شورای امنیت آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کرد

سازمان ملل در حالی آزمایش اخیر موشکی کره شمالی را محکوم کرد که رییس جمهوری آمریکا نیز شرط دولت پیونگ یانگ را در توقف آزمایشات اتمی رد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، آزمایش روز شنبه از سوی کره شمالی که کیم جونگ اون،‌ رهبری جوان این کشور شخصا بر آن نظارت داشت جزو یکسری تحرکاتی محسوب می‌شود که باعث خشم و نگرانی مجدد کشورهای منطقه شده است.

شورای امنیت سازمان ملل گفته است که پرتاب موشک بالستیک از یک زیردریایی از سوی کره شمالی نقض گسترده قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و به این کشور تاکید کرده تا از این تحرکات دست بردارد.

کیم جونگ اون این آزمایش موشکی را یک موفقیت تمام عیار دانسته که نشانگر توانایی کشورش برای حمله به کره جنوبی یا آمریکا در هر زمانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چند ساعت پس از انجام این آزمایش، وزیر خارجه کره شمالی در نیویورک گفت که اگر دولت واشنگتن رزمایش‌های مشترک خود با سئول را متوقف کند، پیونگ یانگ نیز دست از آزمایشات اتمی‌اش برمی‌دارد.

آمریکا در گذشته نیز چنین شرطی از سوی دولت کره شمالی را رد کرده بود و بار دیگر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا این شرط را رد کرد و در جریان نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین گفت:‌ تا زمانیکه کره شمالی چنین آزمایشاتی را انجام می‌دهد،‌ ما تصمیمی برای توقف رزمایش‌های مشترک خود نداریم.

وی همچنین گفت که چنین آزمایشاتی به ویژه پرتاب موشک‌های بالستیک خطر جدی تلقی می‌شوند و افزود:‌ اگرچه در بسیاری از موارد چنین آزمایشاتی با شکست مواجه شده‌اند،‌ اما دولت کره شمالی تجربه بیشتری را در این زمینه به دست آورده است.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 628074

وب گردی

وب گردی