عربستان و ترکیه به دنبال دوستی بیشتر با اسرائیل

روزنامه اسرائیلی « اسرائیل هیوم» نوشت: افسران ویژه مناطق مختلف شعبه امنیت و اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) نقشه تهدیدها و فرصت‌های منطقه ای اسرائیل به ویژه سناریوهای احتمالی رویاروئی با حزب الله لبنان، سوریه، ایران را ترسیم کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم» نوشت: افسران ویژه مناطق مختلف شعبه امنیت و اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) در گفت وگو با این روزنامه نقشه تهدیدها و فرصت های منطقه ای اسرائیل به ویژه سناریوهای احتمالی رویاروئی با حزب الله لبنان، سوریه، ایران و نوارغزه و جایگاه و نقش مصر، عربستان و ترکیه و کرانه باختر را ترسیم کرده اند.

روزنامه اسرائیل هیوم همچنین تاکید کرد که واحد سانسور نظامی ارتش اسرائیل اجازه نداده است تا اسامی این افسران امنیتی منتشر شود.

حزب الله سپر دفاعی لبنان است

در همین ارتباط یک افسر امنیتی حوزه لبنان با بیان اینکه « حزب الله حدود هفت هزار رزمنده در جنگ سوریه دارد و در بیشتر نبردها پیروز شده است، گفت: جنگ سوریه، حزب الله را در مسیر صحیح قرار داده و تجربه های جنگی مهم و کم سابقه ای را در زمینه های مختلف از جمله استفاده از تجهیزات نظامی پیشرفته کسب کرده است.

قدرت حزب الله برای مقابله با اسرائیل

وی در عین حال گفت: حزب الله هزینه های سنگینی هم به ویژه برای بالابردن روحیه رزمندگان و مداوای زخمی های خود پرداخت کرده است اما با وجود جنگ و زیان های ناشی از آن، حزب الله همچنان توان نظامی خود برای مقابله با اسرائیل را حفظ کرده است .

این افسر دستگاه امنیت نظامی اسرائیل در ادامه اعتراف کرد که حزب الله اکنون به مهمترین سپر دفاعی لبنان تبدیل شده است و همه دلخوشی ها برای تضعیف قدرت آن به دلیل شرکت در جنگ سوریه و تقدیم صدها شهید و مجروح سرابی بیش نبوده و در واقع قدرت جنگی فرماندهان و نیروهای این حزب دو چندان شده است.

حزب الله مدافع شماره یک لبنان در مقابل تروریست‌ها

این افسر اسرائیلی با تاکید بر اینکه حزب الله در بیشتر نبردهای سوریه پیروز میدان بوده است، افزود: اکنون در افکار عمومی لبنان این باور شکل گرفته است که در صورت بحرانی شدن اوضاع امنیتی تنها حزب الله می تواند از لبنان در مقابل خطر گروه های تروریستی حمایت کند و تنها سپر دفاعی از کشورشان باشد.

وی در ادامه گفت وگو با اسرائیل هیوم تاکید کرد: همه ارزیابی ها از افزایش و توسعه قدرت حزب الله و توانمندی آن در مقابل هرگونه تجاوز اسرائیل ، ارتباطی مستقیم با پیام هائی دارد که « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در سخنرانی حدود یک ماه پیش ارسال کرده و یادآور شد که حزب الله به هر تجاوزی پاسخ مناسب می دهد و می تواند اهدافی را در عمق راهبری اسرائیل نابود کند.

این افسر امنیتی اسرائیل با بیان اینکه حزب الله هنوز هم به قواعد بازی پایبند بوده و آماده پاسخگویی به حملات اسرائیل در کشتزارهای شبعا است، گفت: نمی توان نگرانی و ترس اسرائیل از گسترش دامنه هر گونه رویارویی با حزب الله و بحرانی شدن جبهه شمالی را نادیده گرفت.

امید بیجا به تضعیف حزب الله

وی ادامه داد: انتظار می رفت کاهش بودجه حزب الله بین 10 تا 15درصد بر قدرت آن تاثیر منفی بگذارد اما این امیدواری هم بیجا بود و این کاهش بودجه تاثیری بر برنامه های تقویت توان نظامی حزب الله نداشت.

