نحوه ثبت نام در سامانه آزاد اکسپو/ ثبت نام بیش از 300 محصول دانشگاه آزاد اسلامی  در این سامانه

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با تعداد محصولات عرضه شده در این سامانه گفت: تا امروز تقریبا کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های سراسر کشور وارد سامانه شدند و محصولات تجاری سازی شده خود را در این سامانه معرفی کند. حدود 300 محصول در این سامانه به ثبت رسیده است و برای خریداری متقاضیان قابل نمایش است.

به گزارش ایسکانیوز، به داوود ثمری، داوود ثمری مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با نحوه ثبت نام در سامانه آزاد اکسپو بیان کرد: سامانه آزاد اکسپو پایگاهی است برای تعاملات و خرید و فروش محصولات فناورانه و محصولات دانش بنیان است. صاحبان محصولات می توانند از طریق مراجعه به سامانه آزاد اکسپو به آدرس www.azadevspo.irمحصولات خود را برای فروش در این سامانه ثبت کنند.

او ادامه داد: در بخش ثبت نام این سامانه فرم هایی تنظیم شده است که برای صاحبان محصولات باید این فرم ها را کامل کنند. این فرم ها شامل اطلاعات شرکت و اطلاعات محصولات است. پس از ثبت محصولات در سامانه، این محصولات راستی آزامایی خواهند شد که آیا این محصول معیارهای مد نظر را برای نمایش و معرفی در سامانه خواهند داشت یا خیر .

ثمری در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر برای اینکه بتوانیم شرکت ها و واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی را برای ورود و ثبت نام تشویق کنیم به 85 مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده ایم که کلیه واحدها و هسته های فناور خود را وارد سامانه کنند و محصولات خود را در سامانه ثبت کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هرچند که این سامانه محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی را ثبت کرده است اما این طور نیست که اگر شرکتی از بیرون از دانشگاه متقاضی ثبت محصول خود در این سامانه باشد اجازه ثبت محصول را نداشته باشد.

او با بیان اینکه تقسیم بندی هایی برای واحدهای فناور و شرکت‌های فناور از داخل دانشگاه و بیرون از آن را مشخص کردیم، گفت: در سامانه بخشی تعبیه شده است که نشان می‌دهد کدام محصول دانش بنیان و کدام محصول غیر دانش بنیان است. قسمتی دیگر در سامانه وجود دارد که متقاضیان فناوری مانند صاحبان صنایع می‌توانند در آن ثبت نام کند.

ثمری با اشاره حضور عرضه کنندگان فناوری و متقاضیان فناوری در سامانه آزاد اکسپو گفت: این سامانه مکانی برای تعامل تولید کنندگان و مصرف کنندگان فناوری است.

رفع مشکل نقل و انتقالات مالی در سامانه آزاد اکسپو

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با تعداد محصولات عرضه شده در این سامانه گفت: تا امروز تقریبا کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های سراسر کشور وارد سامانه شدند و محصولات تجاری سازی شده خود را در این سامانه معرفی کند. حدود 300 محصول در این سامانه به ثبت رسیده است و برای خریداری متقاضیان قابل نمایش است.

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید تعداد محصولات در این سامانه را افزایش دهد گفت: این کار نیازمند اطلاع رسانی بیشتر و حمایت نهادهای و سازمان ها است.

ثمری از رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی در سامانه آزاد اکسپو خبر داد و گفت: مشکلات نقل و انقالات مالی در سامانه بر طرف شده و کسانی که بخواهند محصولی را خریداری کنند می توانند با پرداخت پول از طریق سیستم بانکی هزینه را پرداخت و کالای خود را دریافت کنند.

محصولات چگونه انتخاب می شوند؟

او با بیان اینکه شرکت آزاد اکسپو این سامانه را راهبری می کند، گفت: شرکت آزاد اکسپو با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و بخش خصوصی این شرکت به ثبت رسیده است. این شرکت سامانه آزاد اکسپو را راهبری می کند تا محصولاتی که در این سامانه به نمایش در می آید واجد شرایط باشد.

ثمری در ادامه گفت: این شرکت محصولات را در شورای تخصصی انتخاب و برای نمایش در سامانه بر می گزیند. به عبارتی دیگر محصولات باید معیارهای تخصصی داشته باشند تا به مرحله نمایش و فروش در سامانه آزاد اکسپو برسند.

او با بیان اینکه دو فاکتور از لحاظ فنی و معیارهای مرتبط با بازار در انتخاب محصول اهمیت دارد، گفت: محصولات دانش بنیان باید محصولاتی باشند که ایده ای جدید را ارائه می دهند و این محصولات جدید باید پیریزی و ساختاری جدیدی را دنبال کنند یا یک فناوری نو باشند. مثلا ساختن یک دستگاه آزمایشگاهی که تا کنون در کشور وجود نداشته است. دومین معیار این است که قابلیت رقابت در بازار را داشته باشد و به نوعی بازار پسند باشد. به این معنی که قیمت آن به اندازه ای باشد که رقابت پذیر با محصولات مشابه خارجی در بازار داخل باشد.

اصفهان و قزوین بیشترین محصولات عرضه شده در سامانه

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استان اصفهان و واحدهای موجود در استان اصفهان بیشترین محصولات را در این سامانه ثبت کرده اند. بعد از آن مراکز رشد و واحدهای فناور در واحد قزوین پیشرو در ثبت محصولات هستند.

او در رابطه میزان استقبال از این سامانه گفت: تا کنون آماری دقیق از میزان استقابل وجود ندارد. سامانه مراحل اولیه خود را طی می کند. ممکن است ما در طول مسیر نیازمند تغییراتی باشیم ولی امیدواریم بتوانیم اطلاع رسانی بهتر و موثرتری را در این زمینه داشته باشیم.

ثمری ادامه داد: امیدواریم نهادهایی مانند دولت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این سامانه حمایت کنند تا استقابل صنایع از این سامانه بیشتر شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با نحوه افزایش استقبال از این سامانه گفت: پارک های علمی و فناوری را ملزم کنیم تا محصولات خود را در این سامانه ثبت کنند. بخش صنعت و جامعه استان های مختلف ایران به این سمت پیش روند تا از این سامانه استقابل کنند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر 390 واحد دانشگاهی در سراسر کشور دارد، دانشگاه این سامانه را به همه آنها معرفی کرده است. همچنین بازاری در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است که می تواند مصرف این محصولات را در واحدهای دانشگاهی مد نظر قرار دهد. معاون اداری مالی و ریاست دانشگاه تاکید داشتند که در شرایط برابر اولیت خرید با سامانه آزاد اکسپو باشد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سرمایه گذاری در این بخش مثل تمامی امورات دانش پایه ریسک بالایی دارد گفت: سرمایه گذاری در بخش محصولات دانش بنیان و فناوری های نو خطر پذیر است. باید فرهنگ استقابل از محصولات دانش بنیان در کشور ایجاد شود تا میزان خطر پذیری در سرمایه گذاری کاهش دهد. ما باید کیفیت محصولات را آنقدر بالا ببریم تا از سوی دیگر میزان خطر پذیری در سرمایه گذاری کاهش یابد.

او در پایان گفت: اگر بسته های حمایتی که دولت برای توسعه فناوری در کشور در نظر گرفته است در این بخش نیز فعال شود سرمایه گذارهای بیشتری برای خرید محصولات دانش بنیان از طریق این سامانه بیشتر خواهد شد.

کد خبر: 628506

وب گردی

وب گردی