افزایش  ایدز در زنان و نوجوانان /  ۶۷۵ کودک مبتلا شده‌اند/۳۰ هزار و ۷۲۷ نفر در ایران  مبتلا به ایدز هستند

رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است، گفت: روند انتقال بیماری از تزریق مواد مخدر به ارتباط جنسی تغییر کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است، گفت: روند انتقال بیماری از تزریق مواد مخدر به ارتباط جنسی تغییر کرده است.

پروین افسر کازرونی (رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت) گفت: موارد شیوع اچ ای وی در جمعیت عمومی زیر یک درصد است و در گروه معتادان تزریقی حدود ۱۳/ ۸ درصد است.وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روند انتقال از طریق جنسی افزایش داشته است، افزود: در گروه معتادان تزریقی به دلیل برنامه‌های گسترده کاهش آسیب و آموزش‌هایی که داده شد درصد آلودگی کمتر شد، ولی روند انتقال از طریق جنسی رو به افزایش است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: از کل موارد ابتلا به ایدز ۸۵ درصد مردان و ۱۵ درصد زنان هستند، ولی به طور کلی آمار ابتلای زنان به این بیماری در سال‌های اخیر رو به افزایش است.کازرونی گفت: مادری که مبتلا به اچ ای وی است؛ در دروان بارداری، زایمان و شیردهی می‌تواند؛ ویروس را به نوزاد خود منتقل کند، ولی در صورتی که ابتلای مادر به این بیماری مشخص شود و تحت مراقبت و درمان دارویی قرار بگیرد این انتقال بسیار کاهش پیدا می‌کند و به کمتر از دو درصد خواهد رسید.

او افزود: اگر زنی به ایدز مبتلا باشد و بعد هم زایمان طبیعی داشته باشد و به نوزاد شیر بدهد؛ احتمال ابتلای نوزاد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و به همین جهت خیلی اهمیت دارد که زنان باردار از نظر وضعیت اچ ای وی مورد ارزیابی قرار بگیرند.رییس اداره ایدز و بیماری‌های مقاربتی وزات بهداشت گفت: در کل درصد مبتلایان به ایدز در زنان باردار خیلی پایین است و معادل جمعیت عمومی است.

او ادامه داد: در حال حاضر در مورد همه زنان این آزمایش انجام نمی‌شود و خیلی از متخصصان این آزمایش را در بخش خصوصی انجام می دهند، اما در مراکز بهداشتی و درمانی فقط این اطلاع به زن باردار داده می‌شود که آزمایش اچ ای وی هم می‌تواند جزو آزمایش‌های بارداری باشد و آموزش اولیه در خصوص آن داده می‌شود.

کازرونی گفت: این آزمایش در حال حاضر جزو آزمایشاتی است که بهتر است؛ انجام شود و وزارت بهداشت سعی کرده است در مناطق و مراکزی که احتمال مبتلا بودن بیشتر است؛ آزمایشات را رایگان انجام دهد.

او گفت: روند ابتلا به ایدز در جهان رو به کاهش است، ولی در کشورهای هم جوار ما مثل آسیای میانه روند رو به افزایش است.

کازرونی گفت: در ایران نیز از نظر ابتلا به اچ ای وی در سنین جوانی روند رو به افزایشی وجود دارد.رییس اداره ایدز و بیماری‌های مقاربتی وزارت بهداشت با اشاره به آمار ۳۰ هزار و ۷۲۷ نفر مبتلا به ایدز در ایران گفت: ۶۷۵ کودک زیر ۱۵ سال در کشور مبتلا به ایدز هستند.

105105

کد خبر: 628226

وب گردی

وب گردی