تهران-ایسکانیوز: دعوت یک کارشناس و استاد دانشگاه محیط زیست ایرانی برای کمپین به سر زدن یک کلوخ برای اطلاع رسانی درباره خشکسالی دشت‌ها، رودها، دریاچه‌ها و خاک‌های حاصلخیز ایران به تدریج ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.


دو روز پیش بود که ناصر کرمی، اقلیم شناس و دانشیار دپارتمان جغرافیای دانشگاه برگن نروژ، با دعوت از فعالان و روزنامه‌نگاران محیط زیست این کمپین را به راه انداخت حال به تدریج تعداد افرادی که به این کمپین می‌پیوندند رو به رشد است. افراد شرکت‌کننده در این کمپین یک کلوخ به سر می‌زنند و با تصویر برداری از این اتفاق آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند تا دیگران را از این فاجعه زیست محیطی مطلع کنند. نکته اصلی در این کمپین انتشار پیام‌های فیس‌بوکی درباره محیط زیست و تکرار چندین باره هشدار درباره وضعیت بحرانی زیست بوم ایران است.


کرمی درباره ایده خود با اشاره به خشک‌تر شدن ایران نوشته بود که این وضعیت « ایران را به کلوخی یکپارچه و تفتیده تبدیل خواهد کرد». با توجه به مشکل بزرگ محیط زیست ایران، این کارشناس محیط زیست «کمپین کلوخ» را جایگزین مناسب «کمپین ریختن یک سطل آب یخ روی سر» دانسته بود. کمپین ریختن یک سطل آب روی سر برای آشنایی عمومی با بیماری «ای ال اس» به راه افتاده بود. اما هواداران کمپین یک کلوخ، اولویت مساله آب و خشکسالی ایران را برای شهروندان ایرانی بالاتر می‌دانند.


ایران کشوری است که با معضلات جدی زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند. عینیت یافتن این مشکلات و ورود تاثیرات منفی آنها به زندگی عادی مردم ایران و برهم زدن نظم عادی زندگی آنها، به تدریج آگاهی عمومی را از این معضلات افزایش داده است. در کنار این حقیقت، رشد انتقال اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی توجه مردم را به مساله حفاظت از محیط زیست افزایش داده است.


تاکنون چهره‌های محیط زیستی و مطبوعاتی چون فاطمه جمال‌پور، گروه موسیقی خورشید سیاه، جواد حیدریان، صدرا محقق، مسعود بربر، زهره نیلی و پژمان راهبر به این کمپین پیوسته‌اند و هنرمندان و نویسندگانی مانند محمد محمدعلی، منیرو روانی‌پور و کیانوش فرید نیز به این کمپین دعوت شده‌اند.


جواد حیدریان در گزارشی که برای خبرگزاری آنا برای کمپین کلوخ کار کرده نوشته است: «سهم قابل توجهی از آب قابل استحصال کشور، بدون استفاده هرز می‌رود و آن بخشی نیز که مهار می‌شود، با کمترین بازده ممکن، به چرخه‌ تولید تخصیص می‌یابد. علاوه بر این، 15 درصد اراضی زراعی کشور نیز بر اثر آبیاری مفرط، دچار ترکیبی از فرایندهای شوری، سدیمی و ماندابی‌شدن شده‌اند. شرایط چنان نگران‌کننده است که در قانون حفاظت خاک و آبخیزداری کشور، بیش از نیمی از مساحت ایران را (88 میلیون هکتار) از نظر میزان فرسایش در هکتار، دارای حالت بحرانی اعلام کرده‌اند.»


ایران در فرسایش خاک مقام اول جهان، در بیابان‌زایی مقام دوم جهان، در جنگل زدایی مقام ششم جهان و در تخریب تنوع زیستی مقام سوم جهان را دارد و بر اساس آمار، در کمتر از چهل سال ۹۰ درصد حیات وحش و ۷۰ درصد مساحت جنگل‌های خود را از دست داده است.

کد خبر: 62813

وب گردی

وب گردی