به 450 ایستگاه لرزه نگاری  نیاز داریم

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در نشست زنگ اندیشگاه با موضوع خطر زمین لرزه در ایران به میزبانی دانشگاه کاشان گفت : در کشور 25 ایستگاه با باند پهن و هزار و 100 ایستگاه شبکه شتاب نگاری وجود دارد که توزیع این تعداد ایستگاه متوازن نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از بحران نیوز ، دکتر مهدی زارع با اشاره به اینکه در کشور به دلیل کمبود این ایستگاه ها قادر به ثبت زمین لرزه با ریشترهای بالا نیستیم، افزود : اگر به شبکه لرزه نگاری مجهز شویم تعداد زمین لرزه های کوچک را می توان ثبت کرد و بر اساس آن تصمیم گرفت.

او گفت: مناطق شمالی کشور و بخش هایی مثل زاگرس بیشترین مناطق لرزه خیز کشور هستند و برخی مناطق و بخش ها مثل منطقه لوت میزان تغییر شکل در آنها کمتر است.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی افزود : در هر دهه 2 زمین لرزه به بزرگی 7 تا 8 و هر سال 2 زمین لرزه به بزرگی 6 تا 7 و 20 زمین لرزه نیز به بزرگی5 تا 6 و 200 زمین لرزه به بزرگی 4 تا 5 و حدود 2 هزار زمین لرزه به بزرگی 3 تا 4 ریشتردر کل کشور اتفاق می افتد.

دکتر زارع گفت : با توجه به نقشه توزیع جمعیت استان های آذربایجان شرقی ، تهران و خراسان که جمعیت بیشتری دارند ، مستعد لرزه خیزی بیشتری هستند.

105105

کد خبر: 627765

وب گردی

وب گردی