این افسر اسرائیلی همچنین تاکید کرد: حزب الله از مرحله افزایش تعداد موشک های خود فراتر رفته است و تمرکز اصلی آن امروز بر گسترش قدرت موشک ها از لحاظ دقت، برد و ویرانگری است تا از این طریق در هر جنگ آینده اسرائیل بیشترین خسارت ها را متحمل شده و هزینه سنگینی را بپردازد.

نقش بر آب شدن ارزیابی‌های اسرائیل از بحران سوریه

یکی دیگر از افسران امنیتی اسرائیل که کارشناس پرونده سوریه است، گفت: تلاش های جهانی برای پایان درگیری در سوریه، موجب شد ارزیابی های امنیتی اسرائیل دستخوش تغییر شود.

وی به اسرائیل هیوم گفت: تا کنون صحبت از این بود که چشم انداز جنگ سوریه نامشخص است اما اکنون برخلاف ارزیابی های گذشته از احتمال پایان جنگ و بازگشت سوریه به جایگاه خود به عنوان یک کشور سخن گفته می شود.

امید واهی به طولانی شدن بحران در سوریه

وی مدعی شد که انتظار می رود تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه چند ماه و شاید سال ها طول بکشد زیرا به متغیرهای بسیار زیادی مرتبط است و معلوم نیست سوریه سرانجام بر اساس طایفه به چند منطقه فدرالی تقسیم می شود و یا اینکه چند منطقه خودگردان در آن برپا خواهد شد.

این افسر امنیتی اسرائیلی ادامه داد: بدون روسیه که تلاش دارد علوی‌ها در قدرت بمانند و منافع ایران و حزب الله تامین شود، هیچ گونه حل و فصل بحران سوریه امکان پذیر نیست.

افزایش جایگاه و موقعیت ارتش سوریه

وی با اشاره به اینکه روسیه برای تامین منافع اقتصادی و جلوگیری از انتقال تروریست ها به مرزهای خود در منطقه خاورمیانه حضور نظامی دارد، یادآور شد که ارتش سوریه با پیروزی های نظامی اخیر موقعیت و جایگاه خود را تقویت کرده و همچنان به کمک های روسیه و ایران و حزب الله لبنان برای جنگ علیه داعش تکیه دارد.

وی با بیان اینکه احتمال شروع عملیات نظامی علیه اسرائیل در جولان وجود دارد، گفت: گروه هایی مانند داعش و جبهه النصره تاکنون در صدد جنگ علیه اسرائیل نبوده اند اما برای تسلط بر سوریه تلاش می‌کنند.

در همین ارتباط یک افسر امنیتی اسرائیلی که کارشناس پرونده ایران است، نیز گفت: اسرائیل از زمان امضای توافق هسته ای همه تحرکات ایران را زیر نظر دارد و بر همین اساس روشن است که ایران درصدد استفاده از این فرصت بوده و بازسازی اقتصاد خود را محور قرار داده است.

نگرانی صهیونیست‌ها از افزایش قدرت ایران

این افسر اسرائیلی یادآور شد که نگرانی اسرائیل فقط ناشی از سلاح هسته ای نیست بلکه بیم آن می رود که توافق هسته ای به ایران اجازه دهد تا به حزب الله لبنان، جنبش حماس و حوثی های یمن کمک بیشتری کند و قدرت خود را افزایش دهد.

وی افزود: مشارکت ایران در جنگ علیه داعش آن را در موقعیت بهتری قرار می دهد و می تواند همچنان بزرگترین تهدید برای امنیت اسرائیل باقی بماند اگرچه تهدید مستقیم و فوری نباشد.

اما یک افسر امنیتی پرونده غزه نیز اعلام کرد : در نوار غزه آتش بس عمیقی حکمفرما شده است و حماس در سطح راهبری در تنگنا قرار دارد به این معنی که اگر تا پیش از این از همه طرف ها کمک دریافت می کرد، امروز دیگر منزوی شده است.

مصر از حماس حمایت نمی‌کند

وی افزود: مصر به طور کامل از حمایت از حماس دست کشیده است و آن را شبیه داعش می خواند و کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی هم فقط بر حماس متمرکز نیست و به طرف هایی در یمن و سوریه پول می دهد و با تهدیدهای زیادی مواجه است اما اکنون ایران به طور اساسی از حماس و دیگر گروه های فلسطینی حمایت می کند.

