نقشه‌برداری از یک بیماری مرگ بار ریه

دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون برای نخستین بار از فناوری پیشرفته تصویربرداری پرتوی ایکس سه‌بعدی برای مشاهده دقیق بافت‌های مبتلا به یک شکل تهاجمی از بیماری ریه استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این تجهیزات قدرتمند اسکن که در اصل برای بررسی بخشهای مهندسی مانند پره‌های توربین جت طراحی شده، برای تصویربرداری از نمونه بافت ریه مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک استفاده شده است.

این بیماری مرگبار ریوی معمولا توسط سی‌تی‌اسکن در بیمارستان یا با استفاده از میکروسکوپ برای مشاهده یک نمونه بیوپسی ریه تشخیص داده می‌شود. اما اکنون محققان توانسته‌اند از دستگاه "سی‌تی میکروفوکوس" برای تصویربرداری از نمونه‌های بیوپسی استفاده کنند.

این امر به آن‌ها اجازه داد تا هر نمونه ریه را با سطح دقت مشابه یک میکروسکوپ نوری اما این بار به شکل سه‌بعدی مشاهده کنند.

تصور می‌شد که زخم فعال در فیبروز ریوی ایدیوپاتیک مانند یک موج بزرگ از بیرون به داخل ریه پیشرفت می‌کند. اما تحقیق جدید در عوض نشان داد که تعداد زیادی از مناطق زخم فعال در این بیماری وجود دارد.

محققان بر این باورند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند به پزشکان در توسعه درمان‌های هدفمند با تمرکز بر این مناطق کمک کند.

این بیماری یکی از انواع اختلالاتی است که در مجموع به عنوان بیماری بینابینی ریه شناخته شده و باعث ایجاد التهاب و زخم در بافت ریه می‌شود. این امر، تنفس را برای بیمار مشکل ساخته و طول عمر مبتلایان را به تنها سه تا پنج سال محدود کرده است.

فناوری سی‌تی میکروفوکوس می‌تواند درون اجسام را با جزئیات بسیار زیاد اسکن کرده به شکل 360 درجه بچرخد و هزاران تصویر دو بعدی ثبت کند تا در نهایت برای ساخت تصاویر دقیق سه‌بعدی استفاده شوند.

این محققان اکنون در حال بررسی این هستند که چگونه این فناوری می‌تواند به پزشکان در ارتقاء شیوه تشخیص دقیق‌تر چنین بیماری‌هایی کمک کند تا هر بیمار بتواند درمان صحیح دریافت کند.

20103

کد خبر: 627676

وب گردی

وب گردی