات کننده» ایران را محکوم کرد. و ابراز امیدواری کرد که ایران «نقش مسئولانه تری را در منطقه ایفاء کند.» و در نهایت از نیروهای متخاصم در یمن، که ریاض به آن مداخله نظامی کرده است، خواست تا آتش بس اعلام شده در یازدهم آوریل را رعایت کنند تا گفتگوهای پیش بینی شده در کویت بتواند آغاز شود.
لحن تند گفتگوها با ملک سلمان
اما به نوشته نیویورک تایمز لحن گفتگوی اوباما با ملک سلمان در شب گذشته چندان رضایت بخش نبود. به نوشته روزنامه آمریکایی، رئیس جمهور با روی خوش نشان دادن بیشتر نسبت به ایران، با وجود این که ریاض منشاء مشکلات در خاورمیانه را همسایه خود ایران می داند، میزبانش را خشمگین کرد.
اوباما به دور از عذرخواهی برای سخنانش در مجله آمریکایی آتلانتیک که خشم بسیاری را در این پادشاهی برانگیخته بود، در برابر پادشاه عربستان یکی از موضوعات مهم این مصاحبه، یعنی کشورهای خلیج [فارس] باید برای امنیت خود کمتر به آمریکا تکیه کنند، را تکرار کرد.
به نوشته نیویورک تایمز لحن شدیدتر مربوط به حقوق بشر بود. رئیس جمهور آمریکا از سربریدن افراد که در این پادشاهی مرسوم است، انتقاد کرد و پادشاه با دفاع از نظام قضایی سعودی به آن پاسخ داد.
بدین ترتیب با وجود عاملان مهم جبهه ضد ایران در کاخ های خلیج [فارس] به ویژه در عربستان سعودی و امارات متحده عربی، احتمال تغییر دیپلماسی آمریکا پس از انتخابات نوامبر وجود دارد. یک منبع رسمی امارات که خواست نامش فاش نشود، گفت: «برنده هر کس باشد، من منتظر یک سازش بدون تغییر جدی و بدون ماجراجویی به شیوه جرج بوش بلکه حداقل تلاش برای برقراری نقش سنتی آمریکا در خاورمیانه هستم.»
به طور کلی رهبران خلیج فارس از دو نامزد جمهوری خواهان و دموکرات ها، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، که جایگاه نخست را دارند، هیلاری کلینتون را ترجیح می دهند. جابر السویط می گوید: «ترامپ بسیار عجیب و غیرقابل پیش بینی است. هیلاری در زمینه سیاست خارجی باصلاحیت تر است. او از ایران انتقاد و برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه فشار آورد. او رئیس جمهور خوبی خواهد بود.»

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 627634

وب گردی

وب گردی