مصر و شراکت با اسرائیل

اما در مورد روابط مصر و اسرائیل نیز مسئول پرونده های منطقه در شعبه امنیت نظامی اسرائیل گفت: مصر کشوری است که در هر شش ثانیه یک کودک در آن متولد می شود از همین رو اقتصاد مهم ترین چالش آن به شمار می آید.

وی یادآور شد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر تلاش های زیادی می کند و البته برخی از تلاش های وی نیز در ارتباط با بهبود اوضاع اقتصادی مصر موفق بوده است.

وی ا دامه داد: اکنون اگرچه عوامل ثبات مصر بیشتر از عوامل بحران است اما تضمین ادامه این روند محدود است.

این افسر امنیتی اسرائیلی افزود: عربستان تکیه گاه اصلی امروز مصر به شمار می آید و این پشتوانه به طور خاص در خصوص ادامه حیات اقتصادی مصر ملموس است.

وی گفت: مصر به دنبال ناامیدی از آمریکا به روسیه و فرانسه و کسب حمایت های دیپلماتیک و نظامی برای آینده خود امید بسته است.
مصر اسرائیل را شریک خود می داند.

وی با بیان اینکه مصر، اسرائیل را شریک خود می داند، گفت: مصر تا کنون گرایش راهبردی خود را تغییر نداده و احتمال دارد با تغییر دولت آمریکا باردیگر در کنار واشنگتن قرار بگیرد.

عربستان و هم پیمانی با اسرائیل

از سوی دیگر یک افسر امنیتی اسرائیلی نیز گفت: از نظر اسرائیل جهان امروز به دو قسمت شامل طرفداران و مخالفان ایران تبدیل شده است و هر طرفی که علیه ایران اقدام کند با اسرائیل دارای منافع مشترک و همپیمان احتمالی آن است.

وی افزود: سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان با به قدرت رساندن « محمد بن سلمان»، پسرش در مقام وزیر دفاع ، عربستان را به سمت رهبری آشکار اردوگاه اهل سنت در جهان عرب سوق داد و بر این اساس از مصر علیه حزب الله لبنان حمایت می کند.

تلاش عربستان برای مقابله با ایران

این افسر اسرائیلی به اسرائیل هیوم گفت: عربستان به منظور مقابله با ایران در جنگ و تنش موجود در سوریه شرکت کرده و اقداماتی را برای کاهش قیمت نفت صورت داد تا تحرک مجدد اقتصادی ایران را به تاخیر بیاندازد.

وی ادامه داد: این اقدامات عرسبتان ، اسرائیل را در کنار سعودی‌ها و در عین حال ضد آن قرار داد به این معنی که اسرائیل در ارتباط با مواضع ضد ایرانی در کنار عربستان است اما در تمام مسائل مرتبط با فلسطین ضد عربستان است.

ترکیه در جستجوی متحدان جدید

اما یکی دیگر از افسران امنیتی اسرائیل با اشاره به تحولات اخیر در ترکیه گفت: « رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تازگی به عربستان بسیار نزدیک شده و در جستجوی همپیمانان جدید و قوی مانند اسرائیل است.

وی افزود: اردوغان در میدان داخلی درصدد توسعه نفوذ خود و سیطره کامل بر دستگاه های حکومتی ترکیه است.

این افسر اسرائیلی ادامه داد: در میدان خارجی، اردوغان بیش از داعش از کُردهای ترکیه می ترسد و بیم دارد که نبرد با آنها موفقیت آمیز نباشد زیرا به آمریکا نزدیک هستند.

تلاش ترکیه برای دوستی بیشتر با اسرائیل

وی با اشاره به اینکه ترکیه تلاش می‌کند با اروپا و اسرائیل بیشتر از در دوستی وارد شود، تاکید کرد: ادامه جنگ در سوریه پیامدهای منفی برای ترکیه دارد و به همین دلیل آنکارا اخیرا از شدت مواضع خود کاسته است.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 627725

وب گردی

وب گردی