دو آلبوم تازه از موسیقی بختیاری و موسیقی کلاسیک منتشر شد

دو آلبو «کهخدا» در موسیقی بختیاری و «بوف کور» در موسیقی کلاسیک روانه بازار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، دو آلبوم تازه در دو گونهٔ موسیقی محلی ایرانی و موسیقی کلاسیک وارد بازار موسیقی کشور شد. یکی از این آلبوم ها که در زیرگونهٔ موسیقی بختیاری قرار می گیرد، «کهخدا» نام دارد و آلبوم دیگر که جزو کارهای موسیقی کلاسیک است، «بوف کور نام» دارد.

آلبوم موسیقی «کهخدا» (کدخدا)،‌ در بردارندهٔ شماری از ترانه های موسیقی بختیاری است که مهدی نادی صفایی آن ها را تنظیم کرده و حسن شیخ رباط، خوانندهٔ جوان بختیاری، این ترانه ها را با صدای خود روایت کرده است.
آلبوم «کهخدا» دارای 11 قطعه است که شعرهای این قطعه ها را حشمت شیروانی، محمد جلیلی و حسن شیخ رباط گفته اند. ملودی آهنگ های این آلبوم را نیز محمد جلیلی، حسن شیخ رباط، علی رضایی و صادق باجلاوند ساخته اند.
قطعه های آلبوم «کهخدا» عبارت است از: کدخدا، داغ کوچ، تیه کال، قهقههٔ کوگ، آواز نی، غم و سوز، مینا بسر، یار وفادار و بیو بریم. در این آلبوم دو قطعهٔ بی کلام نیز گنجانده شده است.
«کهخدا» سازبندی ساده و دلنشینی دارد و تنظیم کنندهٔ آلبوم از همنشینی چند سازِ اندک در کنار هم، صدای خوبی گرفته است. در این آلبوم شش نوازنده ساز زده اند، که عبارتند از: علی رضایی (نی)، احسان عبدی پور (کرنا)، فؤاد صفدری (تار، سه تار و بم تار)، فرشید توکلی (تنبک، دف، دایره، کوزه و دهل)، همایون پشتدار (کمانچه) و صادق باجلاوند (کمانچه).
آلبوم موسیقی «کهخدا» به همت مؤسسهٔ نغمه های ماندگار ایرانیان منتشر شده است.

علیرضا مشایخی، آهنگساز موسیقی کلاسیک،‌ موسیقی آلبوم «بوف کور» را در حال و هوای موسیقی «معاصر» نوشته است؛ موسیقی «معاصر» گونه ای از موسیقی است که جزو زیر شاخه های موسیقی کلاسیک دسته بندی می شود.
قطعه های آلبوم «بوف کور» را «سمفونی شمارهٔ 3» (اپوس 76)، «دائمی» (برای 15 ساز زهی، اپوس 33) و «بالهٔ بوف کور» (اپوس 16) تشکیل می دهد.
«سمفونی شمارهٔ 3» در سه موومان اجرا شده که در مجموع حدود 17 دقیقه به طول می انجامد. در توضیح این سمفونی، این عبارت آمده است: «یک سمفونی از مُد افتاده برای کامپیوتر».
قطعه های آلبوم «بوف کور» را نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، به رهبری فرهاد مشکات اجرا کرده اند.
علیرضا مشایخی از شناخته شده ترین آهنگسازان موسیقی «معاصر» ایران است که پیش از این، آلبوم هایی چون «موسیقی نو در ایران»، «متا ایکس» و «سونات های ویلون» را منتشر کرده است.
آلبوم «بوف کور» به همت مؤسسهٔ ماهور منتشر شده است.

507502

کد خبر: 627919

وب گردی

وب گردی